Hoppa till innehåll

Transportkorg - Heck-Pack eller Gehetec?


klompdomp

Recommended Posts

Jag är sugen på att skaffa en transportkorg, men är osäker på vilken tillverkare man ska välja. Vad rekommenderar ni här på forat? Gehetec, heck-pack eller kanske något annat märke? 

Tacksam för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://www.mannser.de/produkt/mannser-hecktraeger-mh1-mit-schraubverschluss-und-wanne-gruen-der-hecktraeger-hat-keine-zulassung-fuer-den-oeffentlichen-strassenverkehr/

 

Har iofs inte haft anledning att köra något tyngre vilt i den. Men förutom priset så har den ju fördelen att insyn begränsas samt bättre skydd mot smuts från vägbanan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, underbron said:

https://www.mannser.de/produkt/mannser-hecktraeger-mh1-mit-schraubverschluss-und-wanne-gruen-der-hecktraeger-hat-keine-zulassung-fuer-den-oeffentlichen-strassenverkehr/

 

Har iofs inte haft anledning att köra något tyngre vilt i den. Men förutom priset så har den ju fördelen att insyn begränsas samt bättre skydd mot smuts från vägbanan.

Der Heckträger hat keine Zulassung für den öffentlichen Straßenverkehr.

Den är alltså inte tillåten för körning i trafik, om man tycker det är ett argument.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gehetec! Köpte min från Tyskland med balja och kapell ink frakt 2700:- har jag för mig jag betala. Baljan funka som pulka. Kanon att dra vilt i.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gehetec medföljer ett intyg att den är e-märkt och sen sitter det en plåt på kopplingen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren! Jag har sett att @Dansken har en heck-pack men den verkar ha varit jinxad och något sådant vill jag inte råka ut för. Så en Gehetec kanske det får bli ändå. Ska bara övertyga far min om att han borde ha en sådan att köra skräp från sommarstugan i nu när han har en ny flådig bil, så kan vi dela på kostnaden. 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-29 at 18:10 redtop sa:

Der Heckträger hat keine Zulassung für den öffentlichen Straßenverkehr.

Den är alltså inte tillåten för körning i trafik, om man tycker det är ett argument.

Skall villigt erkänna att jag är obekant med trafiklagstiftnignen i SE, DE och EU på denna punkt men den meningen kan ju också tolkas som att den inte har något certifikat för vägtrafik -  inte nödvändigtvis  att ett sådan certifiering krävs och att den inte får användas. 

Med tank på alla rappliga cykelhållare som säljs via rekorderliga och seriösa handlare så framstår kulkopplingen på denna som oerhört gedigen.  Helt i klass med Heck-pack mfl.

/T

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar vara en kille som säljer heckpacks på blocket till rätt bra pris. Man betalar inte förrän man får leveransen. Gissar att han "parallellimporterar" och säljer privat. Tror att jag betalade 2300 m frakt. Men man får ju mer grejer för pengarna om man köper gehetec-kitet som Merkel köpte, om man u vill ha de grejerna. Heckpacks kapell och pulka är dyra. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2019‎-‎10‎-‎29 at 19:36 redtop sa:

Jag tänker det är samma i hela EU, men jag kan förstås ha fel.

Oklara regler är ett tämligen grovt understatement. Jag jobbade för länge sedan några år på Thule. (Så det kan ju ha ändrat sedan dess, men jag tvivilar) Lät vi någon som kan läsa regler tolka de regler som fanns både Svenskt och via EU så blev det en soppa. Tex så är en tämligen vanlig tolkning att du absolut inte får köra omkring med en 7polig släpvagnskoppling då du då helt saknar möjlighet för dimbakljus. Det är åtminstone solklart att du inte får dra en släpvagn med 7 polig koppling när dimljusen behövs. Vilken polis tror ni har koll? 

Där kan man också säga att det är solklart att du inte får använda några av de här cykelhållarna/korgarna om de skymmer bilens bakljus. Om du då inte har extra. Därför hade både Thule och alla seriösa konkurrenter lösa ljusramper. (Och finstilt text i instruktionsboken om att du bör läsa på om lokala regler) Som även har plats för nummerskylt.

Vad jag personligen tycker är värre än de här regel/juridiska spetsfyndigheterna är att jag sett vad som kan hända med både dragkrok och bil om du kör över ett fartgupp med lite tyngre grejjer där bak. (Tested kallas förövrigt "sleeping policeman")

Även om vikten kanske understiger vad biltillverkaren angett som max kultryck så skapas ett moment som vrider till grejjerna riktigt rejält. Så jag vill verkligen tipsa om att köra lugnt och försiktigt om man lastat en gris eller så.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...