Hoppa till innehåll

Vem är Juniper?


juniper

Recommended Posts

Hej på er!

Titeln på denna tråd är ju en fråga så jag tycker det vore oartigt att lämna den obesvarad.

Jag är en kille/gubbe/man/pojkspoling på 33 år från slätten mellan Vänern och Vättern som ganska nyligen avklarat den teoretiska biten för Jägarexamen. För stunden håller jag på med skyttet och hoppas väl vara färdig med det inom en månad eller två.

Jag är inte född in i jakten, dock är det intresse som hela tiden legat och grott. Så i somras tog jag tag i saken och anmälde mig till en kurs, det har varit väldigt roligt! (om man bortser från det förbannade fågelkapitlet...........).

Sedan jägarbeviset blev klart har jag hunnit vara med på två grisjakter, även om vi kammade noll har jag verkligen känt att jag har hamnat rätt!
Till en början kommer jag förmodligen synas mest i de trådar som rör våra bössor då jag ska få igång min garderob :) Jag är väl typen som hellre köper en gammal begagnad bössa och lägger pengar på krut. Det känns som att dagar på skjutbanan med en gammal Husqvarna utvecklar skyttet mer än att köpa en svindyr ny bössa!

Just Husqvarna är väl ett fabrikat som på något sätt ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Eftersom jag kör en gammal Husqvarna 258 i Hemvärnet känns det på något sätt givet att jag bör ha med mig en Husqvarna ut i skogen även när det vankas jakt. Som det ser ut just nu är det stor risk att mina första bössor kommer bli en 640 (8x57) och någon form av sida sida.

I övrigt då, jag håller på att bearbeta regeringen där hemma om att skaffa hund. Det har gått från "aldrig i h-e!" till "jo men om några år kanske" så det känns som att jag gör framsteg på den fronten. De raser som lockar mest är wachtel och kleiner münsterländer

Så fort jag har googlat på en frågeställning har större delen av de tio första resultaten varit från jaktsidan.se. Så istället för att gömma mig bakom en sten och tjuvkika kan jag ju lika gärna gå med i gemenskapen här.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen och lycka till med Skyttet. Sen tycker jag du skall vidga vyerna lite gällande studsaren. En Sako eller Tikka kommer att funka det med? När det gäller hund kan man lägga till Skalldrivand Springer Spaniel som är samma typ av hund. Men där är jag nog lite partisk?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...