Hoppa till innehåll

Löparn lär sig ladda – och en del annat på kuppen...


Löparn

Recommended Posts

Nu har jag provskjutit mina nylagade TGK på ett riktigt trevligt ställe, nämligen Stråvalla skjuttunnel. Superfin anläggning med allt man kan önska. Sven-Arne som har anläggningen är synnerligen serviceminded och får en att verkligen känna sig välkommen. 

70192846-098Vq.jpg

 

49222298222_d333bc1956_c_d.jpg

49242345676_bf52cc6352_c_d.jpg

49242562692_629662c899_w_d.jpg

Minst dåliga träffbilden var på 27,2 med 42,1 gr. Det är inte direkt något att skriva hem om... Ska pröva att minska friflykten från ca 5 mm till 2 mm och se om det hjälper. Det kan också vara jag som sköt dåligt så jag ska nog ladda upp ett gäng precis lika dana och pröva igen.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Balanserade krutvågen idag. Tänker att det är viktigt att balansarmen är i våg. Inspirerad av den här tråden funderade på hur jag skulle kunna veta vad horisontellt är. Jag har ett vattenpass och ett laserpass men har också en känsla av att de är lite grova i sin mätning. Vad som inte är grovt utan exakt är ju en vattenyta. Jag to helt sonika en gammal matlåda som jag fyllde med vatten. Täckte över den delvis för att få en skugga så att vattenlinjen blev synlig och pallade upp den bakom vågen till lämplig höjd. På den RCBS våg jag har får man skruva isär vägskålen och lägga till eller plocka bort blykorn för att kalibrera. När väl armen var i våg så hällde jag tillbaka vikterna och skruvade ihop skålen. Så, nu har jag en krutvåg där jag vet att armen är i horisontalläge när den är obelastad till så hög noggrannhet som mitt ögonmått tillåter.

IMG_8842.thumb.jpg.7fd7eb0ed6bee0c01bb6386cc271ccf2.jpg

IMG_8843.thumb.jpg.3905e125b92d3f506abb53a7ed14ca10.jpg

IMG_8844.thumb.jpg.cefeba936eccf37605723d1823b2215e.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har jag bakat lite julgodis. 

49249038533_d4bcf65ccd_c_d.jpg

Sierra TGK 165 gr, Vihtavuori N-140 
43,1 gr – COL 75,0 mm
43,1 gr – COL 71,1 mm
42,6 gr – COL 75,0 mm
42,6 gr – COL 71,1 mm

Hornady V-max 110 gr, Norma 200
45,0 gr – COL 69,0 mm
45,0 gr – COL 67,0 mm
44,5 gr – COL 69,0 mm
44,5 gr – COL 67,0 mm

God Jul :D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Julledigheten börjades på bästa sätt med en tur ut på markerna för att pröva det nybakade julgodiset. Regnet trummade mot rutan när klockan ringde tidigt. Det blev sovmorgon och frukost med familjen istället. Inte fy skam det heller. Vid lunchdags var det uppehåll och jag kom mig äntligen ut i skogen. Hittade en lämplig plats med ett skjutavstånd om 121 m. Avståndet mätte jag med lasermätare både från skjutplats och målplats med samma resultat.

Uppehåll och vindstilla är trevligt och avsaknaden av vind är välkommet för kulbanan. Jag fick dock erfara vad mirage innebär och att en varm ljuddämpare längst fram på pipan inte gör saken bättre alls. Luften framför kikarsiktet dallrade så att det bitvis inte gick att se målet ordentligt och den hoppade hit och dit. Som tur var fanns det en tillstymmelse till drag mellan träden och då och då nåde en av de svaga pustarna ner till mig och då klarnade siktesbilden för ett kort ögonblick. I dessa flyktiga stunder av klarhet försökte jag ta mina skott.

49254956906_6a155979c5_w_d.jpg   49255149277_bc6d48b303_w_d.jpg

Den ammunition jag laddat är den i föregående inlägg. Två laddningar och två olika djup på kulisättningen per kultyp. Tidigare skjutning har pekat mot att precisionen verkar finnas att hämta i maxladdning eller strax där under.

