Hoppa till innehåll

Hjälp med beräkning kring mills


crolande

Recommended Posts

Har ett kikarsikte där varje klick är angivet till 1/10 mil. Om jag förstått saken rätt så innebär detta att ett klick motsvarar 1 cm på 100m. Då skulle analogt 1 klick motsvara 2 cm på 200 meter, 3 cm på 300 meter osv.

Bössan är inskjuten på 100 m. Om  jag skjuter med en lätt kula typ 222 Remington Jaktmatch och målet är säg 200 m så droppar kulan enligt Normas ballistiktabell  105 mm med en siktlinje på 55mm. Då skulle enligt mitt resonemang siktet justeras ned med 5 klick. Tar ingen hänsyn till vindavdrift i detta teoretiska fall. Är detta rätt tänkt ?

Har noterat att det finns utomordentligt kunniga jägare med pedagogiskt sinne här på forumet som kanske kan förklara detta.

Tack!

 

426069672_Skrmavbild2020-01-16kl_15_31_41.thumb.png.54616a59776e31d2c03523fd6fdf2025.png

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, så kanske det är. 

Vid kontroll på kikarsiktet så står det upp och en pil. Det innebär att jag skruvar ratten till vänster för att höja träffbilden vilket innebär att siktet sänks motsvarande och då måste jag ju höja bössan för att få rätt träffbild.

Det var lite så jag menade med att justera ned. (För att göra en enkel sak krånglig)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värt att notera att Norma där i appen använder sig av en utgångsfart på 940 m/s och ett BC på 0,209. Vapex uppger BC för kulan som 0,195 och jag skulle tro det eventuellt ligger närmare sanningen. Med bara lite lägre utgångshastighet och lägre BC får du påtagligt annorlunda kulbana.

Provskjut flera gånger, mät och skriv ned dina resultat så du vet hur du hamnar på 200m innan du ger dig på en räv eller liknande. Vidare finns flera appar som är väldigt mer användbara än Normas när det gäller att skapa skyttetabeller. Strelok finns t.ex. till både Android och Apple-telefoner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man i nån app med hjälp av två mätningar/skott på ex. 100m och 300m, knacka in droppet i appen och räkna bakåt v0 och få en hyfsad tabell?

Då om man inte har tillgång till en radar..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago BigJim sa:

Kan man i nån app med hjälp av två mätningar/skott på ex. 100m och 300m, knacka in droppet i appen och räkna bakåt v0 och få en hyfsad tabell?

Då om man inte har tillgång till en radar..

Ja, ändra hastigheten i appen tills tabellerna matchar dina träfflägen på 200 och 300 meter också. Är du säker på att du angett rätt kula med rätt BC så kommer det att stämma riktigt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago BigJim sa:

Kan man i nån app med hjälp av två mätningar/skott på ex. 100m och 300m, knacka in droppet i appen och räkna bakåt v0 och få en hyfsad tabell?

Då om man inte har tillgång till en radar..

Sen om du kan skjuta på tre avstånd är det i teorin möjligt att få både hastighet och bc. Justera hastighet för dom två yttre och sen bc tills den i mitten stämmer också. Bc påverkar hur böjd banan är. Sen kommer du ju få justera hastigheten när du ändrar bc också.

Men säg inskjuten på 100m. I teorin räcker det att få veta hur den går på 300m och 600m säg -1.5 mil och -5mil. Välj en bc och justera hastigheten till det stämmer på 600. Om tabellen ligger för lågt på 300 så är din kulbana mer böjd än den i tabellen och Bc således för högt i tabell. Sänk ditt valda Bc lite och gör om. När det stämer på 100m, 300m och 600m så borde både utgångshastighet och bc vara rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago BigJim sa:

Kan man i nån app med hjälp av två mätningar/skott på ex. 100m och 300m, knacka in droppet i appen och räkna bakåt v0 och få en hyfsad tabell?

Då om man inte har tillgång till en radar..

Som ovan men det är bättre med 100 och typ 600, ie ju längre desto bättre iom att det typiska drop:et är 10-12 cm på 200 från 100 och 40-45 cm på 300 från 100.

Problemet på så relativt sett korta håll är att Vo/BC/drop lätt försvinner i allmän spridningen i skyttet, på längre håll kvarstår iofs det men droppet blir en tydligare komponent./C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...