Hoppa till innehåll

Hundslagsmål


Vildand

Recommended Posts

Hej! Min spaniel hamnade idag i slagsmål med en annan spaniel. Jag var ensam när hundarna rök ihop och kände att jag kunde inte riktigt hantera situationen själv.. någon som har nåt tips på hur man ska göra för att sära på hundarna om detta skulle hända igen? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Vildand sa:

Hej! Min spaniel hamnade idag i slagsmål med en annan spaniel. Jag var ensam när hundarna rök ihop och kände att jag kunde inte riktigt hantera situationen själv.. någon som har nåt tips på hur man ska göra för att sära på hundarna om detta skulle hända igen? 

Hink med vatten, sen snabbt plocka undan en!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Vildand sa:

Inte det lättaste mitt ute i skogen? 

Då är det jobbigare! ;)

Beror ju på hur rädd man är om fingrarna? Var det två hanar så brukar de sluta, två tikar så får man försöka bryta tidigare! Tikar slåss mer sällan men verkar som de inte ger sig vid dominans!

Ensam så är det svårt, annars rekommenderades väl att ta tag i bakbenen. Men då måste man nästan avgöra vem som är den aggressiva! Risken är ju att man förvärrar skadorna när den ena får svårt att försvara sig!


//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now danielj sa:

Då är det jobbigare!

Beror ju på hur rädd man är om fingrarna? Var det två hanar så brukar de sluta, två tikar så får man försöka bryta tidigare! Tikar slåss mer sällan men verkar som de inte ger sig vid dominans!

Ensam så är det svårt, annars rekommenderades väl att ta tag i bakbenen. Men då måste man nästan avgöra vem som är den aggressiva! Risken är ju att man förvärrar skadorna när den ena får svårt att försvara sig!


//Danielj

Jo det får man säga.. kan säga att jag är glad att det var skitväder så man hade mycket kläder på sig annars hade jag nog suttit på akuten nu. Hur som helst är det en obehaglig situation för man vill ju som du säger inte orsaka mer skador på hundarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är färgad av att interagera med stora hundar, 

rätt eller fel, troligen fel men jag fimpar den aggressiva/angripande hunden, hur? Med tillgängliga medel, fantasin får utgöra gräns,

min tanke är att det skall göra ont att angripa mig, min hund om det inte är den som hoppat på en annan osv.

En hund som inte slutar/vill sluta slåss är slut som hund i min tillvaro. Det blir alltid ett utfall och ev en kostnad för sådana här saker det får utgöra begränsning för vad man gör.

tråkig upplevelse men förmodligen oundviklig om man jagar med andra och deras hundar./C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Christian N sa:

Jag är färgad av att interagera med stora hundar, 

rätt eller fel, troligen fel men jag fimpar den aggressiva/angripande hunden, hur? Med tillgängliga medel, fantasin får utgöra gräns,

min tanke är att det skall göra ont att angripa mig, min hund om det inte är den som hoppat på en annan osv.

En hund som inte slutar/vill sluta slåss är slut som hund i min tillvaro. Det blir alltid ett utfall och ev en kostnad för sådana här saker det får utgöra begränsning för vad man gör.

tråkig upplevelse men förmodligen oundviklig om man jagar med andra och deras hundar./C

Kloka tankar.. 

det här är två hundar som har jagat ihop massvis av gånger så va inte alls beredd på nåt sånt här skulle hända. Båda hundarna va ganska drivande och ville inte ge sig. Från och med nu blir det dubbla koppel i fickan iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips jag fått som enl. uppgift ska vara effektivt, dock inget jag varit tvungen att tillämpa än,  är att strypa ut (choke) hundarna. Gäller nog att vara rädd om händer och ansikte, men det ska vara skonsamt och effektivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Holz sa:

Ett tips jag fått som enl. uppgift ska vara effektivt, dock inget jag varit tvungen att tillämpa än,  är att strypa ut (choke) hundarna. Gäller nog att vara rädd om händer och ansikte, men det ska vara skonsamt och effektivt.

Fungerar säkert men inte helt lätt när man väl får tag i en och den andra anfaller direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle försöka slita tag i min hund och lyfta den högt, och skrika NEJ.

din egna hund pgav att annars triggar du din hund att hjälpa husse.

 

dock så har dom ju en tendens att sitta ihop

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago Vildand sa:

Fungerar säkert men inte helt lätt när man väl får tag i en och den andra anfaller direkt.

Nä, svårt när man är i numerärt underläge, men för att få hundar som bitit fast sig att släppa är det nog det jag försökt med ändå. Är de väl loss är det nog att fokusera på angriparen och hålla fast den som gäller primärt och försöka få den andra att hålla sig undan med alla till buds stående medel. Att lyfta upp hunden i nackskinnet/halsbandet när man separerar dem ska också vara mer effektivt än att ”bara” dra rakt bakåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt många som blir bitna i armarna när de lyfter hundar, inte helt lätt att bryta snyggt själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45a mitt i högen har funkat ett par gånger. Har klarat mig från bett. Inomhus är en matta över dem effektivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago hs_merkel sa:

45a mitt i högen har funkat ett par gånger. Har klarat mig från bett. Inomhus är en matta över dem effektivt.

Får köpa större kängor, 44 fungerade inte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt ämne, och inte helt lätt att ge råd utan att vara där.

Ibland kan det vara bäst att låta dem reda ut det själva. Speciellt om det är en av hundarna som är lite för kaxig för sitt eget bästa. Då kan det faktiskt vara nyttigt att den får sig en liten minnesbeta. 

Om en av hundarna helt klart är den aggressiva så brukar jag försöka se till att den inte är så aggressiv längre. Det är tyvärr ofta lättare sagt än gjort. Är det "min" hund så har det hänt att jag lyft den i nackskinnet och förklarat olämpligheten med beteendet. Än så länge har jag inte blivit biten av min egen hund, men jag ser att det kan inträffa. 

Det kan se otrevligt ut när hundarna ryker ihop, men det är oftast inte världens undergång. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om dom har pejlare eller halsband så brukar det fungera om man får tag i bägge hundarna ifall man orkar hålla isär dom.

Sen så när det hände sist här hemma så fick jag ta och öppna munnen på den ena för han släppte inte och då hamnade fingrarna mellan.

Att ta ena hunden och lyfta upp är inget vidare ifall den andra ännu är lös för då blir fort den som är i luften biten.

 

Om man jagar med flera hundar lös samtidigt så är det fort nånting liknande händer fast hundarna jagat med varann tidigare så kan det inträffa.

Om hundarna blir skadade och man är osäker så tycker jag det är bättre åka in en gång för mycket än för lite, men är det bara några mindre hål så rengöra och hålla koll på såren. Jag fick åka in och kolla hunden sist dom åkte ihop just för att den ena blev upp lyft med bett bak i steken och ett rejält sår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...