Först ut var TGKn. Var inte nöjd med mina grupper. I kikarens förstoring (X16) såg de så stora ut. Det påverkar såklart att jag sköt på 121 m och inte på 100. V-maxen, som jag sköt sedan, kändes bättre vilket var skönt.

När jag kom hem tog jag och mätte grupperna med skjutmått. Därefter drog jag bort kuldiameterns (7,62 mm) och normaliserade grupper mot 100 m avstånd genom att dividera spridningen med 121 och multiplicera med 100, se tabell nedan.

Normaliserad spridning på 100 m = (spridning–7,62)/121*100

TGKn gav inga raka svar. Det är inte solklart om jag tjänar något på att köra långa patroner. Ett COL om 75 mm innebär att jag måste byta till ett magasin för ex 30-06 och byta/fila slutstycksspärren så att slutstycket går längre bak. Vilket hade varit skönt att slippa. Hade jag inte fått en flyer på 43,1 gr och COL 71 mm hade det varit det givna valet. Jag vet inte om det var jag som orsakade flyern eller inte men jag blev lite förvånad när jag såg träffen. Det kändes bättre än det blev men jag kan såklart lura mig själv också. I tabellen har jag räknat ut spridningen för den laddningen både med flyer och utan. Ska ladda upp lite med av denna och se om den har potential eller inte. Blir det inte fler fyers så är saken klar. Blir det flyers funderar jag på om det kan vara den länga friflykten som är problemet.

49257080793_4bd09272c2_w_d.jpg

V-maxen gav tydligare resultat. 44,5 gr och COL 69 mm gav en träffbild om 11 mm vilket jag är mycket nöjd med. :D

49257567726_96718e6f97_w_d.jpg

49257473531_5732647f52_w_d.jpg

Riktigt roligt att benstödet fungerade så bra som det gjorde. Den lilla baksäcken jag har är också guld värd. Lagom liten, fylld med plastpellets och blir perfekt stum när man kramar åt den under kolven. Det jag behöver fundera på är hur jag kan miska miragen från dämparen. Kanske någon form av isolering eller skydd skulle kunna hjälpa.

God jul & gott nytt

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

 

Häromdagen när jag var ute och sköt märkte jag att mina träffar drog till vänster när jag bytte mål och sköt på en tavla längre till vänster. Min misstanke är att jag lutat vapnet åt vänster och att det gör att träffarna faller ut lite. En liten libell på bössan kanske skulle kunna hjälpa mig att hålla den i nivå.

För 278 kr inklusive frakt fick jag den här lilla prylen från www.jagamera.se 

49353500096_06ac536436_c_d.jpg

49353048903_9279c61eb0_c_d.jpg

 Försiktigt monterade jag den på kikarsiktet för att försöka låta bli att göra repor. Satte den så att den sticker ut på vänster sida så kanske jag kan hålla koll på bubblan med vänsterögat samtidigt som jag tittar genom kikaren men högerögat. Satte den så långt fram som möjligt för skärpans skull då jag numera behöver läsglasögon.  

49353499321_3b52c40053_c_d.jpg

 Kikaren sitter monterad med Warne snabbfästen och de har jag justerat så att siktet är i våg med lådan på vapnet. Därför kan jag ta av siktet från lådan och kalibrera libellen mot hårkorset. Tricket är att veta att hårkorset är i våg. För det tog jag fram en lite bytta med vatten som ger mig en linje som är 100% i våg att justera hårkorset mot. Därefter kunde jag justera libellen. Det låter smidigare i skrift än det var i praktiken. Det blev en massa juckande, siktande, justerande och pillande fram och tillbaka innan det verkade stämma.

49353048123_53523913c3_c_d.jpg

Sedan skulle libellen dras fast utan att den vrider sig om kikarsiktet vilket inte var helt självklart heller. 

Så långt allt väl men till min stora besvikelse drog jag ganska raskt sönder gängorna. Jag är inte helt ovan vid att mecka och pyssla och kände inte att jag tagit i i överkant men tydligt var att gängor från överfallet satt kvar i skruven.

