Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
KJE81

Piplängd

Recommended Posts

Svenstorparn
1 minute ago Blaser66 sa:

Det är ett förslag på att blyammo inte får befinna sig närmare än 300meter från våtmark/bäck/å alltså ett totalförbud men man får hoppas att det röstas ner.

EU är inget bra för oss jhägare/skyttar,

/J

Tack för svaret👍, då tolkar jag det som att allt utom 12 & 20 kommer bli värdelöst att äga.

Christian N
2 hours ago Blaser66 sa:

Den kan bli tokvärdelös om EU får som de vill!

Mmm eller så kanske jag laddar tungsten o skiter i EU, men visst är det em möjlig risk. /C 

M-98

Det vore kul om kaliber 10 fick lite luft under vingarna. Svenska handlare är som regel helt okunniga om kalibrar och sådant.. "de säljer bara". PMT jag håller med dig, Sverige är en bananrepublik när det gäller hagelskytte, ammunition och hagelvapen.

Kaliber 16 måste jag ha..:wallbash:

pmt
21 hours ago M-98 sa:

Det vore kul om kaliber 10 fick lite luft under vingarna. Svenska handlare är som regel helt okunniga om kalibrar och sådant.. "de säljer bara". PMT jag håller med dig, Sverige är en bananrepublik när det gäller hagelskytte, ammunition och hagelvapen.

Kaliber 16 måste jag ha..:wallbash:

Kaliber 10 är per definition förbjuden i Sverige..... 

T

Järven

Fast det brukar inte vara några större problem att be handlaren ta hem kaliber 16, Gyttorp/Norma som dom flesta handlare har som leverantör har tex en del att välja på.

pmt
21 minutes ago Järven sa:

Fast det brukar inte vara några större problem att be handlaren ta hem kaliber 16, Gyttorp/Norma som dom flesta handlare har som leverantör har tex en del att välja på.

Gyttorp finns inte mer, sådär rent upplysningsvis och utbudet från norma i kaliber 16 och 20 är väl kanske inte direkt något att jubla över sett till graden av valfrihet... 

Kolla tex lite på vad B&P gör i jämförelse. 

/T

culot
På 4 december 2019 at 19:00 Blaser66 sa:

Det är ett förslag på att blyammo inte får befinna sig närmare än 300meter från våtmark/bäck/å alltså ett totalförbud men man får hoppas att det röstas ner.

EU är inget bra för oss jhägare/skyttar,

/J

FÅR ! Är inte det dumma djur på Gotland ? 

• Haha 1

culot
På 4 december 2019 at 19:49 pmt sa:

Njae - kaliber 20 kommer att bli besvärlig på riktigt, enklare 20or kommer att bli typ värdelösa. Kvalitetsvapen kommer att ha kvar sina anhängare, dock kommer det att bli svårare att göra "allt" med en 20 pss som i dag med bly. Den lär bli finlirarens finvapen.

Kaliber 16 har förmodligen en lite ljusare framtid - det är enklare att göra en bra stålpatron än i kaliber 20 och det kommer sannolikt att bli en del "klenkaliberskyttar" som kommer att byta till 16. Det är bara i värdelösa skitlandet sverige vi har en handlardiktatur som förnekar kaliber 16s existens. Det finns alternativ och bra puppor i kaliber 16 - men vi ser dem i princip inte i Sverige. Eftersom alla tror att det är en död kaliber så tar ingen hem ammunitionen, och ser man inga puppor hos handlaren så tror man ju att kalibern är död och efterfrågar den inte. Men åker man till ett aning mindre primitivt uland så inser man att alternativen faktiskt finns. Och funkar bra.

Det är ju lustigt nog ofta lättare att hitta ammunition till kaliber 16 i Danmark än i Sverige - detta trots att danskarna ju redan har ett blyförbud. Vilket borde totalt döda allt utom kaliber 12 om man ska tro "branchen" - det är liksom två helt olika verkligheter här. Den svenska och resten av världen..... Där kan man hitta stål, bismut, zink, kopper i kaliber 16, men i Sverige är kaliber 16 död - det är "alla" överens om.

Och den svenska verkligheten är jävligt fett fel på det.

Det riktigt tragiska är kalibrarna under 20 - där blir stålkravet extremt svårt. Bismut funkar men det blir duktigt mycket dyrare.

