Hoppa till innehåll

hjälp med val av första bössa.


AntonL

Recommended Posts

ytterligare en dylik tråd.
Har läst ögonen fyrkantig efter tips och pratat med de enstaka bekanta man har som jagar om tips. väldigt tight budget, har satt tak på ca 5k. Har hittat några alternativ, vilken av dessa förslag hade ni valt och varför? Jag kommer låna ett fint burris sikte av en nära vän tills man har råd med något vettigt själv. Mestadels älgjakt på pass och smygjakt på rådjur som kommer bedrivas i början. börjar med alternativet jag fastnat mest för och satsar på att köpa om inte någon har nått bättre förslag: 

hva 1640 9,3x62 med en fin hogue syntetkolv, justerbar kolvkamshöjare, bytt trycke och till 3vägs säkring. säljaren påstår att den skjuter 3 skott inom en femkrona på 80m. 4000:- känns som att det måste vara riktigt mycket bössa för pengarna? tanken är att det skall på en ljuddämpare ganska omgående och tyckte inte rekylen var störande på kompisens r8a i samma kal. med dämpare. 

annars kanske nån av dessa kan vara nått?

Tikka t3 lite 9,3x62 inkl någon ljuddämpare med udda namn och väldigt udda gäng från staterna. VÄLDIGT sliten kolv, sliten blånering och pipa kapad till 48cm. 5000:- (prutat) är ju ett bra begpris på en T3:a, men rädd jag kommer tycka att det är lite tråkigt med toksliten stock å blånering och budgeten räcker inte till att byta samt blånera om just nu. 

Sako Finnbear 30-06 inkl v-mac v4 dämpare. fint bruksskick, oljebonad kolv, 56cm pipa, limbsaver bakkappa. sliten blånering efter öppna riktmedel etc. 5000:- känns också som mycket för pengarna, onödigt snärtig kal.?

Sako forester varmint 308win inkl äldre weaver sikte. 59cm pipa, lackad valnötskolv. 4900:-. fint skick och lämplig kal. egentligen, men känns som förstnämnda hva måste vara mycket mer bössa/kvalité för mindre pengar?

Sako Finnbear 6,5x55 inkl redfield revolution 3-9x40 sikte. fint skick. 4500:- . 6,5 skulle ju vara fint för rådjursjakt och om man skulle lyckas ta sig ut på toppfågel någon gång. 

Remington 700BDL 308win inkl leupold vx2 3-9x40 i ny fin hogue kolv (träkolv finns kvar på sidan). 5000:- . prisvärt paket egentligen? läst ganska mycket blandat om remington dock? 

Ny Weatherby vanguard s2 syntet 308win från xxl. borde gå pruta ner till runt 5000:- nu i "black friday dagar". 

hva 1900 308win i hyfsat bruksskick. 5000:- 

kan den förstnämnda vara något som jag tänker eller bör jag snegla på något annat? några andra vettigare förslag? kan ju tillägga att jag snöat in en del på syntet. 

 

Mvh Anton


 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saker jag inte gjorde när jag skulle köpa min första bössa:

Klämma och känna på bössan innan köp så den passar mig och känns bra i anlägg.

Fråga kloka forumister om det är ett bra köp.

Saker jag gjorde när jag köpte min första bössa:

Köper en CG 1900 120 mil norrut över telefon utifrån vad jag sett på en bild och nostalgiska inlägg på robsoft som jag läst.

Betalar duktigt överpris för bössan. 

Det slutar med att jag får hem en bössa som har alldeles för kort kolv, släpigt trycke och som inte rengjorts sen 70-talet och jag bränner ännu mer pengar på en begagnad kolv i originallängd som behöver plastbäddas och få trycket åtgärdat så gott det går hos vapensmed... 

Så vadå vill jag ha sagt med allt det här då? Prova innan du köper och lyssna på personer som Dansken! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sako finnbear i 3006. Enkelt val

Jag har en jäkligt fin Huskvarna vapenfabriks 1900 i kaliber 3006 som är nära nyskick men den är inte billig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som har lust att förklara varför just Finnbear i 30-06 tex är bättre än den ombyggda 1640in? Man är ju gröngöling på allt kring vapen så det bara sjunger om det?

Det jävligaste är att det inte finns speciellt bra utbud hemikring, och att åka en 60 mil till tex Torsbo eller liknande för att hålla i en bössa för 4-5k känns inte motiverbart.. 