49353048923_e676f177a8_c_d.jpg

Skruvarna verkade ha alldeles för litet ingrepp i gängan. Jag tog av libellen och började mäta. Fullt hopskruvad mäter den ca 29 mm.

49358868627_e7d3f2284a_c_d.jpg 

Skruven stack ut ca 3 mm vilket innebär att ingreppet blir ca 2 mm när den kramar om en 30 mm tub.

49358204408_dd1e07b789_c_d.jpg

Godset i överfallet är ca 4,5 mm och det vore rimligt att skruvarna är genomgående med lite marginal. Om man inte lyckas montera överfallet 100% rakt blir skruvens ingrepp 3 mm på ena sidan och 1 mm på andra sidan. Vilket är på tok för lite. 

49358204578_a8cc52ffe8_c_d.jpg

Jag har hört av mig till www.jagamera.se och bett att få pengarna åter eller en ny produkt med rätt längd på skruvarna så får vi se vad de svarar.

EDIT:

Gjorde en jämförelse mellan libellen till kikarsiktet och ett vanligt vattenpass. Inte ett muntert resultat direkt ?

49360994891_61f22cf402_c_d.jpg

Jag ställde kikarsikteslibellen ovanpå vattenpasset på aluminiumet men det blev olika foto vinklar till libellerna och svårt att se. Därför ställde jag den ovanpå vattenpassets libell, justerade den så att de visade samma. Lutade vattenpasset åt höger och ställde tillbaks passet i utgångsläge och tog denna bild.

EDIT: jagamera.se har hört av sig och kommer skicka en ny produkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag lärde jag mig något nytt. Sierra har en app där all deras laddata finns för alla deras kulor. Jag har tyckt att det varit lite underligt att Sierra inte angivit både min- och maxladdningar. Nu har jag upptäckt att det finns ett litet reglage att dra i så att man får alla värdena. För Sierra Tipped Game King (Game Changer) i 165 gr för 308 W och Vihtavuori N-140 hittar jag att det jag trodde var maxladdning (43,1 gr) i själva verket är i mitten av spannet med möjliga laddningar. Det jag nu får fram är följande:

39,1-39,7 gr *: Low speed or pressure loads
39,8-44,3 gr: 
44,4-44,9 gr **: High pressure loads

** Red indicates high pressure loads
* Orange indicates low speed or pressure loads

"Both Should be approached with extreme caution and by expert reloaders only."

Jag har tidigare utgått från 43,1 gr som max och dragit av 5% från det och laddat upp en stege från 40,9 gr i steg om 0,5 gr. Därför tänker jag mig att det vore kul att ladda upp en ny liten stege från 43,1 upp till 44,3 till att börja med.

En annan fundering jag har är att kulan jag jobbar med är så lång så att laddningarna verkar bli lite komprimerade. Det krasar lite i hylsan när jag sätter i kulan. Jag antar att detta är någonting Sierra tagit hänsyn till och att jag kan följa deras laddanvisningar (förutsatt att jag tolkat dem rätt) och att det går att peta i allt det krutat de föreslår i tabellen trotts krasljudet när kulan går ner i hylsan.

49353048283_8aff25a9b3_w_d.jpg   49353499576_0522324945_w_d.jpg   49353048608_95cf919b06_w_d.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant! Vad heter appen? Sökt men får urskamma träffar.. speciellt när man klickar sig vidare på den app som man TROR ska vara rätt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hipshot sa:

Intressant! Vad heter appen? Sökt men får urskamma träffar.. speciellt när man klickar sig vidare på den app som man TROR ska vara rätt..

Hade också problem att hitta den. Tror jag ladda ner den via en extern länk typ den här (men kan inte garantera att det var just denna). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Förra helgen var det sista rådjursjakten för min del den här säsongen. Makalöst väder. Efter eviga tider av regn och mörka moln kom en dag med klarblå himmel och skarp sol. Temperaturen steg snabbt och snart ångade det om de blöta träden där solen kom åt att värma dem. Jag fick bara en älg i pass och tyvärr var den inte på menyn för dagens jakt.

