Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Löparn

Löparn lär sig ladda – och en del annat på kuppen...

Recommended Posts

Löparn

Nu har jag provskjutit mina nylagade TGK på ett riktigt trevligt ställe, nämligen Stråvalla skjuttunnel. Superfin anläggning med allt man kan önska. Sven-Arne som har anläggningen är synnerligen serviceminded och får en att verkligen känna sig välkommen. 

70192846-098Vq.jpg

49222298222_d333bc1956_c_d.jpg

49242345676_bf52cc6352_c_d.jpg

49242562692_629662c899_w_d.jpg

Minst dåliga träffbilden var på 27,2 med 42,1 gr. Det är inte direkt något att skriva hem om... Ska pröva att minska friflykten från ca 5 mm till 2 mm och se om det hjälper. Det kan också vara jag som sköt dåligt så jag ska nog ladda upp ett gäng precis lika dana och pröva igen.

• Like 1

Löparn

Balanserade krutvågen idag. Tänker att det är viktigt att balansarmen är i våg. Inspirerad av den här tråden funderade på hur jag skulle kunna veta vad horisontellt är. Jag har ett vattenpass och ett laserpass men har också en känsla av att de är lite grova i sin mätning. Vad som inte är grovt utan exakt är ju en vattenyta. Jag to helt sonika en gammal matlåda som jag fyllde med vatten. Täckte över den delvis för att få en skugga så att vattenlinjen blev synlig och pallade upp den bakom vågen till lämplig höjd. På den RCBS våg jag har får man skruva isär vägskålen och lägga till eller plocka bort blykorn för att kalibrera. När väl armen var i våg så hällde jag tillbaka vikterna och skruvade ihop skålen. Så, nu har jag en krutvåg där jag vet att armen är i horisontalläge när den är obelastad till så hög noggrannhet som mitt ögonmått tillåter.

IMG_8842.thumb.jpg.7fd7eb0ed6bee0c01bb6386cc271ccf2.jpg

IMG_8843.thumb.jpg.3905e125b92d3f506abb53a7ed14ca10.jpg

IMG_8844.thumb.jpg.cefeba936eccf37605723d1823b2215e.jpg

Löparn

Då har jag bakat lite julgodis. 

49249038533_d4bcf65ccd_c_d.jpg

Sierra TGK 165 gr, Vihtavuori N-140 
43,1 gr – COL 75,0 mm
43,1 gr – COL 71,1 mm
42,6 gr – COL 75,0 mm
42,6 gr – COL 71,1 mm

Hornady V-max 110 gr, Norma 200
45,0 gr – COL 69,0 mm
45,0 gr – COL 67,0 mm
44,5 gr – COL 69,0 mm
44,5 gr – COL 67,0 mm

God Jul :D

• Like 2

Löparn

Julledigheten börjades på bästa sätt med en tur ut på markerna för att pröva det nybakade julgodiset. Regnet trummade mot rutan när klockan ringde tidigt. Det blev sovmorgon och frukost med familjen istället. Inte fy skam det heller. Vid lunchdags var det uppehåll och jag kom mig äntligen ut i skogen. Hittade en lämplig plats med ett skjutavstånd om 121 m. Avståndet mätte jag med lasermätare både från skjutplats och målplats med samma resultat.

Uppehåll och vindstilla är trevligt och avsaknaden av vind är välkommet för kulbanan. Jag fick dock erfara vad mirage innebär och att en varm ljuddämpare längst fram på pipan inte gör saken bättre alls. Luften framför kikarsiktet dallrade så att det bitvis inte gick att se målet ordentligt och den hoppade hit och dit. Som tur var fanns det en tillstymmelse till drag mellan träden och då och då nåde en av de svaga pustarna ner till mig och då klarnade siktesbilden för ett kort ögonblick. I dessa flyktiga stunder av klarhet försökte jag ta mina skott.

