Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Givdul

En internationell studsare från Tjeckoslovakien

Recommended Posts

hs_merkel

Mina 223 sota rejält med. Sako range

Givdul
3 minutes ago hs_merkel sa:

Mina 223 sota rejält med. Sako range

Tycker det är märkligt att flera har denna erfarenhet. Jag sköt en del Sako Range i Blasern jag hade innan men upplevde inte att det sotade så mycket. Möjligtvis lite mer än Normas Jaktmatch.  

Givdul

Nu har kolven kommit! Man kan utan omsvep säga att den är rakare och högre än originalet. Den är rätt färdig i formen, mest putsas upp, tunna ner förstocken lite. Förstocken ska även kortas något och få en knopp. Det är enligt min bönhasar-bedömning inte så mycket inpassning som behövs för att systemet ska ner. 

Vad tycker expertisen? När man bäddar en ZG, ska man ta med metallrören som sitter mellan underbeslag och låda? Det är ju en grövre fram som är lös och ett tunnare rör som sitter i kolven vid bakre lådskruven. Dessutom har originalkolven ett järn limmat bakom rekylklacken på insidan för att fördela  rekylkraften över en större yta antar jag? Är det bäst att flytta över allt till nya kolven eller ska jag förlita mig på Devconbäddmassan enbart? Bakre röret gör ju så att man får rätt avstånd vid bakre lådskruven, vilket är viktigt med tanke på hur trycket fungerar. Tänkte bädda både fram och bak.

Trevlig helg!

ACFA4641-8D55-41B4-876F-799F76FF5D5F.jpeg

C5D50906-AACF-4974-B874-E09412462405.jpeg

• Like 2

Givdul

Har inte börjat fixa med kolven än för jag väntar fortfarande på modellera, bakkappa och pistolgreppsrosetten i stål. Dessutom har jag tränat hundarna och gjort en kökskniv i helgen. Däremot fick jag ut det bakre röret, eller pelaren, ur den gamla kolven. Kommer bädda in dessa i nya kolven, om ingen har en bra invändning som får mig på andra tankar. Nu när jag synat det lite närmare ur kolven är det ganska uppenbart att det är så det är tänkt att vara. Ska även beställa dioptrar och rembygelfästen från NECG, och en bit ebenholtsIMG_1713.thumb.jpg.71f39e92246d81d4dd5e564ff727835c.jpgIMG_1714.thumb.jpg.1ba2cf6770d42ea9976e3ab10362d640.jpg

Edited by Givdul
Dubbla bilder.
  • Like 1

Givdul

Leverans från Brownells och andra. Har modellera för bäddning livet ut tror jag. Ebenholts, rosett i stål, Decelerator och små stämjärn. När jag är hemma igen och har tid så bär det av med inpassning och bäddning. Ska bli kul att projektet går in i fasen av färdigställande, inte bara skaffa grejer. 

F7F683B0-D3DF-4FCD-8C4A-B00452D168B9.jpeg

• Like 2

Givdul

Hej vad det går!

Nu är lådan och underbeslaget i stort sett inpassade. Vissa justeringar återstår för främre distanshylsan (måste borra upp lite större hål). Har tagit av lite på längden både på kolven och förstocken. 

Kolvens utformning känns mycket bra när man provar anlägget även om det fortfarande är en bit ifrån färdigt.

(Observera att översta bilden är från tidigare idag, den kom ner lite lägre efter det att bilden togs).

E0C830B8-B60F-4E90-A032-5F15FC661ADF.jpeg

44AE7299-1F50-4D25-9293-524F57D62F9C.jpeg

7708713D-24FF-4C71-A439-5204595D42C7.jpeg

• Like 2

Givdul

Idag har det hänt lite! Delar upp det i tre inlägg tror jag.

Först har jag monterat bakkappan. Som syns på bild använde jag såna-hära stift man markerar med. Busenkelt att få hålen på rätt ställe. Jag har dock inte slipat in bakkappan än, behövde slipen till andra grejer innan den fördärvas med gummi. Snittade små hål i bakkappan för skruvarna med skalpell så det inte syns. 

4B2920E4-3CCD-4498-887D-5D5B537F2732.jpeg

FBD15AB6-11D5-4716-80FD-1B3ED74DC893.jpeg

53921A43-90D6-42F8-9F67-E44C56329F1D.jpeg

• Like 1

Givdul

Sedan har jag monterat avslutet i ebenholts. Planade av kontaktytorna, märkte ut vart jag skulle borra i kolven för 2 st 6 mm träpluggar. Sedan använde jag stiften för att markera exakt vart det ska borras i ebenholtsen. Använde en ställbar mojäng så det blir rakt borrat. Därefter limmade jag ihop det hela med trälim för utomhusbruk, satte ihop med tving och lät härda 1 timme innan jag började grovforma med rasp.

4A220FE1-3E61-4580-88DD-0E873D7467C4.jpeg

875CA08D-B4A1-437D-A5E5-174173C095C3.jpeg

692FB9FE-2F0C-4320-A4FC-61E2A08BF46B.jpeg

24CB6615-FC08-442B-8D99-926911506223.jpeg

94446F0A-AB47-49B7-A96C-3BEBA9460AC4.jpeg

• Like 1

tobe

Riktigt snyggt, ska bli kul att följa!!!

• Thanks 1

Givdul

Nu har jag fått tummen ur och beställt en diopter som man fäster på bakre klacken och två rembygelfästen som fälls ned i kolven och fästs med två skruvar. Jag misstänker starkt att de båda tillverkas av Recknagel åt New England Custom Guns då Recknagel säljer exakt samma produkter. Det är hursomhelst samma sak. Lite tråkigt är det att skicka efter från USA, men de angivna priset för samma grejer under namnet Recknagel från återförsäljare här i Sverige låg typ tre gånger så högt som hos NECG.

Jag funderar även på om man ska försöka få tag på alkannarot för en mer röd ton i kolven eller bara köra så som den är, det vill säga ganska mörk. Någon som har erfarenhet eller input gällande alkannarot? Kanske är risk att sabba det om blandningen i linoljan blir fel?

Dansken

Det kan också tänkas att det är åt andra hållet: att NECG tillverkar en del av Recknagels grejer då en illegal Mexare går för lägre timpenning än en hornblåsare

Givdul
10 minutes ago Dansken sa:

Det kan också tänkas att det är åt andra hållet: att NECG tillverkar en del av Recknagels grejer då en illegal Mexare går för lägre timpenning än en hornblåsare

Så kan det absolut vara. Har ingen aning om vad NECG har för tillverkningskapacitet. Jag fick intrycket att mycket av deras grejer bara säljs av dom medans någon annan tillverkar. De säljer ju t.ex samma trycken, säkringar och annat mer avancerat som Recknagel säljer.