49435336501_3c1c475cd1_c_d.jpg

49435558132_de9e545ec1_c_d.jpg

Idag har jag inte jagat utan lyckats ta mig till skjutbanan för att verifiera kulbanan på V-maxen. Efter de två stegar jag skjutit där båda visat bäst resultat med 44,5 gr Norma 200 så har jag laddat upp 50 st.

49434864378_306c611116_c_d.jpg

Började med en kontrollskjutning på 100 meters vallen (91 m om man ska vara petig). Det första skottet drog iväg ca 7 cm vilket var förvånande för även om det inte kändes perfekt brukar jag inte skjuta riktigt så illa. Men de efterföljande fyra skotten valde att gå genom pappen bara 4 mm från varandra, vilket är den bästa grupp jag någonsin haft.  Jag vet inte hur man brukar räkna men jag tänker att hålet i pappen var knappt 12 mm brett. Drar jag ifrån kuldiametern på 7,62 mm blir det ca 4 mm kvar vilket då blir spridningen. Hur som helst så är jag väldigt nöjd med det. :D

49435558117_da1f24cf38_c_d.jpg

Därefter lyckades jag få iväg ett par serier från 300 m vallen (293 m). Förutsättningarna var inte optimala med vikande ljus, ganska hård blåst och ett lite rangligt skjutstöd. Framför allt hade lillpojken tröttnat på sin pappa och kilat iväg till bilen så jag var lite stressad med att få iväg bulorna. Jag kör med Strelok pro ballisti app och enligt den så ska jag skruva 14 klick upp. Detta vill jag såklart verifiera. Jag tänker att om jag har lite fel BC på kulan eller har mätt V0 lite galet så är det stor risk att appen spottar ut sig tokiga värden. Men 14 klick verkade vara precis rätt i höjd. I sida kompenserade jag inte vid detta tillfälle utan var mest intresserad av att få höjdklicken verifierade. Gruppen öppnade sig en hel del jämfört med tidigare man jag är ändå väldigt glad att skjuta  grupper om cc på 58 mm på 300 m. Jag tror det motsvarar 0,68 MOA om jag räknat rätt. Jag har massa att lära och det finn lika mycket att justera och kompensera men från min horisont är det en god start tycker jag. :D  

49435336466_8f3c908ccc_c_d.jpg

Nr jag kom hem upptäcker jag trycktecken på en av hylsonra i form av en liten cirkel från utdragen. Det har jag aldrig fått förut. Hylsan var från den fösta serien. Då kom jag på att jag glömt att torrdra vapnet innan skjutning och i pipan ligger det lite vapenfett 101. jag misstänker att den första flyern berodde på det och att fettet i pipan orsakat tryckökningen som gett trycktecknet på hylsan. 

49436284201_9966b96e0c_c_d.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt att läsa en så välskriven tråd med bra bilder! 

Stämpel efter utkastaren har jag också fått några gånger, men då alltid med rätt heta laddningar. Ofta har då också hylsan sträckt sig så pass att du kan märka det. Ta en tjockare ståltråd (typ gem) på ca 10cm och gör en 90-graders böj i ändan så den blir som ett L med väldigt långt skaft. Med den kan du känna om du har en försvagning strax över hylsbottnen. I så fall ska du slänga hylsan (det hade jag nog gjort i vilket fall).

Lästips på ämnet: http://bulletin.accurateshooter.com/2013/01/case-head-separation-causes-and-how-to-spot-problems/

Kan nämna att min bössa (också Tikka T3) trivdes bäst med 44gr 200 och OAL på 69mm, så inte allt för långt från din laddning. Jag hade aldrig höga tryck, så jag håller med dig att det är nog fettet i pipan som spelar in.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Laban sa:

Trevligt att läsa en så välskriven tråd med bra bilder! 

Kul att höra ?

20 hours ago Laban sa:

Stämpel efter utkastaren har jag också fått några gånger, men då alltid med rätt heta laddningar. Ofta har då också hylsan sträckt sig så pass att du kan märka det. Ta en tjockare ståltråd (typ gem) på ca 10cm och gör en 90-graders böj i ändan så den blir som ett L med väldigt långt skaft. Med den kan du känna om du har en försvagning strax över hylsbottnen. I så fall ska du slänga hylsan (det hade jag nog gjort i vilket fall).

