Hoppa till innehåll

Köpa Gyttorp röda papphylsa i kaliber 16?


Smålandajägaren

Recommended Posts

16 minutes ago M-98 sa:

Ett alternativ kan väl vara Hull three crowns i kaliber 16. De har en fin blå papphylsa om jag inte minns fel.

Gamla fina Gyttorp med JK06 krut och annat gött. Testade Gyttorp fasan med saffransgul paphylsa och förnicklade us 6 hagel. I min b25 c1 med 70cm pipor. 408-410 m/s i chronografen. Träffbilderna var så fina att provskjutningstavlorna egentligen skulle ut på vernisage :wub:

Rottweil är väl en hundracka..:woot:

Gubbfan ville dessvärre ha us1.?

Allt under 3or kallar han troligtvis för homoskott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skaka dem, du hör nästan om haglen är grova eller fina. Jämför ljudet med puppa där du vet storleken på haglen.

De där skotten är dock för gamla skulle jag tro, gamla stjärnstukade plugg brukar funka hyggligt men de där rackarna kan vara duktigt till åren komna..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sidelock skriver dom rullstukade är svenska nummer och troligtvis de sjärnstkade Gyttorppatronerna också.

Gyttorp bytte från svenska nr. till US nr. sent 60-tal tror jag , kan även vara tidigt 70-tal minnet sviker. Du ser skillnaden på att det skall vara gamla tändhattar och den gamla loggan på patronerna.

Jag tror att om bara de är lagrade rätt så smäller alla och fungerar som de ska. Men får man klickar så kan det även bero på att tändhattarna är hårdare och fodrar ett hårdare anslag. Dock skulle jag inte ha råd att skjuta dom, utan de skulle gå till samlingarna.

Mvh Jan-Erik

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-24 at 06:41 Smålandajägaren sa:

Han är så långt ifrån sosse man kan komma och kallar därför allt annat än gyttorp röda papp för sosseskott

Det är Gyttorps fel att allmogen hade råd med köpeskott och slutade ladda själv och avlivade en fin tradition ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago M-98 sa:

Ett alternativ kan väl vara Hull three crowns i kaliber 16. De har en fin blå papphylsa om jag inte minns fel.

Gamla fina Gyttorp med JK06 krut och annat gött. Testade Gyttorp fasan med saffransgul paphylsa och förnicklade us 6 hagel. I min b25 c1 med 70cm pipor. 408-410 m/s i chronografen. Träffbilderna var så fina att provskjutningstavlorna egentligen skulle ut på vernisage :wub:

Rottweil är väl en hundracka..:woot:

Hagel ladd  pettimetern upplyser att JK06       ska  vara JK6B 

 

/ P

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...