49254956906_6a155979c5_w_d.jpg   49255149277_bc6d48b303_w_d.jpg

Den ammunition jag laddat är den i föregående inlägg. Två laddningar och två olika djup på kulisättningen per kultyp. Tidigare skjutning har pekat mot att precisionen verkar finnas att hämta i maxladdning eller strax där under.

Först ut var TGKn. Var inte nöjd med mina grupper. I kikarens förstoring (X16) såg de så stora ut. Det påverkar såklart att jag sköt på 121 m och inte på 100. V-maxen, som jag sköt sedan, kändes bättre vilket var skönt.

När jag kom hem tog jag och mätte grupperna med skjutmått. Därefter drog jag bort kuldiameterns (7,62 mm) och normaliserade grupper mot 100 m avstånd genom att dividera spridningen med 121 och multiplicera med 100, se tabell nedan.

Normaliserad spridning på 100 m = (spridning–7,62)/121*100

TGKn gav inga raka svar. Det är inte solklart om jag tjänar något på att köra långa patroner. Ett COL om 75 mm innebär att jag måste byta till ett magasin för ex 30-06 och byta/fila slutstycksspärren så att slutstycket går längre bak. Vilket hade varit skönt att slippa. Hade jag inte fått en flyer på 43,1 gr och COL 71 mm hade det varit det givna valet. Jag vet inte om det var jag som orsakade flyern eller inte men jag blev lite förvånad när jag såg träffen. Det kändes bättre än det blev men jag kan såklart lura mig själv också. I tabellen har jag räknat ut spridningen för den laddningen både med flyer och utan. Ska ladda upp lite med av denna och se om den har potential eller inte. Blir det inte fler fyers så är saken klar. Blir det flyers funderar jag på om det kan vara den länga friflykten som är problemet.

49257080793_4bd09272c2_w_d.jpg

V-maxen gav tydligare resultat. 44,5 gr och COL 69 mm gav en träffbild om 11 mm vilket jag är mycket nöjd med. :D

49257567726_96718e6f97_w_d.jpg

49257473531_5732647f52_w_d.jpg

Riktigt roligt att benstödet fungerade så bra som det gjorde. Den lilla baksäcken jag har är också guld värd. Lagom liten, fylld med plastpellets och blir perfekt stum när man kramar åt den under kolven. Det jag behöver fundera på är hur jag kan miska miragen från dämparen. Kanske någon form av isolering eller skydd skulle kunna hjälpa.

God jul & gott nytt

• Like 2

Löparn

Häromdagen när jag var ute och sköt märkte jag att mina träffar drog till vänster när jag bytte mål och sköt på en tavla längre till vänster. Min misstanke är att jag lutat vapnet åt vänster och att det gör att träffarna faller ut lite. En liten libell på bössan kanske skulle kunna hjälpa mig att hålla den i nivå.

För 278 kr inklusive frakt fick jag den här lilla prylen från www.jagamera.se 

49353500096_06ac536436_c_d.jpg

49353048903_9279c61eb0_c_d.jpg

Försiktigt monterade jag den på kikarsiktet för att försöka låta bli att göra repor. Satte den så att den sticker ut på vänster sida så kanske jag kan hålla koll på bubblan med vänsterögat samtidigt som jag tittar genom kikaren men högerögat. Satte den så långt fram som möjligt för skärpans skull då jag numera behöver läsglasögon.  

49353499321_3b52c40053_c_d.jpg

Kikaren sitter monterad med Warne snabbfästen och de har jag justerat så att siktet är i våg med lådan på vapnet. Därför kan jag ta av siktet från lådan och kalibrera libellen mot hårkorset. Tricket är att veta att hårkorset är i våg. För det tog jag fram en lite bytta med vatten som ger mig en linje som är 100% i våg att justera hårkorset mot. Därefter kunde jag justera libellen. Det låter smidigare i skrift än det var i praktiken. Det blev en massa juckande, siktande, justerande och pillande fram och tillbaka innan det verkade stämma.

49353048123_53523913c3_c_d.jpg

Sedan skulle libellen dras fast utan att den vrider sig om kikarsiktet vilket inte var helt självklart heller. 

