Hoppa till innehåll

Problem Sako Hammerhead .308?


charlie

Recommended Posts

Gokväller allihop... 

Sitter med lite huvudbry efter dagens rådjurspürsch. Jag sköt ett rent sidoskott på ett bock-kid, ~100m. Träffen satt lite lågt men ändå inom lunga/hjärta. Djuret tecknade inget och gick undan... 

Väl hittat och analyserat sitter ingången mycket precis bakom bogen ca 3" upp från bröstbenet, utgången tangerar bogbladet på motsatt sida ca 2" i diameter.

Ok trodde jag men jag tog ur det var vommen skadad, ena hjärtkammaren och en del av lungan var klyvd som skuren som med en kniv. I hela brösthålan och buken var det maginnehåll? Bogen på utgångssidan var helt nersmetad med vominnehåll, mellan hinnor och i själva såret????

Nån som har en teori? Varit med om nåt liknande med sagda kula?

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märkligt, Jag har laddat 150 grain sako superhammerhead i 308 och den har funkat bra på två dovhjortar och en råbock. Ganska hård kula som verkar tåla 3006 och 300wsm fart utan att bli slask eller haverera. 

ett kid där ganska vekt och bjuder inte på så mycket motstånd för en kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillför inget direkt men polaren har använt hammerhead i 30-06 vid sina Polen-resor och där kallades kulan i för "vommerhead" - känns som att det har viss innebörd när jag läser ditt inlägg. Har dock ingen eget erfarenhet, bara hörsägen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kulan har delat sig. Det händer lite då och då med alla kulor. Förmodligen sitter det nått "rätt stort" i vommen.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

körde sako hammerhead i 30-06 förra säsongen, 14 grams. Var i mitt tycke alldeles för blöt med flera märkliga skotteffekter, bla splitter och ändrade riktningar i djuren. Har inget jätteunderlag men det räckte för att jag skulle välja annan kula.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...