Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Hipshot

Antal vappenlicenser??

Recommended Posts

Hipshot

Tidigare så kunde man ha vapenskåpet fullt av säg 4 st Husqvarna 30-06 utan bekymmer. Ville man sedan ha en 5:e så fick man motivera det.. Har detta ändrats? 

Jag har en automat som jag behöver skriva över på hustrun för att ha den kvar samtidigt som jag köper en ny automat. Hon har idag 3 tillstånd och står i begrepp att själv köpa en automat. Jag föreslog att hon tar min och kallar den för eftersöksvapen och sen söker på sin och kallar den tja vad man nu hittar på. Totalt tror jag hon landar på 5 tillstånd om hon tar min och köper sin egen nya.

Men hon har fått till sig från jobbet att det är mycket svårare nu att motivera?? Stämmer det?

Som jag ser det så torde det vara ganska enkelt, kal 20 bocken för spanieljakt och ripa typ.. kal 12 automaten den skabbiga för eftersök på klövvilt med slug och sen kal 12 Unico automaten för fågeljakt typ sjöfågel.. I min värld är detta i allra högsta grad görbart.. har detta ändrat sig?

Holz

Upplever inte att det är några problem att få licens på vapen 5 och 6. Har en bekant som angav ”jakt” som motivering på bössa 5-6 för något år sedan och fick licens på dem...å detta som i princip helt nyutexaminerad jägare.

Edit: Däremot har jag de senaste gångerna varit tvungen att motivera hela garderoben men det har aldrig varit något problem att få licensen utfärdad.

• Like 1

HuggyBear

De där är uppenbart helt olika mellan handläggarna! Vissa verkar knorra redan vid vapen nr 5 om det är en till klass 1 fast med helt annat utförande än den som redan finns. 

Jag skulle endast motivera med vilka vilt jag tänker jaga med bössan å precisera mer om dom ringer å undrar eller om dom provar avslå ansökan...

• Like 1

culot
17 minutes ago Hipshot sa:

Tidigare så kunde man ha vapenskåpet fullt av säg 4 st Husqvarna 30-06 utan bekymmer. Ville man sedan ha en 5:e så fick man motivera det.. Har detta ändrats? 

Jag har en automat som jag behöver skriva över på hustrun för att ha den kvar samtidigt som jag köper en ny automat. Hon har idag 3 tillstånd och står i begrepp att själv köpa en automat. Jag föreslog att hon tar min och kallar den för eftersöksvapen och sen söker på sin och kallar den tja vad man nu hittar på. Totalt tror jag hon landar på 5 tillstånd om hon tar min och köper sin egen nya.

Men hon har fått till sig från jobbet att det är mycket svårare nu att motivera?? Stämmer det?

Som jag ser det så torde det vara ganska enkelt, kal 20 bocken för spanieljakt och ripa typ.. kal 12 automaten den skabbiga för eftersök på klövvilt med slug och sen kal 12 Unico automaten för fågeljakt typ sjöfågel.. I min värld är detta i allra högsta grad görbart.. har detta ändrat sig?

Fattar ingenting ! Jag har 4 automater  frugan har 3 st ( hon älskar mig) 😎 

• Haha 1

HuggyBear

Kan också tillägga att jag ha ju faktiskt 4 olika klass 1 kalibrar iom 2 studsare 6,5+9,3 sen  7×57R i drillingen å 8x57JRS i dsd:n. Ha inte varit några som helst problem vid ansökan. 🙂

• Like 1

culot

På senare år  när jag bytt ut alla mina bössor mot Auto 5:or har jag bara haft strul en gång och då när jag skulle ha en lös pipa, notera att det var region 3 som " hjälpte till"

hon propsade på att det var mitt 5:e vapen och skulle motiveras, jag motsatte mig det förstås och lät henne förstå att hon var ute och cycklade, hon kollar med sina " jurister" och står på sig och vill att jag ska motivera samtliga vapen, då ber jag henne skicka en kopia på det jag lämnat in förut då dom fick mitt orginal, då ger hon upp och skickar det till Stockholm som fixar det med vändande post, hans kommentar " dom kan inte sitt jobb" 

/P

Dansken

Efter jag sålde Blasern har jag bara 3 stycken sexochenhalvor kvar.

josc72

Jag har tre klass 1, en 284 win, en 9,3x62 och nu den sista, nummer sex i skåpet, en 6,5 CM. Har dessutom en tung 6 XC som ligger mycket nära 6,5 CM. Min motivering var att den ena var tung och lång, den andra grov och kraftig och att jag behövde en tredje klass 1 med flack kulbana för rörlig jakt i berg under långa vandringar. Dessutom sitter det olika kikarsikten på varje bössa, speciellt anpassade för den jakt bössan är tänkt för och de går inte att flytta rumt. Jajamän, sa polisen i Östersund och så kom licens nummer sex. Bara gled in en vecka efter ansökan. Välkomna till Östersund! 😉

• Haha 1

Buck

Får man bara ha 6 vapen?

Jag har sju 😶, hoppas att redan bifallna tillstånd gäller så dom inte kan ta något för mig.

Dansken

10

Christian N
44 minutes ago Buck sa:

Får man bara ha 6 vapen?

