Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
kaka

Kulutdragare

Recommended Posts

kaka

Kollade lite på Vapex och där fanns lite olika modeller av kulutdragare. Några verkade vara universella medans några verkar vara med spännhylsor eller alla kanske kräver det? Någon som har koll, vilken modell ska man undvika och vilken är bra?

A

killer_mouse

Jag föredrar hammaren iom liten risk att kulan deformeras krävs dock lite "handlag"  för att det ska gåfort 

kaka

Har en hammare med men vill kunna återanvända krutet med samt att jag inbillar mig att även tändhatt mår lite bättre. Kanske tänker fel men känns som om när man hamrar så kan tändhatten må dåligt...

A

killer_mouse

Kan ju återanvända krutet även med hammaren om en är sniken nog  

Tändhatten är ingen större fara med inte fått nån att krypa ut eller separerat än slagit ur ett större antal och laddat om både köpe å hemmapulade  

kaka

Beställde RCBS utdragare igår får hoppas att det fungerar för mig. Tack för input angående tändhatt och hammare!

A

LGH

Jag har använt hammarmodellen (Frankford Arsenal i mitt fall) men det väsnas något rent otroligt när den används. Jag tycker det fungerar minst lika bra att sätta patronen i pressen (i hylshållaren, men utan verktyg) och lägga en polygrip med en liten läderbit mellan käftarna och kulan och dra ut den så. Väsnas inte och känns betydligt mer kontrollerat.

redtop

Har på test dragit ut några kulor med pelarborren. Fräste till en hylshållare som jag klämde i bordet och drog ut kulan med chucken. 

Bra eller dåligt får andra bedöma men det funkade.

karelsk blandning
3 hours ago LGH sa:

Jag har använt hammarmodellen (Frankford Arsenal i mitt fall) men det väsnas något rent otroligt när den används. Jag tycker det fungerar minst lika bra att sätta patronen i pressen (i hylshållaren, men utan verktyg) och lägga en polygrip med en liten läderbit mellan käftarna och kulan och dra ut den så. Väsnas inte och känns betydligt mer kontrollerat.

Så gör jag efter att använt hammare och en med spänn hylsor.

Om man ska dra kulor ut kron skott 7,62 så tryckte jag in kulan lite först för att kulan skulle släppa lättare.