Hoppa till innehåll

FN B25, lättare uppfräschning


Patrik L

Recommended Posts

18 hours ago Sako_Finnbear sa:

Tycker det ser riktigt bra ut faktiskt!

För att vara ett första försök så tycker jag också att det ser rätt bra ut. Den största utmaningen är att jag inte har dubbelskär med rätt delning, så alla skär är egentligen på frihand, så det är rätt lätt att det skevar lite...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir ett lyft det där. :yes:

Ett litet tips, tvätta ur nätskärningen med en gammal tandborste och amoniak innan inoljning så du är säker på att all smuts är borta så blir det kanon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut snyggare än hålet ja!

Jo den kolven ser ju inte alls så tokig ut, en oljeboning kommer göra susen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där får du vara väldigt nöjd med, speciellt om det var första gången & med enkelskär. Tjusigt 

Ha de

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt gjort!

Tycker det inte gör någonting med lite märken och patina på en äldre bössa, det ger den en "själ" tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
1 hour ago FinnishHound sa:

Imponerande! Älskar sånna här trådar.

 

Måste bara fråga vad du använder för verktyg för nätskärningen?

Började med det här:

https://www.brownells.se/MASTER-CHECKING-SET-18-LPI-DEM-BART-241700018

Sen går det att komplettera med det mesta smått och gott som man kan behöva.

Finns säkert liknande på andra ställen, men jag har inte riktigt orkat leta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Problemet när man börjar i ena änden att man då ser att det är slitet i andra änden med.?

Men inte gör det väl något om blåneringen är lite sliten? Patina är bara snyggt tycker jag.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Sako_Finnbear sa:

Problemet när man börjar i ena änden att man då ser att det är slitet i andra änden med.?

Men inte gör det väl något om blåneringen är lite sliten? Patina är bara snyggt tycker jag.

Patina har sin charm det med. Minns när jag som nybakad jägare gick och plockade i bunkern hos den lokala handlaren och hittade en gammal Winchester 70 i 375h&h. Gammal med kontrollerad matning och en lika gammal gulaktig Zeiss i ett hakmontage på.  I princip all blånering var bortnött, kolven var sliten och nästan svart och när man tog upp den så började det susa i öronen. Av någon anledning så ställde jag tillbaka den. Inser nu senare att susandet i öronen var vinden över savannen jag hörde...

Ångrar fortfarande att jag inte köpte den.

Men tillbaka till poängen: Ska patina/slitage vara charmigt så ska det vara riktigt, dvs slitage från användning och det ska vara jämnt. Rustar man upp med ny kolv och annat lulull och sen skiter i blåneringen så blir det fel. Lite som att renovera upp en bil utvändigt, men lämna den sliten på insidan. 

Nåja, får se hur jag gör.

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Patrik L sa:

Patina har sin charm det med. Minns när jag som nybakad jägare gick och plockade i bunkern hos den lokala handlaren och hittade en gammal Winchester 70 i 375h&h. Gammal med kontrollerad matning och en lika gammal gulaktig Zeiss i ett hakmontage på.  I princip all blånering var bortnött, kolven var sliten och nästan svart och när man tog upp den så började det susa i öronen. Av någon anledning så ställde jag tillbaka den. Inser nu senare att susandet i öronen var vinden över savannen jag hörde...

Ångrar fortfarande att jag inte köpte den.

Men tillbaka till poängen: Ska patina/slitage vara charmigt så ska det vara riktigt, dvs slitage från användning och det ska vara jämnt. Rustar man upp med ny kolv och annat lulull och sen skiter i blåneringen så blir det fel. Lite som att renovera upp en bil utvändigt, men lämna den sliten på insidan. 

Nåja, får se hur jag gör.

/P

Jo du har ju en poäng där.

Ja det är något visst med Winchester 70 pre-64

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...