Lästips på ämnet: http://bulletin.accurateshooter.com/2013/01/case-head-separation-causes-and-how-to-spot-problems/

Tack för länken. Matnyttig läsning. Det står lite om detta i Normas laddbok men den saknar de fina illustrationerna mm som din artikel har.

20 hours ago Laban sa:

Kan nämna att min bössa (också Tikka T3) trivdes bäst med 44gr 200 och OAL på 69mm, så inte allt för långt från din laddning. Jag hade aldrig höga tryck, så jag håller med dig att det är nog fettet i pipan som spelar in.

Nyttigt att höra att du också hamnat i den regionen av laddvikt och OAL ? 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt snygg träffblid med v-maxarna!! 

Avseende trycket så visst, en  antydan, men tändhatten ser ok ut så jag tror inte trycket varit vådligt på något sätt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-14 at 18:31 Löparn sa:

Hade också problem att hitta den. Tror jag ladda ner den via en extern länk typ den här (men kan inte garantera att det var just denna). 

Försökte ladda ned denna igen, sket sig, gick inte från min del av världen enl apstore.. <_<

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Hipshot sa:

Försökte ladda ned denna igen, sket sig, gick inte från min del av världen enl apstore.. 

Vad tråkigt. jag kommer tyvärr inte ihåg exakt var jag laddade ner appen ifrån.

 

9 hours ago Hipshot sa:

Riktigt snygg träffblid med v-maxarna!! 

Avseende trycket så visst, en  antydan, men tändhatten ser ok ut så jag tror inte trycket varit vådligt på något sätt.

Bra att veta att ett sådant trycktecken är i början på skalan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag blivit överlistad av Sierras app och inte lyckades lista ut max- och minvärde för laddningarna tidigare är det dags för en ny stege.

Det är Sierra Gamechanger eller Tipped Game King (TGK) 165 gr jag laddar med Vihtavuori N140 i 308 win med COL 71,1 mm och följande laddvikter:

44,9 gr
44,5 gr
44,1 gr
43,6 gr
43,1 gr
42,6 gr

Någon hylshalsborste i nylon har jag inte skaffat men tänker att en ny och oanvänd mässingsborste borde kunna funka också. Vrider man hylsan samtidigt som man byter håll stukas inte stråna heller.

49451303171_f09b592c6f_c_d.jpgDet blev ganska fullt i hylsan och redan på 43,6 gr krasade det en hel del när jag satt i kulan (de lägre laddningarna har jag laddat vid tidigare tillfälle). Då kom jag ihåg en post jag tidigare sett:

Quote

 

Det brukar gå att skaka ner krutet ganska mycket om du flest sätter kulan någon mm och sedan knackar patronen mot bänken lite innan du trycker ner kulan till rätt djup.

Några andra hade bra tips, någon tror jag föreslog att vibrera ner krutet genom att dra hylsan rand försiktigt mot en gängstång.

 

Låter rimligt så jag letade fram slipmaskinen och körde den en stund mot undersidan av laddblocket. Stor skillnad. Inget eller bara litet kras när kulorna gick i. :D

49451303136_6b1114d9d6_c_d.jpg

49451533057_385231defb_c_d.jpg

49451533062_14dc223f40_c_d.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det en tur till skjutbanan och 300 m vallen. Kulan för dagen är Hornady V-max i 308 w med 44,5 gr Norma 200 bakom som far iväg i ca 996 m/s. Så gott som vindstilla (trodde jag) och lite disigt och på det stora hela ganska skönt väder.

49470012837_624d84ee98_w_d.jpg

Först tog jag ett skott liggande på respektive säl, ja de utskrivna sälarna på A4 papper alltså… Inte helt nöjd med resultatet då bara den ena träffen skulle varit säkert dödande medan den andra nog hade genererat en skadeskjutning. Jag är osäker på hur effektiv varmintammunition egentligen är. Hade den övre sälen blivit träffad med en vanlig jaktkula är jag ganska säker på att det skulle bli en skadeskjutning. Men med varmintkula kanske resultatet blivit bättre då kulan avsätter nästan hela sin energi i stort sett omedelbart utan någon restvikt alls i stort sett.