Så långt allt väl men till min stora besvikelse drog jag ganska raskt sönder gängorna. Jag är inte helt ovan vid att mecka och pyssla och kände inte att jag tagit i i överkant men tydligt var att gängor från överfallet satt kvar i skruven.

49353048923_e676f177a8_c_d.jpg

Skruvarna verkade ha alldeles för litet ingrepp i gängan. Jag tog av libellen och började mäta. Fullt hopskruvad mäter den ca 29 mm.

49358868627_e7d3f2284a_c_d.jpg 

Skruven stack ut ca 3 mm vilket innebär att ingreppet blir ca 2 mm när den kramar om en 30 mm tub.

49358204408_dd1e07b789_c_d.jpg

Godset i överfallet är ca 4,5 mm och det vore rimligt att skruvarna är genomgående med lite marginal. Om man inte lyckas montera överfallet 100% rakt blir skruvens ingrepp 3 mm på ena sidan och 1 mm på andra sidan. Vilket är på tok för lite. 

49358204578_a8cc52ffe8_c_d.jpg

Jag har hört av mig till www.jagamera.se och bett att få pengarna åter eller en ny produkt med rätt längd på skruvarna så får vi se vad de svarar.

EDIT:

Gjorde en jämförelse mellan libellen till kikarsiktet och ett vanligt vattenpass. Inte ett muntert resultat direkt 😢

49360994891_61f22cf402_c_d.jpg

Jag ställde kikarsikteslibellen ovanpå vattenpasset på aluminiumet men det blev olika foto vinklar till libellerna och svårt att se. Därför ställde jag den ovanpå vattenpassets libell, justerade den så att de visade samma. Lutade vattenpasset åt höger och ställde tillbaks passet i utgångsläge och tog denna bild.

EDIT: jagamera.se har hört av sig och kommer skicka en ny produkt.

Löparn

Idag lärde jag mig något nytt. Sierra har en app där all deras laddata finns för alla deras kulor. Jag har tyckt att det varit lite underligt att Sierra inte angivit både min- och maxladdningar. Nu har jag upptäckt att det finns ett litet reglage att dra i så att man får alla värdena. För Sierra Tipped Game King (Game Changer) i 165 gr för 308 W och Vihtavuori N-140 hittar jag att det jag trodde var maxladdning (43,1 gr) i själva verket är i mitten av spannet med möjliga laddningar. Det jag nu får fram är följande:

39,1-39,7 gr *: Low speed or pressure loads
39,8-44,3 gr: 
44,4-44,9 gr **: High pressure loads

** Red indicates high pressure loads
* Orange indicates low speed or pressure loads

"Both Should be approached with extreme caution and by expert reloaders only."

Jag har tidigare utgått från 43,1 gr som max och dragit av 5% från det och laddat upp en stege från 40,9 gr i steg om 0,5 gr. Därför tänker jag mig att det vore kul att ladda upp en ny liten stege från 43,1 upp till 44,3 till att börja med.

En annan fundering jag har är att kulan jag jobbar med är så lång så att laddningarna verkar bli lite komprimerade. Det krasar lite i hylsan när jag sätter i kulan. Jag antar att detta är någonting Sierra tagit hänsyn till och att jag kan följa deras laddanvisningar (förutsatt att jag tolkat dem rätt) och att det går att peta i allt det krutat de föreslår i tabellen trotts krasljudet när kulan går ner i hylsan.

49353048283_8aff25a9b3_w_d.jpg   49353499576_0522324945_w_d.jpg   49353048608_95cf919b06_w_d.jpg

Hipshot

Intressant! Vad heter appen? Sökt men får urskamma träffar.. speciellt när man klickar sig vidare på den app som man TROR ska vara rätt..

Löparn
4 hours ago Hipshot sa:

Intressant! Vad heter appen? Sökt men får urskamma träffar.. speciellt när man klickar sig vidare på den app som man TROR ska vara rätt..

Hade också problem att hitta den. Tror jag ladda ner den via en extern länk typ den här (men kan inte garantera att det var just denna).