Hoppa till innehåll

Alternativ till Miroku M38?


nuke

Recommended Posts

Hej,

Har funderat en tid och kommit fram till att jag behöver en ny hagelbössa och valet har fallit på en Miroku M38 främst baserat på att det verkar vara en bra kombination av pris vs kvalitet.

Vilka andra bössor i samma prisklass, deras jaktmodell med grade 5 stock ligger på ca 40 tusen på Susegården, är värda att ta en titt på och någorlunda lättillgängliga? Eller är det ingen större idé att leta efter något annat? Bara sätta sig i bilen, testskjuta, bli belåten, betala och se glad ut?

Begagnat? Nej tack, orsaken till det är att jag vill ha något nytt.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago nuke sa:

Hej,

Har funderat en tid och kommit fram till att jag behöver en ny hagelbössa och valet har fallit på en Miroku M38 främst baserat på att det verkar vara en bra kombination av pris vs kvalitet.

Vilka andra bössor i samma prisklass, deras jaktmodell med grade 5 stock ligger på ca 40 tusen på Susegården, är värda att ta en titt på och någorlunda lättillgängliga? Eller är det ingen större idé att leta efter något annat? Bara sätta sig i bilen, testskjuta, bli belåten, betala och se glad ut?

Begagnat? Nej tack, orsaken till det är att jag vill ha något nytt.

/Markus

Kanske inte något svar på din fråga, men jag tänker köpa mig en Miroku MK 70 Grade 3 adjustable, ~ 20 lusentappar (ny) på Torsbo. Har ganska nyligen lämnat in en ansökan om inköpstillstånd till plisen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MrT. sa:

Kanske inte något svar på din fråga, men jag tänker köpa mig en Miroku MK 70 Grade 3 adjustable, ~ 20 lusentappar (ny) på Torsbo. Har ganska nyligen lämnat in en ansökan om inköpstillstånd till plisen.

Gör det, jag är inte ute efter billigaste möjliga bössan så jag tänker inte handla på Torsbo.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago nuke sa:

Gör det, jag är inte ute efter billigaste möjliga bössan så jag tänker inte handla på Torsbo.

/Markus

Varför betala mer än man behöver, om man får i (princip) samma vapen !? Tyckte mig utläsa att du var på jakt efter en Miroku. Det är sannolikt samma Miroku som säljs på Torsbo som på Susegården, eller så vet du något jag inte vet. Tror inte viltet märker någon skillnad på om dom träffas av en grade 1, 3 eller 5, s a s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago MrT. sa:

Varför betala mer än man behöver, om man får i (princip) samma vapen !? Tyckte mig utläsa att du var på jakt efter en Miroku. Det är sannolikt samma Miroku som säljs på Torsbo som på Susegården, eller så vet du något jag inte vet. Tror inte viltet märker någon skillnad på om dom träffas av en grade 1, 3 eller 5, s a s.

Det skiljer på skit och pannkaka... 

Jag har kikat på bägge ställena och det är skillnad på äpplen och päron. De Miroku som är inplockade från UK har bättre passning än de jag sett från Jaguargruppen. Min tro till dessa kedjors egna modeller är minimal, förmodligen beställt i en stor batch till lägsta möjliga prisspec i fråga om träkvalitet osv... Jmfr glasbrukens sekundaavdelning. 

PMT får rätta mig om jag har fel men fenomenet är ju på intet sätt nytt. Exv Aya's boxlås ses ju som skitbössa här hemma medans den i UK är relativt bra. Här togs den billigaste skiten in via Vapendepoten osv medan i UK handlarvdet ofta om en Aya no4 som andas lite mer kvalitét. 

M

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago MrT. sa:

Varför betala mer än man behöver, om man får i (princip) samma vapen !? Tyckte mig utläsa att du var på jakt efter en Miroku. Det är sannolikt samma Miroku som säljs på Torsbo som på Susegården, eller så vet du något jag inte vet. Tror inte viltet märker någon skillnad på om dom träffas av en grade 1, 3 eller 5, s a s.

Som jag skrev, köp du din bössa på Torsbo om du vill. Jag väljer att inte göra det.

Varför? Därför att jag vill det.

/Markus 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago nuke sa:

Som jag skrev, köp du din bössa på Torsbo om du vill. Jag väljer att inte göra det.

Varför? Därför att jag vill det.

/Markus 

(Hm, undrar varför jag osökt kommer att tänka på kejsarens nya kläder).

