Hoppa till innehåll

Sökområde jakthund


Knekten

Recommended Posts

Hur tränar ni era hundar så att sökområdet, eller drevet inte drar iväg långt åt helsike över markgränserna? Nu vet ju inte hunden var gränserna går, vilket vore idealiskt, men har ni några tips på bra sätt att träna?

Eller är det pejl som gäller och försöka vissla tillbaka hunden när den är helt "åt skogen". Eller är det bara att vänta in?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Osäker på vad som hjälper. Men om man konsekvent rör sig med hunden inom sitt jaktområde syns hunden se det som revir för oss.

Så fort man man utökar utökar utökar även hunden söket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket lyxproblem!!!

Vet inte många som har hundar med för stort sök!! Är hunn så självständig att den söker för stort så finns det två vägar att gå.... antingen skaffa större marker, eller jaga på vilttätare marker!!?

alternativet är väl att träna väldigt mycket lydnad, så du kallar in den när den går för stort!!

Skämt åsido.... vad är det för hund? Är det en drivande eller ställande hund? Då skulle jag jubla och satsa på något av de två första alternativen..... är det en fågelhund, så är det läge att ta några steg tillbaks och satsa på dressyren ett tag

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beroende på ras, så är förutsättningarna olika.
Har du en gatkorsning, så tja... man vet inte vad man får.

Är det en fågelhund som driver allt... jackpot!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-05 at 12:57 Per2 sa:

Osäker på vad som hjälper. Men om man konsekvent rör sig med hunden inom sitt jaktområde syns hunden se det som revir för oss.

Så fort man man utökar utökar utökar även hunden söket.

Vet inte riktigt hur du tänker nu.... om du konsekvent rör dig med Gunde, så får du inget sök över huvudtaget är min uppfattning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min Beagel jag hade reagerade på lydnad.
Om hennes drevtider sprang iväg så körde jag lite mer lydnad då sjönk dom igen.
Eftersom mina marker inte är så stora så ville jag att hunden skulle hålla sig till max 40 minuters drev.
Drev hunden över 40 minuter så hade djuret nästan alltid lämnat marken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Droggot sa:

Min Beagel jag hade reagerade på lydnad.
Om hennes drevtider sprang iväg så körde jag lite mer lydnad då sjönk dom igen.
Eftersom mina marker inte är så stora så ville jag att hunden skulle hålla sig till max 40 minuters drev.
Drev hunden över 40 minuter så hade djuret nästan alltid lämnat marken.

Det där är ju intressant. Har själv funderat mycket på detta med lydnadsträning och framförallt självständigt sök, det känns som att man behöver tänka till lite så att hunden inte får dubbla signaler. Har försökt att vila i tanken att hunden så småningom kommer att kunna särskilja mellan jakt och andra aktiviteter, men din erfarenhet verkar ju tala emot detta. Med lydnad menar du då generell allmänlydnad, eller?

Upplevde du någon skillnad i sökarbetet också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror söket är det som påverkas mest om man kör mycket dressyr. En hund med rätta jaktlusten jagar oavsett....

Jag har gjort som så med min drever/basset tik, att jag konsekvent kopplat efter ca en timme. Hon bryter numer oftast själv.

Att få hunn och jaga brukar enligt mig vara lättare att styra. Söket har jag alltid upplevt som det svåra att få till... Det enda jag som förare kan göra är att undvika att göra hunden osäker,genom att alltid finnas där hunden såg mig sist. Däremotgår det jättelätt att förstöra... bara att göra hunn så osäker att den konstant håller koll på dig..

Jag har idag en gråhund med rätt skapligt sök.... han tar ofta rundor på 10-20km innan kontakt, samtidigt har jag en drever/bassetvalp som drar iväg som mest 100-150m... har jagat in dom på exakt samma sätt... dvs går sakta ca 80 m...sätter mig ca 15 min....när hunn är tillbaks går jag ca 80 m igen osv.

Nu är hon åvisso bara 8 månader och kommer utvecklas, men det visar hur olika och svårt det är!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Urban sa:

Jag har idag en gråhund med rätt skapligt sök.... han tar ofta rundor på 10-20km innan kontakt,

Ja det är ju lite skillnad på markers storlek.

