Hoppa till innehåll

Svenska jaktsabotörer tagna av polisen på Irland vid rävjakt


lsjonsson

Recommended Posts

Jag var på traditionell rävjakt i England för några år sedan som också blev förstörd av sabotörer. Tråkigt med folk som inte uppskattar kulturarvet. Politikerna är dock ett större problem mot själva jakten och vill man rädda rädda livet på räven bör man rikta in sig på lampjakten snarare än den sociala sammankomsten rävjakt med hund och häst. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Än så länge har vi inte hört några rävar förespråka någon av jakterna. Får hundarna tag på räven är det över direkt. Detsamma kan inte sägas om en kulskammad räv som går i gryt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-15 at 07:43 Tuffhund sa:

Jag var på traditionell rävjakt i England för några år sedan som också blev förstörd av sabotörer. Tråkigt med folk som inte uppskattar kulturarvet. Politikerna är dock ett större problem mot själva jakten och vill man rädda rädda livet på räven bör man rikta in sig på lampjakten snarare än den sociala sammankomsten rävjakt med hund och häst. ?

För en gång skull håller jag med aktivisterna. Tycker inte alls om att man släpper ett packe hundar på en räv vars syfte är att slita räven i stycken. Kulturarv my ass, barbarer är min åsikt.

Hellre en ensam studsar/hagelsmäll på åtel där räven inte är stressad alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago killer_mouse sa:

Ungefär samma åsikt kan andra kulturer klistra på oss tex bruk av jakthundar på hjortdjur eller grytjakt så ist att klanka på nån annas kultur värna din egna 

Väldigt bra skrivet!

Lite av det gamla talesättet "sköt dig själv och skit i andra", dvs städat och fint framför den egna dörren innan man klankar på någon annan. Även då skall man vara försiktig!

Alla skarpa hundar på gris kan ju diskuteras! Grytjakten lika så! Släppa stövare som driver runt haren i timmar (undra hur många harar som stryker med efter rensat energidepåerna mitt i vintern?) m.m.

(Även om jag kan tycka att det är lite osmakligt med vissa andra jakter så skall man som sagt var väldigt försiktig med att fördöma!) 

 

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago danielj sa:

Väldigt bra skrivet!

Lite av det gamla talesättet "sköt dig själv och skit i andra", dvs städat och fint framför den egna dörren innan man klankar på någon annan. Även då skall man vara försiktig!

Alla skarpa hundar på gris kan ju diskuteras! Grytjakten lika så! Släppa stövare som driver runt haren i timmar (undra hur många harar som stryker med efter rensat energidepåerna mitt i vintern?) m.m.

(Även om jag kan tycka att det är lite osmakligt med vissa andra jakter så skall man som sagt var väldigt försiktig med att fördöma!) 

 

//Danielj

Skarpa grishundar är inte att rekommendera alls. Använd munkorg, är inte jakt om hunden/hundarna ska börja bita grisen blodig eller rent av ha ihjäl grisen. Anser att när vildsvinen gjorde entre i svenska marker så försvann jaktetiken bland många jägare.

Grytjakt tycker jag inte heller om, har viltet gått i gryt så lyfter man på hatten och går därifrån. Man får acceptera att idag hade viltet lyckan på sin sida om de tog sig i gryt.

Stövarjakt efter hare, kan absolut diskuteras. Jäkla påfund att haren ska minst ha vare på benen i en timme innan skott stoppas i bössan. Inte jakt alls utan hundsport i mina ögon. Jag  sköt haren så fort jag hade bra läge då jag hade bra småviltshundar. De var snabba och reste nya harar om jag valde att släppa om.

 

Enda gången jag anser att det är befogat med skarpa hundar är när man eftersöker skadat vilt som håller undan för eftersöksekipaget. Då kan jag se en fördel med en skarp hund som går ifatt viltet.

 

Intressant tanke det där med att sköt ditt och ge fan i andra, gör ni så när ser en pågående misshandel av man/kvinna/barn också? Blundar och ser åt ett annat håll?

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns jaktkulturer där bruk av hund är helt fel och barbarisk dålig sport helt enkelt 

Och det finns kulturer där kvinnomisshandel är helt ok  

Du väljer själv vad som är vettigaste att klaga på men gråt inte när nån klagar på nått du gör 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago killer_mouse sa:

Finns jaktkulturer där bruk av hund är helt fel och barbarisk dålig sport helt enkelt 

Och det finns kulturer där kvinnomisshandel är helt ok  

Du väljer själv vad som är vettigaste att klaga på men gråt inte när nån klagar på nått du gör 

Aktivisterna skiter i vilken typ av hundjakt som bedrivs. Sök på doghunting på tuben så hittar man mängder av avarter på hundjakt med hästar, spjut och kniv etc. Det får aktivisterna att koka. Klart att de ger sig på all form av hundjakt efter att ha sett hur det går till, de skiter fullkomligt i hur Allan i hagen jagar rådjur med sin gamle tax enligt kulturarvet. I aktivisternas ögon framstår han som en blodtörstig idiot som enbart är ute för att döda allt. Det är bättre vi själva städar framför dörren och ser till att visa upp vettig jakt än att tiga.