Hoppas du blir nöjd med köpet.

// T.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago charlie sa:

Min tro till dessa kedjors egna modeller är minimal.

Hm, men nu är inte tanken att köpa en bössa som är specifikt Jaguargruppens, utan en obrandad MK 70. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago charlie sa:

förmodligen beställt i en stor batch till lägsta möjliga pris (...)

Jo, det stämmer så tillvida att dom beställer in stora batcher för att hålla priset nere. Det är väl så, att om man beställer mycket på en gång, kan man pressa priset på varje enskild enhet, det är väl så marknaden fungerar, eller !?

Och den bössa jag tittat på är i grade 3. Graderingen är väl inte bara kopplad till ådringen i valnöten, utan även i kvaliten i övrigt, eller !?

Och om så är fallet att Miroku från Torsbo är en skitbössa, må det vara hänt, bara skiten håller mitt liv ut och gör det den är tänkt att göra, så är jag nöjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaguargruppen är hopplösa på att plocka in Miroku eftersom de måste ta dom från Danmark och inte från Browning direkt i Sverige. Dock har de inte och har aldrig haft egen brandade mirokus?

Susegården är ett bra ställe, var dock lite noga med att du får en NY och inte någon de tagit in som stått på reahyllan i England först.

Köpte min mk38 grade 5 där för 34 000kr, det var 5 år sedan. De är visserligen dyrare idag men jag tycker ändå jag kunde nöjt mig med grade 3, min grade 5 är så satans mörk.

Tänk dock på att en grade från miroku egentligen är ett steg upp motsvarande brownings bössor i samma grade.

Mk70 är en jättefin bössa med men har dessvärre inte invector plus pipor. Hade hellre köpt vilken 525a som helst framför denna.

Mk38 och Mk60 (fasta choker) är toppenbössor.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Jo, det stämmer så tillvida att dom beställer in stora batcher för att hålla priset nere. Det är väl så, att om man beställer mycket på en gång, kan man pressa priset på varje enskild enhet, det är väl så marknaden fungerar, eller !?

Och den bössa jag tittat på är i grade 3. Graderingen är väl inte bara kopplad till ådringen i valnöten, utan även i kvaliten i övrigt, eller !?

Och om så är fallet att Miroku från Torsbo är en skitbössa, må det vara hänt, bara skiten håller mitt liv ut och gör det den är tänkt att göra, så är jag nöjd.

Jo grade hit o dit avser träets kvalitet för ögat, inte sagt att det är bättre för att den är fin. Bössan i övrigt är detsamma.

Hade dock inte förvånat mig om man råkar lägga lite extra kärlek på en bössa som är finare träkvalitet på men man ska nog knappast räkna med det. Det är ändå till sist en massproduktionsbössa om än en bra sådan.

Går man upp mot vissa tillverkares exhibitiongrades så skulle de rent hållfastmässigt vara bräckligare än en tex grade 5, allting har med strukturen i träet att göra. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Buck sa:

Jo grade hit o dit avser träets kvalitet för ögat, inte sagt att det är bättre för att den är fin. Bössan i övrigt är detsamma.

Om jag inte är riktigt ute på monarken så, gäller grade även gravyren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Jo, det stämmer så tillvida att dom beställer in stora batcher för att hålla priset nere. Det är väl så, att om man beställer mycket på en gång, kan man pressa priset på varje enskild enhet, det är väl så marknaden fungerar, eller !?

Absolut, och om målet är att maximera kvaliteten är det bättre för köparen.

Om man vill tjäna maximalt med pengar blir det tvärt om.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Och om så är fallet att Miroku från Torsbo är en skitbössa, må det vara hänt, bara skiten håller mitt liv ut och gör det den är tänkt att göra, så är jag nöjd.

Skillnad på äpplen och päron även här, min vän. 

Skit är de inte, möjligen sämre än motsvarande från UK. De jag tittat på skulle defintivt räcka till den svenske normalhageljägaren i en livstid utan problem :)

M

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago charlie sa:

De jag tittat på skulle defintivt räcka till den svenske normalhageljägaren i en livstid utan problem.

Och det duger gott åt mig??.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago nuke sa:

Absolut, och om målet är att maximera kvaliteten är det bättre för köparen.

Om man vill tjäna maximalt med pengar blir det tvärt om.