49469296398_8294fe99b1_w_d.jpg

Från liggande bytte jag till sittande i bänk. Den här bänken var av trä men inte riktigt stabil och solid utan det fanns lite tillstymmelse till vingel. Dessutom satt jag lite högre än jag önskade. Det är inte säkert att jag ska skylla på bänken alls men jag hade i alla fall svårt att hålla hårkorset stilla på målet i pulsslagen. Från den här positionen sköt jag den vänstra serien nedan. 

Därefter bytte jag till en bänk i betong och sköt den högra serien nedan. Det kändes bättre med både sittnivån som var lägre och stabiliteten på bänken. Försökte också att hålla lösare i bössan och inte hänga med bröstkorgen mot bänken lika hårt för att minimera skakningarna från min egen puls. Skotten kändes betydlig bättre utom det första som smet ut till vänster. Intressant att alla skotten ligger nästan exakt lika i höjd och att de bara sprider i sidled. Jag upplevde ingen vind ifrån skjutvallen, vilket egentligen inte är konstigt då den har tak och väggar på tre sidor. Väl framme vid måltavlan känner jag efter ordentligt och då är det en svag medvind från vänster (ca 130 grader till vänster om skjutriktningen om 1-2 m/s gissningsvis).  

49470012697_655f334c83_c_d.jpg

Bara för att pröva så matade jag in dessa värden i ballisitkappen för att se vilka värden den ger. Intressant nog ger den en avdrift om ca 6 cm vid 1,5 m/s från 130 grader. Tycker det stämmer ganska väl med var mina träffar sitter.

49470012632_8e700e1c58_c_d.jpg

En av dagens lärdomar är att på 300 m behöver jag kompensera för vind hur lite det än verkar blåsa.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-31 at 23:54 Maichel sa:

Spontant vill jag nog säga att den laddningen där du har liten höjdspridning är väldigt intressant! Att skjuta den, när man "arbetar" med vinden kan nog ge intressant utfall på tavlan på 300m. 

När man tävlar på bana, på 300m så har även den svagaste bris påverkan. Skytte under tidspress testar förmågan, och då blir snabbt en 10 en 9a om du skjuter i en vindpust. Så ett klick eller två skadar aldrig  Vid jakt på ostört vilt där hållen kan bli dryga väljer jag alla dagar en laddning som har liten/låg höjdspridning. Då vet jag säkert att 4, 6, eller 15klick träffar rätt i höjd, medans de faktorer som kvarstår är skjutförmåga och vindbedömning/ vindavdrift för ett säkert dödande skott (om man känner sig trygg med att fälla vilt på lite styvare håll - utan att gå in på vad ett styvare håll är eftersom detta är upp till varje jägare och dennes självinsikt och förmåga.).

/M

Intressant Michael. Med avståndsmätare, verifierad kulbana och en kula med lite höjdspridning återstår (mer eller mindre) vinden som faktor att ha koll på. 

***

Min hylsor började se lite tråkiga ut efter ett par omladdningar och efter att ha legat i gruset på skjutvallen. Inte för att jag tror att det påverkar precisionen direkt men det känns trevlig med rena hylsor. Tyvärr har jag ingen tumlare men hittade en uppsjö recept på DIY tvättning. Rörde ihop en mix av varmt vatten, ättiksprit och diskmedel som jag hällde över hylsorna. Satte locket på burken och skakade i 5-10 minuter varefter jag sköljde dem noga, torkade av dem med trasa och radade upp dem för att torka inuti. Resultatet är inte så tokigt ändå. Den fulaste oxidationen försvann och de känns riktigt rena och trevliga även om de blivit lite flammiga och saknar den polerade finishen (förstås). :D

49475128067_775931bc66_w_d.jpg  

49474904666_a3a55838c4_w_d.jpg

49474904706_4c703dda0b_c_d.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-31 at 21:24 Löparn sa:

Idag blev det en tur till skjutbanan och 300 m vallen. Kulan för dagen är Hornady V-max i 308 w med 44,5 gr Norma 200 bakom som far iväg i ca 996 m/s. Så gott som vindstilla (trodde jag) och lite disigt och på det stora hela ganska skönt väder.