/T

+1  Säger culot med 4 st 16 i skåpet 😎

culot

I  den italienska laddboken jag tipsar om så finns det ståldata till  12-16-20 med gångbara krut ...

/P

Blaser66
21 hours ago culot sa:

FÅR ! Är inte det dumma djur på Gotland ? 

Nej de är inte dumma, folk är dumma allra helst de som bestämmer!

/J

charlie
1 hour ago pmt sa:

Jag sa inte att det inte går med stål och klena kalibrar, bara att det blir jäkligt svårt i kaliber 20, och klenare i synnerhet, om man vill kunna jaga "allt på tabell". Fågeljakten minus gås och tjäder torde gå hur bra som helst. Men det blir vissa begränsningar.... 

Det finns laddata, och det finns en hel del stålpatroner med. Men vi ser dem inte i Sverige. För här ser vi dem knappt ens laddade med bly...... 

För att alla vet att kaliber 16 är död. Det är bara en flock bakåtsträvande knäppskallar som vägrar fatta det!

Och kaliber 20 borde vara död den med - så vi slapp behöva dras med den skiten. 

Varför kan inte svenska jägare hålla sig till kaliber 12, och typ en storlek som US3?

Då kunde ju alla hållas med en sorts patron (förslagsvis en med röd plasthylsa) och så slapp vi allt jävla klydd framöver. Handlarna slapp kladda och tvingas ligga på lager, jägarna behövde inte bry sig utan det fanns bara en svensk standardpatron att välja på. Och då slapp man ju välja!!!! Så enkelt, så bekvämt och så rationellt. Och så slapp alla lära sig olika kalibrar, och hagelstorlekar och en massa sånt som är svårt. 

Bara fördelar. Eller? 

/T

Anar jag en släng av sarkasm? :)

De där e inte bra för ditt blodtryck ;)

/M

culot
2 hours ago pmt sa:

Jag sa inte att det inte går med stål och klena kalibrar, bara att det blir jäkligt svårt i kaliber 20, och klenare i synnerhet, om man vill kunna jaga "allt på tabell". Fågeljakten minus gås och tjäder torde gå hur bra som helst. Men det blir vissa begränsningar.... 

Det finns laddata, och det finns en hel del stålpatroner med. Men vi ser dem inte i Sverige. För här ser vi dem knappt ens laddade med bly...... 

För att alla vet att kaliber 16 är död. Det är bara en flock bakåtsträvande knäppskallar som vägrar fatta det!

Och kaliber 20 borde vara död den med - så vi slapp behöva dras med den skiten. 

Varför kan inte svenska jägare hålla sig till kaliber 12, och typ en storlek som US3?

Då kunde ju alla hållas med en sorts patron (förslagsvis en med röd plasthylsa) och så slapp vi allt jävla klydd framöver. Handlarna slapp kladda och tvingas ligga på lager, jägarna behövde inte bry sig utan det fanns bara en svensk standardpatron att välja på. Och då slapp man ju välja!!!! Så enkelt, så bekvämt och så rationellt. Och så slapp alla lära sig olika kalibrar, och hagelstorlekar och en massa sånt som är svårt. 

Bara fördelar. Eller? 

/T

Lugn nu, det var bara en upplysning att gula sidorna finns på intörnett 😉   

/P

culot
52 minutes ago charlie sa:

Anar jag en släng av sarkasm? :)

De där e inte bra för ditt blodtryck ;)

/M

Jag höll på att skriva att vi en gång för alla kunde enas om att EN avtryckare räcker, men då jag inte ville riskera ett aneurysm på gode herr Hassel så  gjorde jag inte så .

😎 

Järven
På 2019-12-05 at 21:08 pmt sa:

Gyttorp finns inte mer, sådär rent upplysningsvis och utbudet från norma i kaliber 16 och 20 är väl kanske inte direkt något att jubla över sett till graden av valfrihet... 

Kolla tex lite på vad B&P gör i jämförelse. 

/T

Åtusan.

Fast det gick ju att beställa Rotweil som hade lite smått och gott i kaliber 16 via dom utöver Gyttorps egna.

Blaser66

Tillbaks till ämnet nu, fan va ni slirar ut i en massa andekdoter 🙂

/J

pmt
19 hours ago charlie sa:

Anar jag en släng av sarkasm?

De där e inte bra för ditt blodtryck

/M

Släng av?

Ert drag av understatments är klädsam, bäste bror.

• Haha 1