Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Buck

Kulvikt eller fart?

Recommended Posts

Buck

Är det kulvikten eller hur hårt laddad patronen är för fartens skull, som mest spelar in på rekylen?

Vilken är det som ger mest anslagsenergi?

Tänker främst på 225 grain i 910ms

Eller 275 grain i 830ms

karelsk blandning

Vilken kaliber?

Det har nog med båda sorterna att göra men rekylen kan skilja hur man upplever den med vilket krut och kul vikt som används. 

henke67

Angående rekylen så är det svårt att säga då jag är långt ifrån säker på att upplevd rekyl är detsamma som verklig/teoretisk.  Annars gäller teoretiskt ”massa x hastighet i kvadrat/2 = FxS. Där S= sträckan bössan färdas bakåt vid avfyrning och F= kraften du håller emot med. Egentligen gör det även skillnad på om du har jämn acceleration på kulen genom loppet eller om den accelererar mer i början eller i slutet. Dvs krutet spelar också viss roll. Även piplängd om du skulle vilja jämföra olika vapen. 
Anslagsenergin beror även på kulans design. (Luftmotstånd). Därav att tillverkarna anger ett BC. Dvs ballistisk corfficient. 

Buck

Kul med input :)

Aktuell kaliber är 338wm

Dahla

Har du mätt dom hastigheterna med din bössa?

karelsk blandning
3 hours ago Buck sa:

Kul med input :)

Aktuell kaliber är 338wm

Ett tips är att ladda med urp till den, blir bra mycket snällare skjuta med än mrp.

Med vilken kula och krut tänker du ladda?

Buck
3 hours ago Dahla sa:

Har du mätt dom hastigheterna med din bössa?

Japp

Buck
1 hour ago karelsk blandning sa:

Ett tips är att ladda med urp till den, blir bra mycket snällare skjuta med än mrp.

Med vilken kula och krut tänker du ladda?

Kompisen hjälper mig, tror det var URP samt interbond 225gr

karelsk blandning
2 hours ago Buck sa:

Kompisen hjälper mig, tror det var URP samt interbond 225gr

Kör på det om ni fått kulan att skjuta bra, fungerar bra. 

Laban

Inom tävlingsskyttet vill man ju ibland klassa vapen olika beroende på rekyl. Då använder man sig av rörelsemängd snarare än energi. "Power factor" som ofta används (hastighet i fot * kulans vikt i grains / 1000) är rörelsemängd, alltså hastighet x massa.

karelsk blandning

Vilken laddning använder du?

Jag fick till samskjutning med interbond och 300gr woodleigh i min och det tycker jag är en av dom bättre kombinationerna i kalibern.

Holz
På 2019-12-03 at 05:44 henke67 sa:

Angående rekylen så är det svårt att säga då jag är långt ifrån säker på att upplevd rekyl är detsamma som verklig/teoretisk.  Annars gäller teoretiskt ”massa x hastighet i kvadrat/2 = FxS. Där S= sträckan bössan färdas bakåt vid avfyrning och F= kraften du håller emot med. Egentligen gör det även skillnad på om du har jämn acceleration på kulen genom loppet eller om den accelererar mer i början eller i slutet. Dvs krutet spelar också viss roll. Även piplängd om du skulle vilja jämföra olika vapen. 
Anslagsenergin beror även på kulans design. (Luftmotstånd). Därav att tillverkarna anger ett BC. Dvs ballistisk corfficient. 

Nja, formeln för kinetisk energi är faktiskt inte applicerbar för rekyl. För det är det Newtons andra lag som gäller som stipulerar att F=m*a (massa * accelerationen) samt att man även måste ta hänsyn till den sk. raketeffekten som ges av krutgaserna när de lämnar loppet, där både krutmängd och kruttyp har en stor påverkan. Detta ställs sedan mot gevärets vikt (massa) för att uppskatta kraften i rekylen (egentligen bössans acceleration då kraften ges av patronen). 