10 km är par marker bort för mig. Blir lite smått avundsjuk:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Svall sa:

Det där är ju intressant. Har själv funderat mycket på detta med lydnadsträning och framförallt självständigt sök, det känns som att man behöver tänka till lite så att hunden inte får dubbla signaler. Har försökt att vila i tanken att hunden så småningom kommer att kunna särskilja mellan jakt och andra aktiviteter, men din erfarenhet verkar ju tala emot detta. Med lydnad menar du då generell allmänlydnad, eller?

Upplevde du någon skillnad i sökarbetet också?

Ja speciellt i när jag började jaga in henne.
Jag körde väldigt mycket lydnad till den grad att jag fick tagga ner lite.
Hon ville gärna vara nära mig i början kanske 50 meters sök jag fick nästa trampa upp djuren själv.
Det ökade stadigt ju mer jag jagade med henne men runt 200 meter var väll standard och det räcker bra för dom marker jag hade.
Inget för Urban har jag förstått med hans jätte marker.
Sista tiden hon levde så visste hon var rådjuren stod så vid släppet sprang hon raka vägen till dom platser där hon brukade ta upp och det kunde var en 3-400 m.
 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Droggot sa:

Ja det är ju lite skillnad på markers storlek.

10 km är par marker bort för mig. Blir lite smått avundsjuk

Blev möjlighet för missförstånd?

han brukar springa runt 10-20km, oftast är han inte mer än max 3km från mig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Droggot sa:

Ja speciellt i när jag började jaga in henne.
Jag körde väldigt mycket lydnad till den grad att jag fick tagga ner lite.
Hon ville gärna vara nära mig i början kanske 50 meters sök jag fick nästa trampa upp djuren själv.
Det ökade stadigt ju mer jag jagade med henne men runt 200 meter var väll standard och det räcker bra för dom marker jag hade.
Inget för Urban har jag förstått med hans jätte marker.
Sista tiden hon levde så visste hon var rådjuren stod så vid släppet sprang hon raka vägen till dom platser där hon brukade ta upp och det kunde var en 3-400 m.
 

Har samma erfarenheter med mina drivande. Idag var det ett stort fall framåt för valpen, konstanta vändorna 150m ifrån mig?

För mig är idealet för en drivande att dom hamnar ca 3-400m bort på en sökrunda! Då har man möjlighet att påverka lite så jakten hamnar på marken.

Vad gäller ställande hundar gillar jag ett större sök, vill egentligen inte se hunn innn upptag, men ser samtidigt en poäng i att dom har lite kontakt, så man kan få söket i aktuell såt!

Däremot tycker jag det verkar vara relativt vanligt med fågelhundar som har så stort sök att man måste ha pejl på dom... den utvecklingen gillar jag inte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar och tips. I mitt fall handlar det om en Petit Basset som ska jagas in. Har aldrig jagat in en hund förut. Marken är dessutom bara ca 100 Ha men kanske lagom för en Petit. Om jag tolkar era tips så bör jag alltså ha en pejl på hunden, och när den är för långt bort från marken, blåsa/vissla tillbaka den (om den hör). Träna på detsamma på kortare håll, dvs låta hunden springa en bit inom synhåll och blåsa tillbaka, ge godis när den kommer osv....Eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Sitt stubbe! Ju mindre du är inblandad i upptaget, desto mer sannolikt att drevet kommer tebax! Tror inte du kan/bör bestämma storleken på söket, utan att förlora massa annat på kuppen. Inkallning tränar man på andra ställen än skogen: i skogen är det hunden som ”bestämmer”/ gör det den är tänkt till. Har du hund av rätt ämna så skall du låta den blomma ut. Du kan inte lära den nåt, men väldigt lätt förstöra... Du har alltså skaffat en hund som du bara skall ge tid i skogen, och ju mer tid desto bättre hund får du, förutsatt att du inte lägger dig i för mycket.

Alltså en latmansinjagning där du sedan tränar inkallning hemmavid. Inkallning i skogen testar du sedan i skarpt läge.

Hur långt man drar gränsen för frihetliga hundar kan ju skilja.... men det ovan tror jag mest på.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...