Hoppa till innehåll

Vinterjakt på Gris.


MrT.

Recommended Posts

Hej hopp.

Har då blivit inbjuden till möjligheten att börja med skyddsjakt på (framförallt) gris, och även om inget def. beslut ännu är fattat (skall träffa ansvarig och besikta markerna i mitten av Jan.), så lutar det åt att jag kommer att nappa på erbjudandet, då jag är sugen att få börja vandra längs Dianas stigar och dessutom ser denna möjlighet att få en fot in i jaktliga sammanhang. All jakt (på gris) sker på pass (i torn), en lite tråkig begränsning (kan jag tycka), men någonstans skall man börja.

Men, min fråga (och fundering) rör risken för rikoschett (jag kommer att jaga med kulvapen, naturligtvis) då jag som sagt är sugen på att komma igång så snart som möjligt, och i Januari är ju markerna (även så här på bästkusten) vanligtvis frusna. Några tips/reflektioner !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk carambole... Du kanske kan valla in det.

 

Vinkel är viktig. Och aktivt tänka att så är fallet.

Inga flacka skott.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago lindgren sa:

Tänk carambole... Du kanske kan valla in det.

 

Det där förstod jag inte riktigt.

28 minutes ago lindgren sa:

Vinkel är viktig. Och aktivt tänka att så är fallet.

Inga flacka skott.

Det där var däremot inte oklart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Övre citatet, glömde en smiley... Av någon sort

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago lindgren sa:

Övre citatet, glömde en smiley... Av någon sort

Ok, mer skämt än allvar m a ord !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yes.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago lindgren sa:

Yes.

Då är jag med på banan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago kkjon sa:

Desto hårdare kula, desto mer studs på kulan.

Logiskt. Tänker använda Lapua Mega. Sedan är ju frågan om jag kommer till skott...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har då varit och besiktat markerna och beslutat mig för att kliva på tåget, bara för att få komma igång. Det finns jakttorn utställda och det är bara från dessa som jakt får bedrivas, är det uttalat. Men det är några saker jag funderar över; Man får inte åtla och det finns ingen åtel utlagd (som jag förstått det), ej heller får man tjära (?) och den fråga som då osökt infinner sig är;

Hur stor är sannolikheten att man skulle få syn på en gris (under dygnets ljusa timmar så här års) under dessa förutsättningar ? Vad jag egentligen frågar är hur pass stationära är grisarna, har dom ett "hemmaområde" eller knallar de omkring planlöst !?

Att dom har revir (tror jag mig förstått), så argumentet att dom knallar omkring planlöst faller därmed. Det är tillåtet att jaga dygnet runt (och grisarna är mest aktiva om natten ?), men eftersom jag inte har någon belysning (på bössan) och dessutom saknar erfarenhet av att könsbestämma gris (vilket torde bli än svårare när det är mörkt), tänker jag inte utnyttja den möjligheten i detta inledande skede, utan jag tänkte sätta mig på pass under dygnets ljusa timmar.

Så utifrån de givna förutsättningarna, hur stor sannolikhet tror ni det är att jag skulle få se någon gris !? Det påstås att det skall finnas gott om gris i området, men det är bara hörsägen. Har skaffat anisolja för att dölja min egen doft, men jag har förstått att grisarna gillar den lukten (också), så jag får duscha lite i skjuttornet (återigen, för att dölja min egen lukt), men räcker det för att dra grisar till sig !? Deras mest utvecklade sinnen är ju hörsel och lukt, som jag förstått det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De närmsta månaderna ska det till lite för att se gris under de korta dagarna, men under senvintern och vårmånaderna ökar de väsentligt.

Men varför vänta? Den vanligaste konstellationen av gris är pluralis, sugga/suggor med årsgris/små. Då behöver du inte bekymra dig om att könsbestämma, däremot kommer du lära dig en massa. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-14 at 14:16 strävhår sa:

De närmsta månaderna ska det till lite för att se gris under de korta dagarna, men under senvintern och vårmånaderna ökar de väsentligt.

Misstänkte det. Jaja, någonstan skall man börja...

På 2020-01-14 at 14:16 strävhår sa:

Men varför vänta?

Förstår inte frågan...

På 2020-01-14 at 14:16 strävhår sa:

Den vanligaste konstellationen av gris är pluralis, sugga/suggor med årsgris/små. Då behöver du inte bekymra dig om att könsbestämma, däremot kommer du lära dig en massa. 

Jo, så är det ju. Gäller (i den mån det ges skottillfälle), att ta en årsgris, (brungris).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, MrT. said:

Misstänkte det. Jaja, någonstan skall man börja...

Förstår inte frågan...

Jo, så är det ju. Gäller ( i den mån det ges skottillfälle), att ta en årsgris, (brungris).

 

Alla årsgrisar är inte bruna... :wink:

image.png.d1c2564153802e923174923216dbd319.png

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago redtop sa:

 

Alla årsgrisar är inte bruna... 

image.png.d1c2564153802e923174923216dbd319.png

 

Det där är en luring, iofs...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago, MrT. said:

Det där är en luring, iofs...

Men de är fortfarande mindre.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju sant. Fast sannolikheten att jag skulle få skottchans på en (nu på Torsdag), är väl i  det närmaste att betrakta som osannolik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago lindgren sa:

Fast åker du, så ökar du sannorlikheten något jävulskt emot att stanna hemma i soffan.... garanterat!

Självklart ! Åker på Torsdag ?. Var det otydligt ovan !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...