Så för rekyl spelar både laddning (krutsort och krutmängd) och kulvikt in, men för anslagsenergin är hastigheten det som ger klart störst påverkan, vilket framgår i formeln för kinetisk energi.

henke67
2 hours ago Holz sa:

Nja, formeln för kinetisk energi är faktiskt inte applicerbar för rekyl. För det är det Newtons andra lag som gäller som stipulerar att F=m*a (massa * accelerationen) samt att man även måste ta hänsyn till den sk. raketeffekten som ges av krutgaserna när de lämnar loppet, där både krutmängd och kruttyp har en stor påverkan. Detta ställs sedan mot gevärets vikt (massa) för att uppskatta kraften i rekylen (egentligen bössans acceleration då kraften ges av patronen). 

Så för rekyl spelar både laddning (krutsort och krutmängd) och kulvikt in, men för anslagsenergin är hastigheten det som ger klart störst påverkan, vilket framgår i formeln för kinetisk energi.

Helt rätt med att krutgaserna egentligen måste vara med. De är ju en del av massan som slungas iväg framåt. Och alltså måste generera en kraft bakåt. (Dessutom ökar ju hastigheten på gaserna ganska rejält efter att kulan lämnat loppet) De har antagligen en större inverkan på rekylen än vad jag egentligen reflekterat över. Kanske därav rekylbromsar är så effektiva? 

Däremot kan jag inte gå med på att det skulle finnas ett motsatsförhållande mellan Newtoons andra lag och energiprincipen. Applicera Newton över tid och du har hastighet som ju ger energi. Visst jag fuskar lite genom att det blir ett slags medelvärde. Men jag skrev ju också att det känns skillnad om kulan accelererar mer i början eller i slutet. 

Om du vill krångla riktigt kan du byta ut F mot M*a även på "andra sidan =. Håll bara reda på vilken massa det är så du inte gör samma typ av fel som jag när jag hoppade över krutgaserna. Ekvationen sväller ganska rejält om du inte tillåter dig förenklingen jag gjorde med kraft sträcka. Finns där en fjäderkonstant i bakkappa/kläder/axel? Hur mycket väger den delen av din kropp som rör sig bakåt?

Sätt baksidan av axeln mot en trädstam så skall du se att även en halvklen kaliber känns.

Holz
42 minutes ago henke67 sa:

Helt rätt med att krutgaserna egentligen måste vara med. De är ju en del av massan som slungas iväg framåt. Och alltså måste generera en kraft bakåt. (Dessutom ökar ju hastigheten på gaserna ganska rejält efter att kulan lämnat loppet) De har antagligen en större inverkan på rekylen än vad jag egentligen reflekterat över. Kanske därav rekylbromsar är så effektiva? 

Däremot kan jag inte gå med på att det skulle finnas ett motsatsförhållande mellan Newtoons andra lag och energiprincipen. Applicera Newton över tid och du har hastighet som ju ger energi. Visst jag fuskar lite genom att det blir ett slags medelvärde. Men jag skrev ju också att det känns skillnad om kulan accelererar mer i början eller i slutet. 

Om du vill krångla riktigt kan du byta ut F mot M*a även på "andra sidan =. Håll bara reda på vilken massa det är så du inte gör samma typ av fel som jag när jag hoppade över krutgaserna. Ekvationen sväller ganska rejält om du inte tillåter dig förenklingen jag gjorde med kraft sträcka. Finns där en fjäderkonstant i bakkappa/kläder/axel? Hur mycket väger den delen av din kropp som rör sig bakåt?

Sätt baksidan av axeln mot en trädstam så skall du se att även en halvklen kaliber känns.

Var inte min avsikt att få det att låta som att det skulle råda ett motsatsförhållande. Min invändning syftar mer till att en given kulvikt med en given hastighet inte kommer ge samma rekyl utan det är kulans acceleration tillsammans med raketeffekten som kommer avgöra det (tänk .308win vs. 30-06 med samma kulvikt och v0). Detta då det som är intressant ur ett rekylperspektiv är ju kraften som behövs för att accelerera en kropp/kulan, inte kraften som krävs för att stoppa kulan i sig vid en given hastighet (KE).

Det (dämpande) bakkappor, kläder etc. gör är att de påverkar/dämpar gevärets acceleration mot axeln, vilket rimligtvis reducerar kraften i rekylen. Möjligtvis att kläder och vissa axelskydd även kanske fördelar kraften över en större yta och därmed reducerar trycket..!?
Har sett räkneexempel där raketeffekten utan större problem kan motsvara 40-50% av kraften i rekylen.

• Like 1