Hoppa till innehåll

ATN X-SIGHT-4K HD till allt?


Arson82

Recommended Posts

Ska köpa mitt första vapen och funderar på vilket sikte jag ska välja. Ska man köpa ett "vanligt" sikte eller ett ATN X-SIGHT-4K HD?

Funkar ATN X-SIGHT-4K HD till all jakt? Några nackdelar förutom lite mer vikt och att batterierna kan ta slut?

 

Har kollar på dessa 2 olika paket:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.2395.32922/vapenpaket-tikka-t3x-lite-adjustable-308-win-atn-3-14

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.2395.32935/vapenpaket-tikka-t3x-lite-adjustable-308-win-delta-25-15

 

Kommer jaga gris till att börja med men annat med förhoppningsvis framöver. 

 

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor.

 

/David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning! Jag funderar genast på om det är tillåtet med elektroniska sikten dagtid på andra djur än vildsvin. Kan nog bli klurig gränsdragning på vad som är dag och natt och om du har skjutit med nattsikte eller inte.

Jag kan inte något om det, men jag hade nog kontrollerat om det är tillåtet innan jag hade jagat något annat än vildsvin med det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara skittråkig här.

man får vad jag har hört bara använda digitala bildförstärkare  eller termiska sikten till jakt på vildsvin om inget annat tillstånd är utfärdat av naturvårdsverket.

jag har haft en del snack med dessa och länsstyrelsens ang detta då jag hade samma frågeställning fast i skyddsjakt frågor.....

jag är inte enig med dem, men så är det skrivet just nu iallafall.

☹️

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släpper det lagliga perspektivt... och går på "användar perspektivet"...
Tror inte jag skulle välja ett digitalt sikte till drevjakt..än på något år.
Men på inte så rörligt vilt.. kan funka!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, JOBEno1 said:

Nu ska jag vara skittråkig här.

man får vad jag har hört bara använda digitala bildförstärkare  eller termiska sikten till jakt på vildsvin om inget annat tillstånd är utfärdat av naturvårdsverket.

jag har haft en del snack med dessa och länsstyrelsens ang detta då jag hade samma frågeställning fast i skyddsjakt frågor.....

jag är inte enig med dem, men så är det skrivet just nu iallafall.

☹️

 

Jaktförordningen bilaga 5:

Förbjudna medel och metoder för fångst och dödande
Icke-selektiva medel

"Användning av artificiella ljuskällor, speglar, anordningar för belysning av målet eller siktanordningar för mörkerskytte vari elektronisk bildförstärkare eller bildomvandlare ingår."

"Användning av nattriktmedel med elektronisk bildförstärkare eller bildomvandlare."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905

 

Det pratas om "mörkerskytte" och "nattriktmedel" så jag kan tycka att man skulle kunna tolka det som om "elektronisk bildomvandlare" endast är förbjudet vid jakt i mörker, men det är nog inte prövat i någon domstol. 

Deltan i trådskaparens andra paket är inget dåligt sikte. Det är nog ett utmärkt alternativ att börja jaga med. Jag skulle satsa på den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får kolla den lagliga biten först!

Sen är som sagt användningen, snabbfäste och ett rödpunktsikte att byte med för drevjakten. 

Eller ett "vanligt" kikarsikte med snabbfäste och sen köpa till  ATN X-SIGHT med snabbfäste för att byta. 

Alternativ att köpa ett vapen och montera  ATN X-SIGHT på det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En aspekt är andrahandsvärde: 

En bra optisk kikare kommer att stå sig i värde, men ett elektroniskt sikte kommer att rasa i pris då det kommer ut en ny modell med bättre prestanda. Jämför med andra elektronikprodukter som telefoner eller TV-apprater.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...