Jag har sju 😶, hoppas att redan bifallna tillstånd gäller så dom inte kan ta något för mig.

Tja du kan få svårt att byta vapen, jag skulle ge dig rådet att höra av dig innan du gör något så att du minskar/ uteslutet risk för bekymmer. /C

redtop

Det är väl 6 på jaktlicens? Har man ytterligare vapen på annan användning så räknas inte de med?

Hipshot

Hustrun har fått höra på jobbet att det kan vara knixigt.. Jag tror det är lite trams så jag avser nu övertala henne.. Jag bekostar hennes automat om hon tar min på sig själv är tanken.. Tror det ska funka :whistling:

• Like 1

culot
18 minutes ago Hipshot sa:

Hustrun har fått höra på jobbet att det kan vara knixigt.. Jag tror det är lite trams så jag avser nu övertala henne.. Jag bekostar hennes automat om hon tar min på sig själv är tanken.. Tror det ska funka 

Vaddå ! Det är väl bara köra deras stenålders trick , ingen licens inge ligga !!  Funkar ju för dom varje gång så varför skulle det inte funka för dig ??  

😎

BigJim

Men är det inte aja-baja att ange "eftersök" som behovsmotiviering. 

Är det inte bättre att skriva "slugjakt efter vildsvin" eller nått? 

• Like 1

dru

Har aldrig haft problem hitintills i vart fall. Jag motiverar alltid samtliga vapen i garderoben, har aldrig fått en fråga. Detta i Stockholm!

• Like 1

Franchi

Jag har varit tvungen att skriftligt motivera varje enskild bössa, vad den ska användas till. Har full garderob varav 4 st är  av samma sort.

Ha de

LGH

Jag har ett levande dokument över hela vapengarderoben. När något byts ut eller ska in redigeras det och skickas in på nytt ("Räv", "Lågförstorande sikte", osv). Skickar alltid med dokumentet så slipper jag eventuella fördröjningar när de begär och väntar på komplettering.

• Thanks 1

hs_merkel

Har bara motiverat muntligt över telefon på nummer sju två gånger. Och några kompletterande frågor. Hur många skott som gick i magasinet på en drilling. Och piplängd på en beretta då jag skrivit tum.

S

• Like 1

Farfar

Jag hade en hyfsat liknande frågeställning (ville ha en ny 6,5:a trots att jag hade två innan) här i forat för ett år sedan och ett litet tips då jag ser att vi kanske har samma tillståndsenhet:

Trots att jag skriftligt motiverade köpet/vapnet i ansökan så ringde en tillståndshandläggare till mig och ställde frågan igen. Jag var inte helt mentalt förberedd och det tog några lååånga sekunder innan jag samlade mig och hasplade ur mig alla argument igen som jag fått i tråden. Det slutade lyckligt.

Så du kanske ska preppa din fru gällande motiveringen ifall de ringer mitt i mellandagsrean eller så...

/Farfar

• Haha 1

M-98

Jag har 8 licenser på jakt och sist så skulle jag köpa en ny hagelbössa. Då meddelade licenstanterna att jag kunde byta ut ett vapen utan att motivera igen, dvs en hagelbössa mot en annan, likaså ett kulgevär klass 1 mot ett annat. Skulle jag däremot byta ett kulgevär mot en ytterligare hageöbössa så var jag tvungen att motivera detta mot mot tidigare innehav.

killer_mouse
3 hours ago Farfar sa:

Jag hade en hyfsat liknande frågeställning (ville ha en ny 6,5:a trots att jag hade två innan) här i forat för ett år sedan och ett litet tips då jag ser att vi kanske har samma tillståndsenhet:

Trots att jag skriftligt motiverade köpet/vapnet i ansökan så ringde en tillståndshandläggare till mig och ställde frågan igen. Jag var inte helt mentalt förberedd och det tog några lååånga sekunder innan jag samlade mig och hasplade ur mig alla argument igen som jag fått i tråden. Det slutade lyckligt.

Så du kanske ska preppa din fru gällande motiveringen ifall de ringer mitt i mellandagsrean eller så...

/Farfar

Jag råkade ut för liknade när jag sökte om grytrevolvern enda jag kunde haspla ur mej var "vafan slarvar ni bort dinarieförda handlingar nu?"  vart tyst nån sekund innan killen hostar å harklar sej lite innan han "hittar" lappen 

Efter det så numrera jag alla papper tex 1/5 och skriver signatur på dom även den sista med förklarningar på å gemar ihop dom i en plastmapp  iofs har ju tvingade en polis i disken att intyga att hon tagit i mot handlingar  fast vart ett annat ärende och lite mer känslig natur 

Hipshot

Ehh...

Tror vi kan stryka denna tråd :blink::blink::blink::whistling:

Sökte licens på nya automaten för .. en vecka sen?? Idag kom nya licensen och jag har fortfarande gamla automaten kvar.. Galet!

Så nu har jag typ 8 licenser.. 

Måste fan kolla vad Matti skrev, har han skrivit att jag avser skriva bort en bössa så är nog det villkoret, de har helt enkelt varit sjyssta..

Helt otroligt!

Vart en kul fredag!!