Hoppa till innehåll

Galen tik.


Sparven

Recommended Posts

Tips, tankar och idéer mottages tacksamt. 
 

Vi har en setter på drygt 6 år, omplaceringshund som vi haft i ca 1,5 år. Hennes förra hem var inte bra (vanvård så hon och dom andra hundarna omhändertogs minst en gång).

Hon har successivt blivit lugnare och tryggare, och nu har vi börjat jaga in henne. Enda situationerna som hon fortfarande har svårt att hantera rimligt är mat (jävla hets) och bilen (hon vill alltid hoppa in, rädd att inte få följa med).

I torsdags började hon bli helt knäpp, hoppar och krafsar på ytterdörren när sambon ska lämna ungarna på förskolan med bilen. Skäller och skriker, snudd på okontaktbar. Hon fick följa med i bilen. Sen upprepades det och har eskalerat varje dag, nu kan hon inte vara inomhus. Skrikskäller vid dörren, stressar upp sig så hon skakar, helt galen i blicken. Äter, dricker, sover, bajsar, kissar och går promenad som vanligt. Men dagtid när vi är hemma så blir hon helt knäpp. När vi är på jobbet ligger hon och sover i soffan som vanligt. Jag ställde in hundburen i hallen, hon lägger sig där en stund men fortsätter vara galen där inne istället. 
 

skendräktighet tänker jag att det inte är, hon löpte i maj så det är ju ett tag sen. Skrämd av nåt vetefan, jag kan inte bryta fram nåt konstigt som hänt på sistone. Enda grejen jag kan spåra det till är isåfall att hon förra helgen inte fick följa med ut i skogen, jag tog bara med beaglen. 
 

hon brukar inte ha ont nånstans. Har klämt och känt överallt. 
 

ska till veterinären i morgon så får dom kika på det, men jag misstänker att det slagit slint i huvet på henne. Jag tror att nåt triggat igång nåt slags trauma från hennes förra hem. 
 

så vad fan gör jag nu? Hon mår inte bra och vi står inte ut med henne inomhus, det funkar inte att ha det såhär. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter svårt som f-n.  Hundar brukar ju ändå leva i nuet.

Enda jag kan tänka på är om ni kanske omedvetet "förväntar" er det beteendet just nu och på det sättet triggar igång det. Dom rackarna är ju ändå mästare på kroppspråk... 

Vad händer om ni tar ni en främmande person som ni lämnar ensam med hunden och denne sedan lämnar hunden? Mest som ett sätt att se om det är relaterat till er. Fast jag förstår inte riktigt när jag läser din text. 

Hunden är alltså lugn när ni inte är hemma men vansinnig när ni är hemma och någon ska åka? I så fall är det samma problem om någon annan åker? Är det samma problem om hunden är ensam med en främmande människa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra tips. Jag ska se om vi kan testa i morgon att låta en granne vara här hemma med henne en stund, och se om hon flippar ur ändå. 
 

Hon flippar ur även om ingen ska nånstans alls. T ex att jag står i köket och lagar mat, och ungarna pysslar på med nåt i varsitt hörn, då är settern ändå helt galen och kastar sig mot dörren och skriker. Men hon verkade lugn när jag kom hem från jobbet, då såg hon nyvaken ut och kom från soffan. 

Hon fick en halv tablett lugnande för ett tag sen. Nu kan hon iaf ligga ner, men skakar och lyckas inte slappna av. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen är det någon skillnad om hunden är trött (i huvudet)? Dvs om du kör lite enkel dressyr i 10-15 min när du rastar henne så att hon blir trött i huvudet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago detstorabla sa:

Sen är det någon skillnad om hunden är trött (i huvudet)? Dvs om du kör lite enkel dressyr i 10-15 min när du rastar henne så att hon blir trött i huvudet. 

Ingen skillnad alls. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ligger hon i sängen bredvid mig, lugn och fin. Skakar inte, andas som vanligt, är helt normal. Som att allt är precis som det ska vara.

Om det var nån sjukdom eller smärta så borde hon ju ha lika mycket besvär nu som för 5 min sen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som separationsångest hon vill ha flocken nära sej  kan vara förstadie till löp men brukar i dom fallen jag vart med om låst till enbart föraren eventuellt barn/lekkamrat och vart speciellt tydligt vid löpet 

skulle tippa på att hon kommer lugna sej efter löpet 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago killer_mouse sa:

Låter som separationsångest hon vill ha flocken nära sej  kan vara förstadie till löp men brukar i dom fallen jag vart med om låst till enbart föraren eventuellt barn/lekkamrat och vart speciellt tydligt vid löpet 

skulle tippa på att hon kommer lugna sej efter löpet 

Flocken nära, jo kanske. Men hon vill bara vara i bilen. Inte med oss. I vanliga fall är hon som klistrad vid nån av oss, ligger i knät i soffan osv...

nästa löp borde bli i januari. Om det ska hålla på så här tills dess så kommer jag antingen droga ner henne eller ta bort henne. 

hon drog igång igen när alla i huset vaknat till. Jag gick upp först och gav hundarna mat, då var hon lugn. Men när sambon och ungarna kom ner från övervåningen så drog hon igång med galenskapen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Veterinären hittade inget, så hon är iaf inte dödssjuk. Hos veterinären var hon sig själv, kunde lägga sig ner på golvet och slappna av efter en stund. 
 

Så, nåt fel i huvet är det. 
 

Mina teorier är att hon är rädd att bli lämnad när jag och beaglen far till skogs, att hon vill ut och springa mer i skogen, att jaktgrejerna som ligger framme stressar henne, eller att nåt skrämt henne (ljud, lukt, beaglen? Fast hon är inte rädd för att komma in i huset, och hon och beaglen sover i samma säng).