Haha va faktiskt exakt den sakon som länkades jag hade tänkt på isåfall. 

Jo såg på jaguar men är demdär remingtonbössorna bättre i kvalité än tex en begagnad sako eller en Hva? Läst att precisionen på Remington kan förändras en del efter några smällar när pipan blir varm. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därför att om det är en av dom Hogue m/98 kolvar dom anpassar för 1600 i Norrland ser den för jävelig ut invändigt (riktigt Dremel-meck) och pipan ligger inte nere i pipkanalen som den ska pga den ynkliga plastbäddningen.

Utdragaren är slipat och tunn i framkant och kan gå av (och börjar bli dyr som reservdel)

Sen undrar jag vad det är för 3- läges säkring?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm okej.. Jo det är väl en M98 kolv som är omgjorda en del då dom inte finns till 1640 vad jag fattat det som. Är det stående att pipan inte kommer ner tillräckligt eller är det vid dåligt jobb? Låter inge bra med utdragaren.

 

Jag hade inte uppfattat dessa problem då ändå förhållandevis många har gjort bygget och verkar väldigt nöjda.. 

Kände alldeles precis på en ny weatherby vanguard s2 308 på xxl. Säljaren kunde pruta från 8 till 5500:-, kan ett vara något vettigt eller slår sakon den med hästlängder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det vore ju optimalt, men då landar man på ca 12k ist för ca 5k.. sakon i fråga hade hållt tre skott i en snusdosa som bäst på 80m, inte överdrivet bra precision? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du gjort ett bra urval av vapen.

Jag skulle personligen satsa på någon av Sako, alternativt 1900an. Är själv helfrälst på gamla tikka m65/55. 

Tycker du genom ditt urval verkar resonera väldigt sunt... Vad du än gör så satsa på begagnat, europeisk tillverkning. Iofs finns det även gamla winchester och remington av bra kvalitet, men som en första bössa så anser jag att en äldre finne är oslagbar, möjligtvis en 1900, fast dom har jag ingen egen erfarenhet av....

Jag har själv haft ett gäng Husqvarna 1600, och det är bra vapen, men det måste till ett antal åtgärder för att dom ska vara jämförbara med lite modernare vapen... och som dansken skriver är det svårt att utvärdera kvaliteten på de arbeten som utförts.

Vad gäller utbudet av nya vapen.... Det man har gjort med åren är att man valt billigare lösningar, billigare material mm. Jag gissar att en Salo finnbear, om den skulle tillverkas och säljas idag skulle betinga ett pris närmare 40000 kr

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har lite is i magen kommer det att dyka upp bössor. Beroende lite på var du bor kan du ju hinna få licens till den här säsongen men förmodligen behöver du inte ha bråttom. 

Jag skulle se om jag hittar nån forumnörd i närheten som kan hjälpa dig å titta på bössan vid köp så kan en del fel prutas bort. 

Som Dansken skriver så vid köp av nytt är Tikka T3 ett bra alternativ. I mitt tycke så även Browning X-bolt och Sauer 101. 

Begagnat finns det mängder med gamla Sako/Tikka/Remington/Winchester som är bra. Howa 1500 är också en i mitt tycke prisvärd bössa begagnat. 

Det jag tycker du ska klura på är kalibervalet. Även om du inte upplever 9,3x62 som obehaglig rekylmässigt så fundera på hur mycket du kan skjuta? Det är ganska lätt att lära in en massa skit som du efter ett tag inser är rekylrädsla. Jag har gjorde själv den resan med en odämpad 30-06 i början av karriären. De e väl först nu som effekterna börjat klinga av. 

Om det rekylmässigt inte är ett problem så grubbla även ekonomiskt. Om du inte handladdar är ju inte 9,3x62 en direkt billig kaliber, då skulle jag snarare gå på en .308win, även om rådet är skittråkigt.

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja men tycker jag förstått vilka modeller som gäller framförallt, men beslutsångesten är ett faktum.. även om det inte är några stora summor vill man ju ha ut mest möjliga såklart.

Jo 308 känns absolut mest optimalt då jag troligtvis kommer åt jakt på 5000ha med rätt gott om tjäder och orre också.. men finns tyvärr inte så gott om 308er vad jag sett, har mer eller mindre lusläst blocket i över en månad nu. Sköt upp med en odämpad 6,5 och tycker inte kompisens dämpade 9,3 känns nå värre just, men självklart skulle jag garanterat skjuta bättre överlag med 308an. 