/M

Säkert så. Och på Susegården bedriver dom säkert välgörenhet ?.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Svenstorparn sa:

Om jag inte är riktigt ute på monarken så, gäller grade även gravyren

Ligger något i det. Och jag äv väldigt svag för sådant som jag tycker är vackert, därför ligger det handgjorda mattor på mina golv för 130 000 svenska pesetas, och några handgjorda knivar av en erkänt duktig knivmakare för ~ 35 000 i mitt vapenskåp.

Men eftersom jag (mig) veterligen inte har några arvingar ser jag ingen anledning att köpa ett skäddarsytt vapen för X00 000 kr, utan då lägger jag hellre mina pengar på upplevelser istället.

Av den anledningen duger en Miroku (eller vilken annan bössa som helst) som finns på Torsbos hyllor fullgott till mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago MrT. sa:

Säkert så. Och på Susegården bedriver dom säkert välgörenhet ?.

Nej men man får t ex prova innan man köper, de har tillgång till både skjutbana och duktiga instruktörer som kan hjälpa till vid utprovning, de är trevliga, kunniga och tar sig tid med dig.

Du får helt enkelt mer för motsvarande peng där än på Torsbo som mer påminner om en Julabutik de gånger jag varit där.

/M

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago nuke sa:

Hej,

Har funderat en tid och kommit fram till att jag behöver en ny hagelbössa och valet har fallit på en Miroku M38 främst baserat på att det verkar vara en bra kombination av pris vs kvalitet.

Vilka andra bössor i samma prisklass, deras jaktmodell med grade 5 stock ligger på ca 40 tusen på Susegården, är värda att ta en titt på och någorlunda lättillgängliga? Eller är det ingen större idé att leta efter något annat? Bara sätta sig i bilen, testskjuta, bli belåten, betala och se glad ut?

Begagnat? Nej tack, orsaken till det är att jag vill ha något nytt.

/Markus

Tja, du har ju motsv Beretta och Browning 725. Pris ca det samma - just där hade jag gått på Mk38an (lätt partisk i just den frågan). 

Sedan har du Caesar Guerini och Rizzini. Där är valet lite mindre självklart, det är lite rappare bössor än ovan. 

Utöver det finns det ju sedan privatimport, och nu är det liksom ett obegränsat utbud vi pratar om..... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Buck sa:

Susegården är ett bra ställe, var dock lite noga med att du får en NY och inte någon de tagit in som stått på reahyllan i England först.

Sånt sysslar dom inte med på Susegården. Deras Miroku är direktlevererade från fabrik med oljefinish i stocken som är utförd av ett par Geishor. Med fötterna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Buck sa:

Mk70 är en jättefin bössa med men har dessvärre inte invector plus pipor.

Eftersom jag inte vet vad det är, kommer jag sannolikt inte att sakna det, om jag inte har det ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago MrT. sa:

Sånt sysslar dom inte med på Susegården. Deras Miroku är direktlevererade från fabrik med oljefinish i stocken som är utförd av ett par Geishor. Med fötterna...

Ett tips i all välmening: kanske dags att släppa den här tråden? Du har gett ditt tips och det var inte vad TS var ute efter. Då får du respektera det och gå vidare. Starta en egen tråd om du vill diskutera något annat.  :yes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Sun Flower sa:

kanske dags att släppa den här tråden? Du har gett ditt tips och det var inte vad TS var ute efter.

Tanken har slagit mig. Men sedan blir jag indragen igen, då jag känner mig nödgad att svara på ett citat på något jag skrivit tidigare. Men jag gör ett nytt försök ??.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-27 at 20:10 pmt sa:

Tja, du har ju motsv Beretta och Browning 725. Pris ca det samma - just där hade jag gått på Mk38an (lätt partisk i just den frågan). 

Sedan har du Caesar Guerini och Rizzini. Där är valet lite mindre självklart, det är lite rappare bössor än ovan. 

Utöver det finns det ju sedan privatimport, och nu är det liksom ett obegränsat utbud vi pratar om..... 

T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-27 at 20:10 pmt sa:

Utöver det finns det ju sedan privatimport, och nu är det liksom ett obegränsat utbud vi pratar om..... 

T

Är att åka till UK, t ex West London Shooting School, och köpa samma bössa konkurrenskraftigt prismässigt, inkl kostnad för tillpassning mm, jämfört med att köpa i Sverige?

Finns ju viss möjlighet att värdet på pundet kan påverkas positivt av Brexit förutom att det blir en trevlig resa.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...