49470012837_624d84ee98_w_d.jpg

Först tog jag ett skott liggande på respektive säl, ja de utskrivna sälarna på A4 papper alltså… Inte helt nöjd med resultatet då bara den ena träffen skulle varit säkert dödande medan den andra nog hade genererat en skadeskjutning. Jag är osäker på hur effektiv varmintammunition egentligen är. Hade den övre sälen blivit träffad med en vanlig jaktkula är jag ganska säker på att det skulle bli en skadeskjutning. Men med varmintkula kanske resultatet blivit bättre då kulan avsätter nästan hela sin energi i stort sett omedelbart utan någon restvikt alls i stort sett.

49469296398_8294fe99b1_w_d.jpg

Från liggande bytte jag till sittande i bänk. Den här bänken var av trä men inte riktigt stabil och solid utan det fanns lite tillstymmelse till vingel. Dessutom satt jag lite högre än jag önskade. Det är inte säkert att jag ska skylla på bänken alls men jag hade i alla fall svårt att hålla hårkorset stilla på målet i pulsslagen. Från den här positionen sköt jag den vänstra serien nedan. 

Därefter bytte jag till en bänk i betong och sköt den högra serien nedan. Det kändes bättre med både sittnivån som var lägre och stabiliteten på bänken. Försökte också att hålla lösare i bössan och inte hänga med bröstkorgen mot bänken lika hårt för att minimera skakningarna från min egen puls. Skotten kändes betydlig bättre utom det första som smet ut till vänster. Intressant att alla skotten ligger nästan exakt lika i höjd och att de bara sprider i sidled. Jag upplevde ingen vind ifrån skjutvallen, vilket egentligen inte är konstigt då den har tak och väggar på tre sidor. Väl framme vid måltavlan känner jag efter ordentligt och då är det en svag medvind från vänster (ca 130 grader till vänster om skjutriktningen om 1-2 m/s gissningsvis).  

49470012697_655f334c83_c_d.jpg

Bara för att pröva så matade jag in dessa värden i ballisitkappen för att se vilka värden den ger. Intressant nog ger den en avdrift om ca 6 cm vid 1,5 m/s från 130 grader. Tycker det stämmer ganska väl med var mina träffar sitter.

49470012632_8e700e1c58_c_d.jpg

En av dagens lärdomar är att på 300 m behöver jag kompensera för vind hur lite det än verkar blåsa.

 

De där får jag inte att stämma på min bössa. Bomma hela tavlan! Har mätt fart höjd på kikare. Kan ställa om nere i rutan till höger men då stämmer inget av det andra? Säkert någon som är fel inlagt men hitta inte felet?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hjälper att ha en tolerant hustru när man vill hitta på hyss. Särskilt när de inte funkar. Diskmaskinen behöver man inte göra sig besvär med. Så nu vet jag det. ?

49164640808_f238be4bca_c_d.jpg

efter:

49165118756_8094d0f7dd_c_d.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att diskmaskinen skulle bli en dud, men har inte sett så många resultatbilder. Har också läst på en radda med diy med just hylsrengöring, och där vinnarbiten verkar vara att köra hylsorna i dubbla tvättpåsar i tvättmaskinen. Då får man tumlingen också.

Jag kokar upp vatten i vattenkokaren, slår i hylsorna i en murarhink, häller över vattnet och fyller upp med så hett jag får ur kranen tills vattnet täcker hylsorna.

häller i 1 msk citronsyra, yes diskmedel och sen rör jag om. Låter det stå i 5-10 minuter, sen sköljer jag av hylsorna ett par gånger.

 

Brukar bli betydligt mer skinande än innan ?.

