Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Yngve

En studsare, en kaliber..allt vilt.

Recommended Posts

Dr Krall
2 minutes ago strävhår sa:

Du menar det att alla skjuter bättre med mindre rekyl?!

Helt klart. Ett snudd på oomkullrunkeligt faktum. Hävdar man annorlunda, skjuter man för lite och/eller skjuter inte på tillräckligt hög nivå 😁

HuggyBear
11 minutes ago, strävhår said:

Du menar det att alla skjuter bättre med mindre rekyl?!

JA! Om man inte kan hantera kraftig rekyl så stämmer det påståendet! 😉

Holz
22 minutes ago HuggyBear sa:

JA! Om man inte kan hantera kraftig rekyl så stämmer det påståendet! 😉

Att skjuta bättre med lägre rekyl innebär inte att man nödvändigtvis behöver skjuta dåligt med kraftigare rekyl. Men vid en direkt jämförelse, allt annat lika, så kommer resultatet vara bättre med lägre rekyl än kraftigare.

Dr Krall
26 minutes ago Holz sa:

Att skjuta bättre med lägre rekyl innebär inte att man nödvändigtvis behöver skjuta dåligt med kraftigare rekyl. Men vid en direkt jämförelse, allt annat lika, så kommer resultatet vara bättre med lägre rekyl än kraftigare.

Exakt så 😎 Och tar man åt sig av att höra att man skjuter sämre med hårdrekylerande, har man lite problem med sitt självförtroende skyttemässigt (jag är på retstickehumör idag, märker ni det...) 😜

• Like 1

Holz
5 minutes ago Dr Krall sa:

Exakt så 😎 Och tar man åt sig av att höra att man skjuter sämre med hårdrekylerande, har man lite problem med sitt självförtroende skyttemässigt (jag är på retstickehumör idag, märker ni det...) 😜

Dock ingen regel utan undantag. 😁 Jag skjuter bättre (i.e.högre poäng) med 6,5:an på 300m än 22:an på 50m...dock primärt beroende på att jag är för slarvig med vindavläsningen och 22:an är så pass vindkänslig. 

Dr Krall
43 minutes ago Holz sa:

Dock ingen regel utan undantag. 😁 Jag skjuter bättre (i.e.högre poäng) med 6,5:an på 300m än 22:an på 50m...dock primärt beroende på att jag är för slarvig med vindavläsningen och 22:an är så pass vindkänslig. 

Mjo...men då är det ju faktorer efter det att kulan lämnat pipan som påverkar och ger den sämre precisionen*, som du säger. På 50 m borde du vara vassare med 22:an än 6,5:an på samma tavelstorlek, eller? (förutsatt att bägge bössorna passar dig bra ergonomiskt). På kuljaktstigar med fri kaliber, skjuter ändå ca 90% med 22LR, så länge avståndet inte överskrider 70-80 m 😎

*edit: i.o.f kan den längre lopptiden hos 22LR vara en faktor till dess nackdel...det gör den ju nämligen känsligare för avfyringsfel...dippar du vid avfyring är det större risk att du hinner vifta iväg längre med pipan på 22:an jämfört 6,5:an, innan kulan lämnar loppet...

Holz
11 minutes ago Dr Krall sa:

Mjo...men då är det ju faktorer efter det att kulan lämnat pipan som påverkar och ger den sämre precisionen, som du säger. På 50 m borde du vara vassare med 22:an än 6,5:an på samma tavelstorlek, eller? (förutsatt att bägge bössorna passar dig bra ergonomiskt). På kuljaktstigar med fri kaliber, skjuter ändå ca 90% med 22LR, så länge avståndet inte överskrider 70-80 m 😎

Jo, lite ”mjo” är det över jämförelsen. Har dock skjutit mina tightaste träffbilder med 6,5:an, men jag skjuter primärt med diopter med 22:an och med en hyfsad kikare på 6,5:an så den lilla praktiska jämförelsen haltar betydligt mer än min förra. 😄

Men rimligtvis borde jag prestera bättre med 22:an.

