Hoppa till innehåll

Vaka räv med hagel


Pimmen

Recommended Posts

God fortsättning, jag undrar hur det ser ut med ration av folk som gång på gång lyckas locka och vaka framgångsrikt på räv med hagel? 

Det är en kompis yngre syskon som har en liten gård där räven är framme och tar både höns och änder.

På vår/sommar bedriver dom även liten verksamhet och odlar och säljer frukt och grönt så framöver vill dom även ha hjälp med ren skyddsjakt. 

Fälla är inte aktuellt då det är lite att åka så kommer inte kunna titta till tillräckligt ofta, har bara hagel för tillfället då jag helt enkelt inte bestämt mig för vilket kulvapen jag ska ha. 

 

Lyckas ni locka räven inom hagelhåll om ni sitter i koja/gömsle? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja. Rätt förutsättningar så på runt 200 m och ibland längre så kan man locka in dem på muspip. Ruggigt effektivt, får du till rätt ljud så är det inga problem. Hagel funkar helt klart även om kula ger dej lite bättre räckvidd. 

Sen fälla.. kan du inte få kompisen att hålla koll på fällan åt dej? Sen kör du både vak och fälla..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får reka lite inför, jakträtten är tydligen utlovad till några som inte skött den efter vad som avtalats i form av skydd osv. 

Får se I början av nästa år när den går ut hur läget ser ut. 

Får köpa mig lite lockmedel och börja öva iaf. 

 

Har någon rekommendationer på lockpipa eller dylikt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt två rävar 1 augusti i år.med hagel från en koja vid en vildsvinsåtel. Vi hade lagt ut ett trafikdödat rådjur som åtel.

Hade med mig både hagelbrakaren och ett kulgevär om det skulle bli längre håll, men de kom på ca 15m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Pimmen sa:

Får reka lite inför, jakträtten är tydligen utlovad till några som inte skött den efter vad som avtalats i form av skydd osv. 

Får se I början av nästa år när den går ut hur läget ser ut. 

Får köpa mig lite lockmedel och börja öva iaf. 

 

Har någon rekommendationer på lockpipa eller dylikt? 

Jag skulle informerat jaktlaget om att du sitter o vakar räv.

surströmming funkar,, men öppna den inte i bilen utan ett skott är bäst.

lockpipa: muspip, harskrik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det där med lock på räv vid åtel vet jag flera inbitna som säger att dom aldrig gör. Möjligtvis försiktigt med muspip men inget annat då det verkar mer skrämma än öka nyfikenheten till åteln...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, ozzian said:

Jag skulle informerat jaktlaget om att du sitter o vakar räv.

surströmming funkar,, men öppna den inte i bilen utan ett skott är bäst.

lockpipa: muspip, harskrik.

När jakträtten väl går ut ska den inte förnyas åt samma jägare, jag är inte helt insatt hur dealen sett ut men antar att dom fått jaga på deras marker i utbyte mot lite hjälp att hålla undan viltet som förstör för dom, dock har det bara passat när det vart på jägarnas villkor och aldrig skjutits något för att skydda egendomen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago, HuggyBear said:

Just det där med lock på räv vid åtel vet jag flera inbitna som säger att dom aldrig gör. Möjligtvis försiktigt med muspip men inget annat då det verkar mer skrämma än öka nyfikenheten till åteln...

Det är nog inte tal om åtel till en början, sätter mig nog på vak och testar att locka till en början. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Pimmen sa:

När jakträtten väl går ut ska den inte förnyas åt samma jägare, jag är inte helt insatt hur dealen sett ut men antar att dom fått jaga på deras marker i utbyte mot lite hjälp att hålla undan viltet som förstör för dom, dock har det bara passat när det vart på jägarnas villkor och aldrig skjutits något för att skydda egendomen. 

Beroende på avtal så förlängs det om det inte sägs upp, så kolla med markägaren så att avtalet sägs upp annars kan det bli tråkigt om det önskas en ny lösning på hur jakten bedrivs

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago, thjona said:

Beroende på avtal så förlängs det om det inte sägs upp, så kolla med markägaren så att avtalet sägs upp annars kan det bli tråkigt om det önskas en ny lösning på hur jakten bedrivs

Det ska vara uppsagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Pimmen sa:

God fortsättning, jag undrar hur det ser ut med ration av folk som gång på gång lyckas locka och vaka framgångsrikt på räv med hagel? 

Att skjuta hagel funkar på byrävar för mig. Men man ska sitta högt, i en lada tex, så man kommer upp ur blickfånget och så att vittringen inte blåser ner. Provskjut med haglen du ska jaga med och kolla hur långt du kan skjuta med fin svärm, stega upp och sätt upp riktmärke vid åteln så du vet vart borte gränsen går. Är du tyst och still funkar det. :)

Åtla rikligt.

Skitjakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Mitt kortaste håll på lockräv är under fem meter men om det inte föreligger någon rikoshettrisk så är det att begränsa sig rätt ordentligt att ta hagel framför kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det hagel du har så får du ta det.??

Provskjut med bra patroner 36g us5 tex gamebore black gold och se var bortre gränsen går på stillastående räv, sen är det bara att försöka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...