Hur kan man räkna att rekylen på sakon i 30-06 med dämpare och limbsaver bakkappa känns? Har fördelen att vi säljer ammunition på jobbet (järnhandel) så kommer över den till ett Acceptabelt pris även på 9,3. 

Kanske är mer is i magen som gäller och vänta på nån 308 i bra modell på hemmaplan man kan prova.. har dock inte sett nån inom budget senaste månaden.. 

Stort tack alla för inputs, grymt uppskattat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finnbear i 30-06 låter helt klart som mest för pengarna i mina öron.

Den i 6,5x55 låter också vettig, men räkna med ca 1000-1500 för att få pipan gängad samt ny dämpare så drar det iväg.

tikkan låter alltför misshandlad utifrån din beskrivning och är det vanligt bruksslitage så är den lika sliten överallt...

1900 har jag aldrig förstått hypen över, passar på att kommentera den.

1640 går bort av anledningar som Dansken redan har redovisat.

Vanguard är samma påk som howa 1500, helt ok, men man brukar kunna plocka upp dom i fint skick ur begagnatstället för 2-3000 och med xxl's historia vad gäller reklamationer skulle jag hoppa över den med, även om det lockar att köpa nytt.

Remington 700. Utan att veta mer så är det en ren chansning. Dom äldre är vanligtvis bra, dom halvgamla sisådär och dom nya vill jag inte ens tala om. Med tanke på priserna är dom helt enkelt skit i mina ögon, vilket är lite ledsamt. Jag har haft 4st äldre som har varit bra, men man ska nästan ha med sig en stålskala, vinkelhake och en kikarsiktesskena när man kollar dom så man ser att allt är rakt och sitter som det ska. Tyvärr...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Anton och välkommen. 9,3x62 och tjäder orre i samma inlägg låter fel i mina öron. Vet nu inte vart du bor men kollade själv blocket nu och hittade två Winchester studsare en i 6,5x55 för 2500kr och en 308 xtr för 3000kr. 

Mina 5öre //K

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åter igen tack för inputs! 

Ja det kanske är vågat att köpa en ombyggd Bössa osedd..

Visserligen skulle finnbearen bli osedd också men är väl kanske mindre som kan krångla om den inte är ombyggd på några vis. Lutar nog mest åt den just nu! 

Ja nej 9,3 är väl inte direkt optimalt till toppfågel som jag också var inne på i förra kommentaren, det var framförallt pga möjligheten till den jakten jag kände lite sådär för 9,3. Ja såg dom två tidigare i veckan men höll de bössorna jag nämnt mer prisvärda, men det kan gott och väl ha varit helt fel!! Har ca 35 mil enkel väg till 308an men det skulle ju fungera. Bor i norra Hälsingland på gränsen mot Medelpad. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är pris värt ????? Allt om man vill ha det... Vi har två Winchester studsare i familjen en ny och en äldre skulle utan tvekan ta vilken som på toppfågel när som helst. 

Personligen brukar jag försöka tänka lite längre än bara bössköpet...... Tex ny kikare med 30mm fästen??? Vilka montage finns och vad kostar dom, har man otur är dom dyrare än bössan!!!!!

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja så är det. Ja menade absolut inte att Winchester inte skulle duga, hur man nu kunde tolka det så. Jag skrev att det var kalibern 9,3x62 som kanske inte var optimal till toppfågel även om den garanterat duger. Har några bekanta som skjutit toppfågel på 100-150m utan problem. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inga problem att skjuta toppfågel med 9,3!

Dock skulle jag satsa på finnbearen om det är så att du uppskattar låg rekyl.

Redan limbsavern gör rekylen mildare än en 308, med dämpare är den obefintlig!

dessutom får du på köpet världens mest mångsidiga kaliber!! Även om 308 idag är en modekaliber.... 30-06 gör allt som en 308 gör och mycket mer....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago AntonL sa:

Det låter mycket bra urban! Vad säger du om precisionen på just den berörda bössan om han håller 3 inom en snusdosa på 80m?

Det låter inte imponerande.... provskjut själv, men skjuter den inte bättre så är det nåt fel. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...