Idag ser man ytterst sällan eller aldrig någon ta fram spritflaskan eller pluntan i samband med samlingar vid jakt. Det var vanligt förekommande under 80 talet när jag började jaga. Har full förståelse att det stack i ögonen på ickejägare när fulla jägare sköt på kor, hästar, traktorer, varandra, körde på fyllan mm.

Sånt vill jag inte se någonsin mer i skogarna och helt klart fördömmer jag fylla i samband med jakt! Gör inte ni det eller tiger ni då också?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago robban.jagaren sa:

Intressant tanke det där med att sköt ditt och ge fan i andra, gör ni så när ser en pågående misshandel av man/kvinna/barn också? Blundar och ser åt ett annat håll?

 

Vart i mitt inlägg läser du in att man skall sluta bry sig om någon bryter mot lagen?

Rävjakten i England var inte olaglig (vet inte nu?) Så hur får du det jämförbart med en misshandel?

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aktivister bränner och hotar eftersöksjägare... https://www.expressen.se/nyheter/mattias-avlivade-varg--blev-bombhotad/ Aktivister kastar sten.... https://svenskjakt.se/start/nyhet/eftersoksjagare-fick-bilen-forstord/

 

Det handlar om att lyfta fram den höga etiken som finns i våran jakt och fördomma oetiska saker likt engelsmännens humdjakter. Aktivister bryr sig sällan om rätt och fel när de fått för sig något. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Tuffhund sa:

Urspårad tråd. Jämföra rävjakt med barn- och kvinnomisshandel. 

Du hyllade engelsk hundjakt där räven slits i stycken. Helt oetiskt anser jag.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago robban.jagaren sa:

Du hyllade engelsk hundjakt där räven slits i stycken. Helt oetiskt anser jag.

 

Instämmer. Den "jakten" känns pervers faktiskt. Samma sak med dumheterna spanjorer verkar gilla att ägna sig åt: släppa typ 100 hundar och kalla det jakt. Totalt vansinne och genomvidrigt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago killer_mouse sa:

Ungefär samma åsikt kan andra kulturer klistra på oss tex bruk av jakthundar på hjortdjur eller grytjakt så ist att klanka på nån annas kultur värna din egna 

Så är det, vilket i min värld är helt ok. Kultur handlar ju till syvende och sist om normer och värderingar, vilket har ändrats i princip i alla samhällen ofantligt många gånger genom historien. Så att ifrågasätta kulturer är knappast något som kommer försvinna eller elimineras genom att ”man sköter sitt”.

Bättre då att ha bra argument för sitt bruk istället för att enbart dra ”kulturkortet”/”så har vi alltid gjort”. Har man inga bra argument kanske man ska ägna lite tid åt reflektion över vad man håller på med. Svensk jaktkultur var ju förr att skjuta kon före kalven för det ansågs vara ”barnamord” att skjuta kalvar. Det hade vi fortsatt att göra än idag om inte det ifrågasatts någon gång, vilket jag inte tror någon jägare idag vill gå tillbaka till.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jakt med spjut eller kniv på vildsvin kan ifrågasättas liksom all bågjakt. Vårt förnämsta och minsta klövvilt rådjuret tycker jag skall skjutas med kula eller slug/brenneke. Jag har sett många rådjur som haft hagel i kroppen och har skjutit två stycken trebenta rådjur (förlorat benet troligen pga stänkhagel).Jag har jagat med gubbar som kör med US1 etc. och vråltunga laddningar som det "är död i" och skjuter på toklånga håll.

Användandet av termiska/ir eller nattsikten för grisvak borde regleras starkt. Jag tror att det kommer att skjutas fler ledarsuggor. 6,5x55, 6,5CM, 6,5x57(125-140 grains kulvikt) etc. skulle vara tillåtna upp till dovhjort/mufflon. Älg, vildsvin, björn, kronhjort etc. minst 270/7mm och 140 grains kula.

Storbritanniens tradition med "lamping fox" är något som jag däremot tycker är bra och något som skulle tillåtas i Sverige. Räv och andra predatorer skulle hållas efter mer. Revolver för avfåning av klövvilt borde tillåtas. 357 mag och 44 mag. Kaliber 10 borde vara tillåten för jakt. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett dåligt skott kan ju hända oavsett kaliber kula/hagel. Är nog mer omdömet att avlossa skott som är problemet med US1 och toklånga håll. Ett hagelskott på rätt avstånd är ju extremt effektivt med knall/fall verkan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...