Edit: Kom på att det nog är med luftgevär jag skjutit mina bästa serier, med diopter dessutom, så det borde kanske verkligen tala för att lägre rekyl lönar sig. 

• Like 1

danielj
18 minutes ago Dr Krall sa:

Stämmer bra, jag lägger mig inte gärna stumt med en grovstudsare.

Men en reflektion. På älgbanan skjuter jag bättre med grovt. Men orkar inte hålla i många skott innan det dippar! (Nu är älgbanan ganska dålig värdemätare men ;)  ) Jag tror att det beror på att jag koncentrerar mig mer, så skulle jag bara kunna framkalla samma koncentration så skulle det ju utan tvekan gå bättre med 6,5:an.

Ps. Problemet med ovanstående att om man som jag inte tränar på skotthåll över 100m och inte liggande m.m. så kommer skillnaden knappt märkas ;) (Jag jagar inte millimetrar. har inte hittat jakttidstabellen för dem :P ). Även om jag håller med att rekyl inte kan vara positivt med allt annat lika!

//Danielj

• Like 1

ozzian

Ja , alla skjuter bättre ju mindre rekyl, men även jag sköt bäst med 375, och troligen för jag fokuserade mer, klarade ca 4 serier sen dippade det för mig

Dr Krall

Ahh...sista meningen tarvar nästan en bild! 🤩

Gamebore
5 hours ago Dr Krall sa:

Det stämmer ALLTID. Som sagt...lever man i tron att man skjuter lika bra med en hårdrekylerande bössa, som en lättrekylerande...så skjuter man inte på tillräcklig nivå för att inse skillnaden 😜

Därför kör jag 6,5 och 308 med dämpare. :D

hs_merkel
7 hours ago Dr Krall sa:

Det stämmer ALLTID. Som sagt...lever man i tron att man skjuter lika bra med en hårdrekylerande bössa, som en lättrekylerande...så skjuter man inte på tillräcklig nivå för att inse skillnaden 😜

Inte för jag sköt dåligt med min 9,3x62 men gällde att förvalta första rejält, för det var ett helvete att komma tillbaka i målet igen efter första då pipan var i luften. Pipan var 45cm och ingen dämpare. 21 grams orux var sådär att skjuta med.

Hatar rekyl men hanterar den tydligen? Jagar med dem lättaste kulorna och lugna laddningar.

S

• Like 1

Dr Krall

Samma när jag försöker skjuta snabbt med 338 win maggen (utan dämp). Betydligt lättare med 308 winchestern med dämpare... 😉

karelsk blandning
2 hours ago Dr Krall sa:

Samma när jag försöker skjuta snabbt med 338 win maggen (utan dämp). Betydligt lättare med 308 winchestern med dämpare... 😉

Montera dämpare så är problemet löst och den blir trevligare skjuta med.

Jag är lite snabbare skjuta med 9,3an än 338an men det är troligen för att jag använt 9,3an mer senaste åren.

Jag sköt slut på förra pipan i 338an så visst går det använda magnum till övning bara man vill, men jag orkar inte skjuta lika många skott bra som med en med mindre rekyl. 

karelsk blandning

Hur många skott håller en 375hh pipa?

Tänkte om man ska ha den som enda bössa och övar endel.

robban.jagaren
2 hours ago karelsk blandning sa:

Hur många skott håller en 375hh pipa?

Tänkte om man ska ha den som enda bössa och övar endel.

Skulle nog jämföra den med 9,3x62 utan att ha forskat i ämnet. De är rätt likvärdiga i prestandan.

schönthal

det är väl bara å köra 375h&h är en trevliga kaliber söker du en med lite tyngd i å lång pipa hade jag valt en zkk602 alla dagar i veckan mkt studsare för pengarna jag har iofs 2 ett annat plus är att den tar 5+1