Hoppa till innehåll

Någon som vill ha en jämthundstik?


jakobj

Recommended Posts

Jag står i valet och kvalet att sälja bort min jämthundstik. 4,5 år gammal och kastrerad.

Anledningen är först och främst att jag jagar för lite älg för att motivera en ren älghund. Mitt stora intresse ligger i trädskällarjakten och det är för mycket att kombinera hundar för båda jaktformerna för mig. Tanken i framtiden är att skaffa en alltoundhund vid sidan av trädskällaren.

Hunden: Sköt älg för henne tidigt, kanske för tidigt, och fick henne skotträdd. Detta jobbades bort och är sedan två år helt försvunnet. Nu är hon tvärtom ivrig då det smäller då hon vet att det är något bra.

De första tre säsongerna var svåra då hon löpte mer och mer, 2018 hela tre gånger, och mellan löpen var skendräktig och jaktovillig på älg. Oktoberjakten fungerade däremot bra. Så jag kastrerade henne och alla sådana problem är således helt borta.

Jag jagar i fjällen och där fungerar hon ganska dåligt tyvärr. Jakten på dessa älgar i gles skog inleds ofta med sken och hon håller i för dåligt på skenande älg för att bli effektiv i fjälljakten. Efter brunsten funkar det bättre förstås och det är skjutet en handfull älgar för henne.

I skogslandet har hon funkat rätt bra.

Söket varierar, ganska ojämn där. Ibland riktigt bra, ibland krävs spår eller doft för att hon ska dra ut. Spårar bra och letar som regel fram älg om det finns någon.

Har letat upp och skällt Björn ett par gånger. 

Jag vill att hon ska få hamna hos någon som jagar mer med henne än jag gör och jag tror framför allt att hon skulle kunna fungera väldigt bra som älg/grishund i södra Sverige. 

Till sinnet är det en oerhört trevlig och snäll hund som aldrig visat aggressivitet. En riktigt härlig familjehund.

Om någon har intresse så kontakta mig gärna!

/Jakob

Edit: tanken är att den intresserade får låna och testa henne först!

 

74E0A28E-64ED-4B9F-90B4-4A05F1554AC6.jpeg

36F01500-35A1-4B97-8ABC-95DE74FCD2F8.jpeg

34925D7D-B409-4EF9-84F1-375EEF7EF877.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lovat mig själv att aldrig ta en vuxen hund igen.... men det här var för intressant!!!

skickar pm efter helgen, då jag är trött och tagit ett par pilsner... och det brukar inte vara en bra grund för stora beslut!!?

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Urban sa:

Har lovat mig själv att aldrig ta en vuxen hund igen.... men det här var för intressant!!!

skickar pm efter helgen, då jag är trött och tagit ett par pilsner... och det brukar inte vara en bra grund för stora beslut!!?

YOU CAN DO IT!!!!

Tik som inte KAN löpa, det måste vara något överdjävligt bra!!!
Fy faaan... Bara att njuta!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Urban sa:

Har lovat mig själv att aldrig ta en vuxen hund igen.... men det här var för intressant!!!

skickar pm efter helgen, då jag är trött och tagit ett par pilsner... och det brukar inte vara en bra grund för stora beslut!!?

Bara att höra av sig ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Silver sa:

Hade varit kul men finns inte tid att göra det bra. Jag kan bredda upptagningsområdet lite genom att fråga runt i bekantskapen om du vill?

 

Ja gör gärna det!

En kullsyster till henne omplacerades ifjol till Uppsala och fungerar oerhört väl därnere. Jag finns på telefon 0706884551

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...