Hoppa till innehåll

Hundar och isar som inte bär


Per2

Recommended Posts

Min Mocca som jag placerade, om gick tyvärr vidare i helgen som var?? pga att hon gick igenom isen. Men nya hussen fick med sig henne hem till slut, så han fick begrava henne i alla fall. Jag lider med dig Olle??.

 

  • Sad 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago faxe sa:

Min Mocca som jag placerade, om gick tyvärr vidare i helgen som var?? pga att hon gick igenom isen. Men nya hussen fick med sig henne hem till slut, så han fick begrava henne i alla fall. Jag lider med dig Olle??.

 

Beklagar

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min drevertik gick igenom isen på ett väldigt brett dike förra helgen.  Isen höll till hon var mitt på så när hon brakade igenom fick hon is runtomkring sig. Hade en dryg km dit såg på gps'en att det blev stopp vid diket jaktkompisen som stod 100 därifrån sprang dit och hon hade i princip bara snoken ovanför ytan så han hade inget val bara hoppa i med kläder mobil gps och allt bara bössan som han hann lägga ifrån sig  vatten upp till bröstet men fick upp henne iallafall. Hade inte han stått så nära hade hon drunknat jag hade aldrig hunnit dit.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Dogtech alla dar i veckan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltid lika tragiskt när en hund inte klarar sig när den går igenom isen. Det som dödar är inte att den inte kan simma utan det är kylan. Prova att gå ut i vatten när det är 10 minus i i luften själv. Jag har gjort det vid några tillfällen. Man blir rätt snart rätt stel och det går inte fort det man gör. Tiden är enormt viktig då när hunden blir nerkyld så går det fort. Mindre hundar har svårt att bryta igenom ett rätt så tunt is täcke som bara någon centimeter. Att komma upp på isen är svårt för inte bara hanhundar utan även tikar. Utan man måste bryta isen ut till hunden så att man får upp den eller ta sig ut till hunden på något sätt. Sedan är det viktig vad man gör med hunden när har kommit upp då den ofta är rätt nerkyld. Då jag har vid flera tillfällen fått rädda mina hundar från att dom har gått igenom isen detta jakt år så efter bara ca 10 minuter börjar dom tappa orken att jobba för att komma upp själva. Skall man ha någon typ räddningsutrustning måste den vara riktigt nära för att klara sin hund då man inte har mycket tid på sig på grund utav nerkylningen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt tråkigt att höra! Beklagar! Får jag fråga; vad har du för hundar och vad jagar du? Själv har jag drever som jagat mest hjort och rå i år. Har inte haft npgra drev på isar lyckligtvis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis jobbar som räddningsledare.. kom att prata med honom om Olle som Faxe nämner ovan. Han vart nästan förbannad, man ringer 112 så kommer räddningstjänsten om de tror att de kan rädda jycken! Däremot.. är det redan försent så är det bärgning, inte lika säkert att man får hjälp.

En annan kompis vart av med sin wachtel i höstas men där tror man att jycken hamnat i samma vak som grisarna gått ner sig i och att de därefter helt enkelt tryckt ned jycken under vattnet och sen under isen.

Men ring för f-n 112 och så kommer räddningstjänsten om det finns liv! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...