Hoppa till innehåll

Att sitta på pass.


MrT.

Recommended Posts

Att sitta på pass, med betoning på sitta. Förstår att rubriken är lite missvisande (men det är medvetet ?). Saken är att jag ägnade mig lite åt trådarkeologi igår, på jakt (!) efter något lämpligt att placera akterspegeln på, under det att man sitter på pass. Det fanns en del intressanta alternativ (Walkstol, t ex.) och även en hopfällbar "riktig" stol (men det var/är nog överkurs för mig, även om det såg nog så bekvämt ut.)

Nåväl, vad det kokade ner till, (utifrån tidigarer användares erfarenheter) var antingen en Hillman Chairpack  eller en Fjällräven SINGI STUBBEN.

Nu är det ju så här att jag gillar Fjällräven, då deras produkter generellt håller hög kvalitè, men frågan som söker sitt svar är om den är värd 1 000 :- mer än en motsvarande från Hillman ? Dessutom tillkommer då ~ 400:- om man vill komplettera FR med sidoväskor.

Vad säger panelen, är prisskillnaden motiverad !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Att sitta på pass, med betoning på sitta. Förstår att rubriken är lite missvisande (men det är medvetet ?). Saken är att jag ägnade mig lite åt trådarkeologi igår, på jakt (!) efter något lämpligt att placera akterspegeln på, under det att man sitter på pass. Det fanns en del intressanta alternativ (Walkstol, t ex.) och även en hopfällbar "riktig" stol (men det var/är nog överkurs för mig, även om det såg nog så bekvämt ut.)

Nåväl, vad det kokade ner till, (utifrån tidigarer användares erfarenheter) var antingen en Hillman Chairpack  eller en Fjällräven SINGI STUBBEN.

Nu är det ju så här att jag gillar Fjällräven, då deras produkter generellt håller hög kvalitè, men frågan som söker sitt svar är om den är värd 1 000 :- mer än en motsvarande från Hillman ? Dessutom tillkommer då ~ 400:- om man vill komplettera FR med sidoväskor.

Vad säger panelen, är prisskillnaden motiverad !?

Jag har en Fjällräven Stubben med sidofickor som jag är väldigt nöjd med. Men då jag inte har testat Hillman så vet jag inte vilken som är bäst ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago KJE81 sa:

Jag har en Fjällräven Stubben med sidofickor som jag är väldigt nöjd med.

Ja, som jag nämnde gillar jag FR generellt.

2 minutes ago KJE81 sa:

Men då jag inte har testat Hillman så vet jag inte vilken som är bäst ?

Det var ju det som var frågan, om FR är värd ~1 400 :- mer än Hillman...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Hillman som impulsköptes för ett tag sen, väldigt skön sitta på i vardagsrummet då jag egentligen inte har nån användning för den.

 

Som ny och 1000kr så är den din.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Stubben.

Det är en bra stolsryggsäck men som alla anda har den sina för och nackdelar.

Det som sticker ut bra är rejäl kvalitet, den är tyst och skön att sitta på.

(ändå trimmade jag min med en bit liggunderlag i facket i stisen för ytterligare komfort då jag har tunt stoppad röv)

Sen har den ingen utvändig ram som skaver mot tex fin-bössan när man går.

 

Minus är att den har rätt hög egenvikt och anatomin är inte klockren om man jämför med vandringssäckar, men det ligger ju mera i dessas natur.

 

Hur den är i jämförelse mot Hillman vet jag ej, men jag skulle utan att tveka kunna köpa samma igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Hillman som följt med mig ut på oss i 2-3 säsonger nu, ångrar den inte en dag. Jäkla skön och sitta på, lite högre än många stolsryggar med så den passar mig perfekt som har längd upp mot 1,9m. 

Det som skulle kunna var negativt är att man får se till och hitta en hyfsad jämn yta, det är ju platt botten och den kan halka lite på snö. Lös matlåda inne i säcken kan skramla och som @Järven skriver är det hyfsat hög egenvikt. Men på min måste jag tycka ergonomin är fantastisk, med bra avbärarbälte kan man lätt släpa på den långt!

Skulle lätt köpa en igen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med höjden är något att tänka på, stubben är rätt hög och jag skulle nästan önska att den var ca5cm lägre för att få bra stöd med armbågarna mot benen vid skjutstöd så man inte behöver krumma i hop så mycket om man skjuter på det viset, ändå är jag 188cm.

Bäst att provsitta innan köp om man är kortare ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Järven sa:

Det där med höjden är något att tänka på, stubben är rätt hög och jag skulle nästan önska att den var ca5cm lägre för att få bra stöd med armbågarna mot benen vid skjutstöd så man inte behöver krumma i hop så mycket om man skjuter på det viset, ändå är jag 188cm.

Bäst att provsitta innan köp om man är kortare ?

Faktum är att jag precis gjort det, varit och provat. Jag är ~ 185 cm lång och upplevde precis det du nämner.

Sedan har jag väldigt svårt att se att "Stubben" är  motiverad till dubbla priset (om man hänger på sidofickorna) !?

Men, jag gillar kvalitén i övrigt och det faktum att dom har en krok som öppnar topplocket (ljudlöst).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den här är jäkligt prisvärd

https://www.hundenochherden.se/product/jaktstol-trebent-4

Perfekt ihop med en vanlig rygga, skön å sitta på. Till nöds funkar den som skjutstöd oxå. 

Jag har en stolsrygga men använder den alltmer sällan. Det jag upplever med min är att sitsen är liite för bred vilket gör att man inte sitter tokbekvämt om man ska sitta still. 

 

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago charlie sa:

Jag tycker den här är jäkligt prisvärd

https://www.hundenochherden.se/product/jaktstol-trebent-4

Perfekt ihop med en vanlig rygga, skön å sitta på. Till nöds funkar den som skjutstöd oxå. 

Såg en på Engelson igår, och på XXL idag. Naturligtvis i helt annat material och pris ?. Tycker den du länkar till förefaller väl tung p gr av materialval. Sedan att den är snygg att titta på, är en annan sak. Till saken hör att i min trådarkeologi igår kväll, verkade det som att just föreslagna Hillman och FR tillhörde dom ryggorna (med inbyggd sits), som föreföll ha de nöjdaste användarna, och om möjligheten finns att kombinera allt i ett, varför inte göra det !?

Som det ser ut nu, lutar det åt en Hillman, men jag skulle gärna vilja klämma på en innan jag bestämmer mig. Och det verkar inte finnas någon återförsäljare i närheten, där man kan syna en lite närmare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev en sådan här idag, då några alternativ (till rimligt pris), inte gick att uppbringa på kort varsel.

Kan ju inte klaga på priset i vart fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...