Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Yngve

En studsare, en kaliber..allt vilt.

Recommended Posts

Yngve

Senaste veckorna har en tanke mer och mer bitit sig fast i min simpla hjärna.

En studsare, en kaliber..allt vilt. Ja, allt vilt jag nu jagar.. vilket idagsläget är klövvilt med studsare. Inget annat. Ingen toppfågel, inget småvilt.

Säg att jag är dum i huvudet som tänker ha en studsare till allt. 375 H&H!

Nu har jag ingen 375a, men haft flera 9,3or och 338 win mag. Rekylen från dessa stör mig inte nämnvärt.

Det är mest pappälgen som jag är orolig för..het pipa och svårt med kulor på en del ställen där det ej är tillåtet med halvmantlat.

Handladdar, så i övrigt kan jag styra lite där..

Det är kul att vara udda! Och på sikt ska ju en 6,5x55 in just för övning.

Christian N

Men då är det ju inte bara en..../C

Svenstorparn

Så resonerade jag, ska man ha en bultpang till allt som nu vandrar på denna jord och får jagas köp en 375 H&H...

Yngve

Förvisso.. men ändå fel. Det ligger längre fram. Förmodligen inte under 2020. 

Jag ändrar min mig till inte jag eller öva med annat än 375 H&H under 2020 och 2021.

Hagel finns ju förövrigt med

danielj

Kör med den uppsättningen. 375:an funkar på banan men tyvärr så börjar en del banor gnälla lite ;)
Men har man någon bana med manuell markering så är det inga problem även om det kostar lite mer men det går att sköta med ev. luftgevär!

Skulle jag idag köra på en studsare till all jakt. Så en 30-06:a med 150gn  barnes. en 2-12 kikare på denna så klarar du allt utom viss afrika jakt!

//Danielj

• Like 1

Järven

6.5x55, 308w, 270w, 7x57 och 30-06 mf klarar väl det mesta om man vill ha en mångsidig kaliber.

• Like 1

tobe

Har varit inne på samma tanke. I mitt fall skulle en 7mm patron passa bra in. Antingen en 7mm-08, 7x57 eller 7x64, alla klarar klass ett med koppar. 

Lagom med rekyl, mer än tillräckliga för svensk klövvilt jakt. Sen bra långhålls egenskaper när det behövs. 

• Like 2

Sako_Finnbear

Har två klass ettor i dag, en 30-06 och en 375H&H. Om jakten gällde bara i Norden hade valet lätt

blivit 30-06, om det gällde hela världen hade troligen valet blivit 375H&H. Som det ser ut i dag jagar

jag i princip allt vilt med min 30-06, förutom fågel då det blir .22lr eller hagel.

Tuffhund

Har naturligtvis flera bössor men nu använder jag 6,5x55 med en 1,7-13-kikare till all kuljakt. Underbar kaliber. 🥰

• Like 1

Yngve

Jag känner att jag nog ska utveckla.. det är inte kalibern i sig som gör att jag överväger detta. Utan det faktum att studsaren passar mig likt en välsittande hagelbössa. 

Sen råkar den vara i 375, vilken ändå gör mig osäker

• Like 1

Sako_Finnbear
4 hours ago Yngve sa:

Jag känner att jag nog ska utveckla.. det är inte kalibern i sig som gör att jag överväger detta. Utan det faktum att studsaren passar mig likt en välsittande hagelbössa. 

Sen råkar den vara i 375, vilken ändå gör mig osäker

Kör då på 375 säger jag. Tycker det är en väldigt bra avvägd kaliber man kan ha till det mesta.

ozzian

375 är potent, finns kulor i 235 grain till 380 grain

men visst finns bättrekaliber för bockjakten, men den funka med premiumkula, rhino a-frame,NF, woodleigh

danielj
10 hours ago hs_merkel sa:

Man tränar med den kalibern man jagar med.

hmmmm, det var väl det jag skrev? Sen mängd träning med luft?

//Danielj

Dr Krall

Hur många träningsskott skjuter du per år i genomsnitt?

hs_merkel
36 minutes ago Dr Krall sa:

Hur många träningsskott skjuter du per år i genomsnitt?

Jag?