Btw, sjukt mycket bra tips i din tråd. / Ryberg, som själv är i början av handladdningskarriären

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag har jag skjutit en ny laddstege med Sierra Gamechanger 165 gr i 308 w. Som jag skrev i en tidigare post i tråden hade jag misstagit medelvärdet av spannet för möjliga laddningar för att vara maxvärdet. Därför körde jag en ny stege från där jag slutade sist och upp till rekommenderat max. Det är inte alltid man kan styra när man kan åka til skjutbanan. Idag hade jag möjlighet och jag tog den. Tyvärr började det blåsa och när jag hade riggat hade det blåst upp en hel del. Det susade ordentligt och trädkronorna vajade. Banan ligger dock ganska skyddat men det blir lite byigt ändå. Hur mycket detta påverkat resultatet vet jag inte och tror egentligen att jag bör skjuta om stegen om jag ska få tillförlitliga resultat. 

49492939326_cea1a3c810_c_d.jpg

Har precis införskaffat en kronograf från Caldwell (Caldwell Ballistic Precition Chronograph). Valde den då den fått ganska goda omdömen, var avsevärt billigare än en Magnetospeed och för att den inte monteras på pipan. En pipmonterad kronograf är nog smidigare ur flera perspektiv men jag är lite rädd att träffläget förändrar sig med mer vikt på pipan. Jag vet inte om detta spelar roll i praktiken men för mig så blev det här en bra kompromiss. Kronografen i sig fungerade utan anmärkning och mätta alla skotten. Tyvärr fick jag inte appen i telefonen att registrera hastigheterna och det tog ett par skott innan jag började skriva ner dem för hand och därför saknas farterna från de tre första skotten.

Jag började med 43,6 gr Vihtavuori N140 och jobbade mig uppåt i steg om 0,4 gr. Mina fina mål jag förberett låg såklart kvar hemma men jag hittade en gammal inskjutningstavla på spånskiva. Tyvärr var skivan så blöt att den gick sönder så mycket att det var svårt att se träffarna. En annan skytt på banan var mycket vänlig och lånade mig en av sina tavlor. Jag har markerat var jag siktat med ett rött kryss i varje träffbild.

49493149787_d454358818_c_d.jpg

49492936961_524538d3de_c_d.jpg
  
Resultatet var inte särskilt uppmuntrande. För att kolla om det är jag som skjuter som en sopa alternativt vinden som ställer till det eller om det är ammunitionen som sprider så sköt jag en serie med V-max som jag vid flera tillfällen skjutit under centimetern (grupp nr 5). Tyvärr öppnade den upp sig ganska ordentligt också så antingen spelade vinden stor roll idag, eller så sköt jag helt enkelt dålig men riktigt såhär kass kändes det inte tycker jag. Som det ser ut nu så lutar jag åt 43,1 gr vilket tidigare har givit en träffbild om 14 mm som bäst och en fart runt 807 m/s.

49493457637_ba33765db0_w_d.jpg

Hylsorna verkar ok för alla laddningar utom den hetaste där märken efter utstötare kan skönjas. En liten tendens till krater runt slagstiftet kunde skönjas på någon också.
 
49492489603_dd37b6c226_c_d.jpg

49492489628_85b74b9923_c_d.jpg

Alltid kul att komma iväg och få släppa iväg några kulor och få klura på varför det blir som det blir. Skoj med kronograf också. Ska bara få appen att funka så blir det ännu bättre. :D

EDIT:

Det bästa med att skriva av sig är att man tvingas fundera på det man skrivit om. Jag fick idag en hel del spridning. Problemet är vinden. Vad i spridningen kommer från vinden och vad kommer från mig som skytt och vad är ammunitionens egenspridning?

Jag skjuter med en stabil bipod som jag ser till att belasta framåt och ta upp slacket i inför varje skott. Under tån på kolven har jag en bra baksäck. Detta gör att jag nästan inte har något vingel i höjdled alls. Vinden påverkar kulan i sidled en hel del och bara minimalt, om än alls, i höjdled. Serien med V-max spred merparten i sidled och bara en bråkdel i höjdled. Utifrån det tänker jag att i detta vädret kanske man kan dra lite lärdomar ändå och leta efter den den laddning med Sierra Gamechanger som sprider minst i höjdled. Vilket även det innebär att laddningen ,ed 43,1 gr ligger bäst till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu säger inte jag att fart är allt men 807 är fart för 180+ grain klassen, 

du hittar nog en nod i den högre delen mellan dina två högsta laddningar, skjut om dem och en laddning mellan dem. /C

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...