Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Buck

Pumpbössa driftsäker!

Recommended Posts

Buck

Vilka nytillverkar pumpar idag som är driftsäkra och av kvalitet?

Mossberg och winchester går bort!

culot
1 hour ago Buck sa:

Kolla vilka märken som fått ordrarna till myndigheterna ...  Jag sköt mossberg 500 i sex år och driftsäker som fan på grund av konstruktion, lite mer att önska i matrial kvalitet. 

pmt
På 2019-11-30 at 22:11 culot sa:

Kolla vilka märken som fått ordrarna till myndigheterna ... 

Viss försiktighet med att titta just så.... 

Dels för att specarna är rätt skiftande, dels för myndighetsordrar ofta går i helt egna batcher. 

Det är ingalunda så att det är "top notch" för att du hittar en myndighetsorder. Det kan bli både upp och ner gentemot volymproduktionen vi privatpersoner är hänvisade till. Det beror helt hur man specar. Tex det myndigheter köper för att sponsra nån för stunden allierad är allt annat än bra som regel. Där blir det verkligen "built by the lowest bidder". 

Generellt sett så är det nog så att den genomsnittlige pumpköparen är långt mer priskänslig än kvalitetskänslig - ergo: välgjorda pumpar saknar position på marknaden.

Liksom att det fattas riktig premiumproduktion på automater i dag (utöver rätt sällsynta saker som Cosmi och nått annat udda). 

Kan man betala de pengarna väljer man som regel nått annat typ. 

Med det sagt - det går att hitta driftsäkra pumpar i alla fall. Men det är jävligt svårt att hitta en välgjord pump om den inte ska vara gjord före 1965 plus minus några år. 

• Like 1

M-98
På 2019-11-30 at 20:56 Buck sa:

Köp en gamal win model 12 eller en Itacha 37 eller tiding rem 870.  Nytillverkade är inte roliga.

Buck
9 hours ago pmt sa:

Viss försiktighet med att titta just så.... 

Dels för att specarna är rätt skiftande, dels för myndighetsordrar ofta går i helt egna batcher. 

Det är ingalunda så att det är "top notch" för att du hittar en myndighetsorder. Det kan bli både upp och ner gentemot volymproduktionen vi privatpersoner är hänvisade till. Det beror helt hur man specar. Tex det myndigheter köper för att sponsra nån för stunden allierad är allt annat än bra som regel. Där blir det verkligen "built by the lowest bidder". 

Generellt sett så är det nog så att den genomsnittlige pumpköparen är långt mer priskänslig än kvalitetskänslig - ergo: välgjorda pumpar saknar position på marknaden.

Liksom att det fattas riktig premiumproduktion på automater i dag (utöver rätt sällsynta saker som Cosmi och nått annat udda). 

Kan man betala de pengarna väljer man som regel nått annat typ. 

Med det sagt - det går att hitta driftsäkra pumpar i alla fall. Men det är jävligt svårt att hitta en välgjord pump om den inte ska vara gjord före 1965 plus minus några år. 

Jag är inte priskänslig men jag är tveksam till att betala premiumpengar för något jag kommer tokmisshandla i skogen.

Tycker min smärtgräns är 10-12kkr vilket borde kunna ge mig en kvalitetspjäs.

pmt
9 hours ago Buck sa:

Jag är inte priskänslig men jag är tveksam till att betala premiumpengar för något jag kommer tokmisshandla i skogen.

Du är du, marknaden är större än så. Finns det ett behov finns det en vara som täcker behovet. Finns inte varan finns inte behovet... 

9 hours ago Buck sa:

Tycker min smärtgräns är 10-12kkr vilket borde kunna ge mig en kvalitetspjäs.

En pump är inte annorlunda än en automat egentligen. Vill du Benelliklass kostar det som en Benelli. 

Spontant hade jag gått på turkiskt förr än italienskt eller usatillverkat. Men som sagt utbudet är inte skrattretande stort.... 

/T

Two Smoking Barrels

Var väldigt nöjd med min Browning BPS, trevlig pump med utkast rakt nedåt och kolvhalssäkring.

Inte så vanliga, men trevlig kvalitet och en solid känsla. Dyker upp då och då.

Som komplement till Beretta 686S har jag nu istället en Browning Gold halvauto för kråkjakten, också helt ok men BPS:en andades bra mycket mer kvalitet.

/Johan