Båda hundarna är tydligt knutna till mig, så det kan vara min närvaro som triggar. Kom dessutom på att jag har haft jaktkläderna på till vardags rätt ofta på sistone. 

Får helt enkelt skriva ner alla triggers jag kommer på och plocka bort en efter en. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Sparven sa:

hon är för stressad/blockerad för att lyssna eller ligga kvar. 

Jag tänkte att när hon börjar visa tecken på att varva upp så lägger du henne direkt för bryta utvecklingen. När hon väl är uppe i max stressnivå är det nog svårt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago detstorabla sa:

Jag tänkte att när hon börjar visa tecken på att varva upp så lägger du henne direkt för bryta utvecklingen. När hon väl är uppe i max stressnivå är det nog svårt...

Jo det är jag med på. Än så länge har jag inte hunnit med att kunna göra det, hon varvar upp så jävla snabbt, eller har en anspänning direkt hon kliver innanför dörren, eller redan innan jag vaknar. hon väntar ju på att jag ska vakna varje morgon. Hennes grundstämning är väldigt lättstressad. 
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

”Framsteg” är nog att överdriva, men nu har jag fått henne lite lugnare. Knäppgöken är ju dessutom lugn när hundarna är ensamma hemma. Jag låser dörren, då skäller hon lite kort och sen går hon och lägger sig i soffan och sover...
 

Vi har provat ge henne lite lugnande på kvällen, då blir hon lite avtrubbad och spinner inte iväg i stress lika snabbt. Det är ingen långsiktig lösning, men just nu kanske det kan hjälpa till att bryta mönstret.

På fredag hoppas jag en bekant ska kika förbi, hon jobbar med att träna hundar och är duktig på beteenden och sånt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag vet inte vad jag ska tänka. I onsdags blev hon helt plötsligt hyfsat normal. Igår morse lite orolig bara, men gick enkelt att avstyra. Igår sov vi i kojan, där var hon också som vanligt. 
 

jävligt märkligt. Det känns som när motorlampan på bilen tänds, och det rasslar till från motorn, men sen slocknar lampan och motorn låter som vanligt igen. Helt utan förklaring. Och så kör man glatt vidare och låtsas som att det aldrig hänt ?
 

Synd att man inte kan plugga in en felkodläsare i hjärncellen på settern...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får nöja dig med att konstatera att hon är kvinnlig, och att allting därmed inte går att förstå.  ?

Bra att det blivit bättre. 

Har du hanhundar så kan du få uppleva liknande "oförståeliga" beteenden när det är mycket löptikar i området. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror hon brister i nervkonstruktion. Om det var min hund skulle jag göra ett mentaltest i Jägareförbundet regi, där de testar detta i delen Nervkonstitution grundstressnivå, koncentrationsförmåga, avreaktion. 

Om det är det som fallerar får man välja, anpassa sig till hundens förutsättningar, den kommer hamna i situationer den inte klarar av, eller ge upp. Jag hade en vorstehtik en gång i tiden, trevlig och lättlärd men vid för henne för stressiga situationer så funkade hon inte. Jag jagar mycket med flera hundar vid fågeljakt och vid fågelsituationer med andra hundar blev stressen för hög. Hon klarade inte att vara overksam ackumulerade stress och körde upp fågel. Det var ingen lydnadsfråga utan en oförmåga hos henne. Jag sålde henne till en annan jägare som jagar skog ensam, hon funkade fint under många år under de förhållandena. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Epilepsi är det inte, hon får inga såna anfall eller kramper. 
 

Men nervklen och lättstressad är hon absolut. Egentligen mindre än vad man kan förvänta sig med tanke på hennes tidigare liv. 

Hon har lugnat sig rejält. Nu är det bara nån enstaka gång varannan dag hon blir knäpp, och det går att avleda eller avbryta snabbt. Dessutom har hon bytt ställe från ytterdörren till trappgrinden upp till våra sovrum. Jag provade släppa upp henne dit när hon hetsade på som värst häromdan, stackarn sprang upp och blev helt ställd. Hon visste inte vad hon skulle göra där uppe så hon satte sig bara och tittade. Nästan lite komiskt. 
 

jaktligt så tränar jag henne på skogsfågel, och hon är ju ensam hund då. Ska fortsätta med att släppa henne själv så hon inte stressas av andra hundar, det var ett bra tips. Det är just nu inga större problem eftersom jag jagar ensam till 99% och har inte plats för en till hund just nu (enligt frugan, vi är inte överens där ?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Kallel. Tag kontakt med en mentaltestare inom SJF och genomför en mentaltest. Det är Barbro Börjessons mentaltest man använder i huvudsak inom förbundet. Där kan du mycket troligen få många bra svar varför din hund gör som den gör på grund utav sin mentala sammansättning. Där skall du även få råd om hur du skall/bör hantera och jobba med din hund så ni fungerar som ett team uti från mentaltesten. En del förändringar med ditt/familjens sätt att vara/hantera hunden kan göra en stor skillnad för hunden så att den fungerar på ett bättre sätt. Men då måste man veta vad man skall göra och det svaret är jag rätt säker på att du får på mentaltestet. Håller på en hel del med så kallad problem hunds lösningar själv och det går att lösa det mesta på ett bra sätt bara man tar reda på varför en hund gör som den gör. Allt behöver inte handla enbart om hundens mentala egenskaper utan även hur eran relation ser ut och tidigare erfarenheter i hundens liv. Varje hund är en egen individ som behöver hanteras utifrån den hundens förutsättningar för att den skall fungera på ett bra sätt hemma och under jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...