Hoppa till innehåll

Husqvarna 310a.


MrT.

Recommended Posts

10 hours ago MrT. sa:

Tur för mig att jag inte rusade iväg, utan vilade på hanen. Skall bli spännande och se reaktionen när Charlie droppar bomben; 1 000 :-.

Tro mig, man ska alltid vila på hanen när det kommer till begagnade bössor, det har en böss-skrivande skåning lärt mig ?

Grejen med Sverige som begagnat-land är att den nuvarande garderoben gör att begagnatpriserna kan hållas nere. En garderob med 6 vapen gör att man måste byta för att få platser vilket ska sägas är det enda positiva med densamma. Möjligen också att det räddar min ekonomi något också ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago MrT. sa:

Dom låg relativt högt i jämförelse med Torsbo när jag köpte min bultbössa och  övningsammo, såpass högt att det är värt resan. Vi snackar om ett par lusentappar. 

Plus/minus 10-15% brukar i sammanhanget vara rätt normalt inom branchen. 

Sedan händer det att vissa objekt sticker ut - både upp och ner, som regel då på begagnatsidan. Då ofta berorende på att det ett "kundvapen" där kunden satt prislappen om det ligger fel uppåt, och ett rent misstag om det ligger nedåt. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago charlie sa:

Tro mig, man ska alltid vila på hanen när det kommer till begagnade bössor, det har en böss-skrivande skåning lärt mig ?

Jag tror dig, och utfallet av den här diskussionen talar sitt tydliga språk, kan jag konstatera.

5 hours ago charlie sa:

En garderob med 6 vapen gör att man måste byta för att få platser vilket ska sägas är det enda positiva med densamma.

Nu lär jag bli nerskjuten (!) men jag tar risken; För egen del ser jag svårligen något behov av mer än min klass 1 bössa och (ev. två hagelbrakare,annars bara en) samt ev. en .22.a (för övningsskjutning och väldigt smått jaktbart vilt).

Kanske skulle jag behöva komplettera med en grövre kaliber längre fram utifall att ett blyförbud inträder, men inte annars. 

Då får ni som sitter med fingret på avtryckaren redo att avrätta mig, ha i åtanke att jag har ännu inte börjat mina stapplande steg på Dianas stigar. Premiär kanske blir nu till Söndag (Grisvak), så jag hoppas att ni inte trycker av i brådrasket.

5 hours ago charlie sa:

Möjligen också att det räddar min ekonomi något också ?

Med tanke på att du planerar att köpa en bössa för 65 lusentappar, har jag förståelse för resonemanget. En annan är lite mer modest, om man säger så...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago pmt sa:

Plus/minus 10-15% brukar i sammanhanget vara rätt normalt inom branchen.

Säkert så. Men jag bedriver ingen välgörenhet så jag ser inget skäl till att betala 10-15 % mer än vad jag behöver. I kontexten av ett inköp som ligger på (låt oss säga) 25-30 000 :- så blir det en icke föraktfull summa.

Hade priserna på JG legat i samma härad som på Torsbo, hade jag gladeligen handlat på JG. Kanske blir det något småkrafs som jag kommer att köpa på JG, men inte något som kostar mycket, om det inte är en oväsentlig prisskillnad mellan JG och Torsbo, förstås. Med betoning på oväsentlig.

4 hours ago pmt sa:

Sedan händer det att vissa objekt sticker ut - både upp och ner, som regel då på begagnatsidan. Då ofta berorende på att det ett "kundvapen" där kunden satt prislappen om det ligger fel uppåt, och ett rent misstag om det ligger nedåt. 

Och i detta specifika fall förefaller det sticka något (så in i h*lvete) fel ut, uppåt. Hade det motsatta varit gällande, hade jag däremot inte klagat...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-10 at 12:06 MrT. sa:

Jag tror dig, och utfallet av den här diskussionen talar sitt tydliga språk, kan jag konstatera.

Nu lär jag bli nerskjuten (!) men jag tar risken; För egen del ser jag svårligen något behov av mer än min klass 1 bössa och (ev. två hagelbrakare,annars bara en) samt ev. en .22.a (för övningsskjutning och väldigt smått jaktbart vilt).

Kanske skulle jag behöva komplettera med en grövre kaliber längre fram utifall att blyförbud inträder, men inte annars. 

Då får ni som sitter med fingret på avtryckaren redo att avrätta mig, ha i åtanke att jag har ännu inte börjat mina stapplande steg på Dianas stigar. Premiär kanske blir nu till Söndag (Grisvak), så jag hoppas att ni inte trycker av i brådrasket.

Med tanke på att du planerar att köpa en bössa för 65 lusentappar, har jag förståelse för resonemanget. En annan är lite mer modest, om man säger så...