Dr Krall
2 hours ago hs_merkel sa:

Jag?

Nä...trådstartaren...Yngve. Min erfarenhet efter 35 år som funktionär på skjutbanor och aktiv inom jaktskytte, är att det är ytterst få som mängdtränar eller tävlar med grov- eller magnumkalibrar. Det är enligt min uppfattning mest 'skrivbordstankar'...man ser dem inte ute i praktiken... 😛

• Thanks 1

danielj
49 minutes ago Dr Krall sa:

Nä...trådstartaren...Yngve. Min erfarenhet efter 35 år som funktionär på skjutbanor och aktiv inom jaktskytte, är att det är ytterst få som mängdtränar eller tävlar med grov- eller magnumkalibrar. Det är enligt min uppfattning mest 'skrivbordstankar'...man ser dem inte ute i praktiken... 😛

Definera mängdtränar!

Jag körde runt 60 smäll på älgbanan med 375:an under de åren det var enda klass ettan (oftast två gånger på banan, försökte köra två serier a 4 smällar åtgången i båset, mer än det så dippade koncentrationen). Nu vart det en hel med 22:an också så!

22:an stod för "mängden" de 60 var mer för att jag ville träna med rätt vapen. Plus att vi är tvungna med godkänt, de var enda klass 1:an i skåpet så det blev mer naturligt. Nu när jag har 6,5:an så kommer 375:an mer sällan in i båset även om jag försöker ta iaf 16 skott per år på älgbanan! Så skall man ha "grov"/Magnum så kan till och med vara positivt om det är den enda klass 1:an, om man kommer iväg och tränar dvs!

//Danielj

Dr Krall

Tjaaa, säg >200 skott per säsong med jaktbössan. Hur mycket skjuter du med 6,5:an nu då...runt 60 skott med den också?

karelsk blandning
På 2019-12-27 at 19:23 Yngve sa:

Senaste veckorna har en tanke mer och mer bitit sig fast i min simpla hjärna.

En studsare, en kaliber..allt vilt. Ja, allt vilt jag nu jagar.. vilket idagsläget är klövvilt med studsare. Inget annat. Ingen toppfågel, inget småvilt.

Säg att jag är dum i huvudet som tänker ha en studsare till allt. 375 H&H!

Nu har jag ingen 375a, men haft flera 9,3or och 338 win mag. Rekylen från dessa stör mig inte nämnvärt.

Det är mest pappälgen som jag är orolig för..het pipa och svårt med kulor på en del ställen där det ej är tillåtet med halvmantlat.

Handladdar, så i övrigt kan jag styra lite där..

Det är kul att vara udda! Och på sikt ska ju en 6,5x55 in just för övning.

Var du inte nöjd med 338 eller 9,3?

Jag har nu senaste året jagat i stort sett allt med min 9,3x62 just för att den fungerar till allt.

Jag jagar mestadels älg men det är skjutet fågel, räv rådjur och den har fungerat till det med.

danielj
10 hours ago Dr Krall sa:

Tjaaa, säg >200 skott per säsong med jaktbössan. Hur mycket skjuter du med 6,5:an nu då...runt 60 skott med den också?

Ligger runt 2 askar jm så 100ish, men en del av dem är nog ganska "onödiga" då man nöter på ett annats sätt! Längre tid i båset leder till sämre skott för min del!
(Men iår blev det faktiskt mindre, jobb byte tog tid m.m.)

Jag tränar nu förtiden för lite, men det finns något mer som talar emot grovt/magnum som enda studsare. Biograferna!

Det var lite därför jag skrev att skulle jag välja en idag så skulle det bli 30-06. (eller som jag skrev en DS plus en 6,5:a)

//Danielj

• Like 1

robban.jagaren
11 hours ago Dr Krall sa:

Jag övar ofta med mina magnums .300WM och .375HoH. :)

• Like 1

Dr Krall

Härligt Yngve! Ja, även om man sällan ser grovkalibrar som mändtränas med, är det väldigt kul att se nån som verkligen kan hantera en sådan på bra sätt 😎 Och samtidigt lite tragiskt att se de som skaffat grovsing 'bara för att' och skjuter som krattor med dem (ganska vanligt dessvärre) 😅