Jag har samma inställning, det räcker med en älgstudsare och en bössa för småvilt/övning, sen har jag en Aya No 2 för hageljakt samt en drilling för blandjakt, ser inget behov av att ha vapen som jag inte använder, men det är säkert inte alla som känner så :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago KJE81 sa:

ser inget behov av att ha vapen som jag inte använder

Nä, snarare en ren kapitalförstöring, skulle jag säga.

3 minutes ago KJE81 sa:

men det är säkert inte alla som känner så

Lika säkert som amen i kyrkan !

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago MrT. sa:

Nä, snarare en ren kapitalförstöring, skulle jag säga.

Beror helt på vad du köper, och till vilket pris.... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago pmt sa:

Beror helt på vad du köper, och till vilket pris.... 

/T

Precis, med betoning på till vilket pris...?. En T3x är ingen kapitalplacering i vart fall, skulle jag tro...??. Eller en Hva 310A?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago KJE81 sa:

Tja, varför inte !? Men inte för 123 456 :- Svenska pesetas ?. Fast å andra sidan blir det nog för dyrt i vart fall, jag hade faktiskt tänkt att använda bössan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now MrT. sa:

Tja, varför inte !? Men inte för 123 456 :- Svenska pesetas ?.

Definitivt inte, men några tusen är den säkert värd. C-gravyr är väl finast efter D och Lyx och S är väl specialstål, näst bästa pipstålet de hade?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago KJE81 sa:

Definitivt inte, men några tusen är den säkert värd. C-gravyr är väl finast efter D och Lyx och S är väl specialstål, näst bästa pipstålet de hade?

Tja, för några tusen kan jag säkert använda den också, men jag vet ju inte vad en dyligt är värd och om den är felfri eller ej, oavsett vad säljaren säger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago KJE81 sa:

Brukar det inte vara flamhärdad baskyl på dessa bössor ?

Baskylen ser blank ut för att inte säga putsad och kolven och nätsärningen har förvånanvärts lite tecken på att någon hållit i den för att vara en snart hundra år gammal bössa ?

Men det är klart, den kanske inte är "renoverad" i ordets rätta bemärkelse men kanske fått en kosmetisk "make over" ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Järven sa:

Brukar det inte vara flamhärdad baskyl på dessa bössor ?

Baskylen ser blank ut för att inte säga putsad och kolven och nätsärningen har förvånanvärts lite tecken på att någon hållit i den för att vara en snart hundra år gammal bössa ?

Men det är klart, den kanske inte är "renoverad" i ordets rätta bemärkelse men kanske fått en kosmetisk "make over" ?

 

Det är säkert en sk fabriksrenovering som PMT varnade för tidigare. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago KJE81 sa:

Det är säkert en sk fabriksrenovering som PMT varnade för tidigare. 

Kanske, men brukar inte dom innefatta flamhärdning ?

Som "sammlarobjekt" skulle jag vara lite på min vakt innan man slog till.

Inte sagt att det inte kan vara en fin bössa för det.

Men jag skulle nog även rikta blicken mot någon av Husqvarnas sidolåsare från 1900 talets början om man vill lägga en slant inkom märket, men det är bara min magkänsla och habegär som talar...inget annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago KJE81 sa:

Det är säkert en sk fabriksrenovering som PMT varnade för tidigare. 

Inte omöjligt. Då Husqvarna la ner gick det ju troll i svensk vapenkultur. Jag har sett flera 310a som eftergraverats och sminkats i tron om att det höjer värdet... 

Helt enkelt; skicka mig på en make-over men tro inte att jag är en annan gubbslusk bara för att jag till synes e snygg ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago KJE81 sa:

Det är säkert en sk fabriksrenovering som PMT varnade för tidigare. 

En sminkad gris m a o !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får lite franken-känsla över den bössan. 310 med pipor i nickelstål hade väl beteckningen A-/B-/CN medan -S-modellerna hade ”Specialstål”...!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago charlie sa:

Inte omöjligt. Då Husqvarna la ner gick det ju troll i svensk vapenkultur. Jag har sett flera 310a som eftergraverats och sminkats i tron om att det höjer värdet... 

Njae, den där är nog i original. Men definitivt inte oanvänd, lite använd möjligen.....

Hur som är priset en smula - vad ska vi kalla det - eljest. Går den upp på auktion, vilket han "hotar" med så lär den ju knappelunda landa på det priset.

Vem försöker man lura typ.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast man får väl anta att priset "123456" är satt symboliskt.

Jag får känslan när jag tittar  på bilderna i min lilla telefonskärm att den är uppiffad och därefter sparsamt använd.

Edit: pucktvåa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago pmt sa:

Vem försöker man lura typ.

/T

Ja, säg det...:ph34r:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...