Hoppa till innehåll

Ammunitions bäst-före datum!?


MrT.

Recommended Posts

Med anledning av en annan diskussion avseende ammunition, tänkte jag ställa frågan hur länge man kan räkna med att ammunition är fullt duglig, efter att den förvaras i normal rumstemperatur (avseende fukt och värme), innan det blir dålig, s a s.

Skälet till frågeställningen är att jag har ~ 800 övningsplugg i mitt vapenskåp (som jag köpte -17) samt att jag tänkte ev. köpa på mig lite jaktammunition när jag ändå är på plats (i Torsbo) så småningom när jag kommer att vara där i ett annat ärende, då det inte ligger nästgårds i förhållande till var jag bor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago MrT. sa:

Skälet till frågeställningen är att jag har ~ 800 övningsplugg i mitt vapenskåp (som jag köpte -17) 

De behöver du inte var orolig över, de skjuter du upp på sportingbanan i år!! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Galne sa:

De behöver du inte var orolig över, de skjuter du upp på sportingbanan i år!! 

Javisst ja, tänkte inte på det. Fast det är 6,5*55 och inte hagelplugg ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago MrT. sa:

Javisst ja, tånkte inte på det. Fast det ätr 6,5*55 och inte hagelplugg ?.

Aha, då kan det klart ta något år till och klämma iväg dem... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Galne sa:

Aha, då kan det klart ta något år till och klämma iväg dem... 

Eller hur ??.

Nä, men seriöst; Om jag har t .ex 100 jaktplugg (i 6,5*55), hur länge håller dom i så fall, utan att prestanda påverkas !? Jaktplugg går ju inte åt i samma omfattning som övningsplugg, s a s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uh tja normalt förvarad troligtvis 25-50 år har själv skjutit jaktskott tillverkad 81 och dom var förvarade i både kallvind och Över kylskåpet hos morfar min 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago killer_mouse sa:

Uh tja normalt förvarad troligtvis 25-50 år har själv skjutit jaktskott tillverkad 81 och dom var förvarade i både kallvind och Över kylskåpet hos morfar min 

Ok, då är det ingen ko på isen, m a ord...?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago MrT. sa:

Ok, då är det ingen ko på isen, m a ord...?.

Nä sunt förnuft bara  är dom ärgade å så å skippa dom men 800 skott bör du förbruka på 2-3 år 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago killer_mouse sa:

Nä sunt förnuft bara  är dom ärgade å så å skippa dom

Det är klart !

14 minutes ago killer_mouse sa:

men 800 skott bör du förbruka på 2-3 år 

Det kan man tycka. Vi får väl se hur det blir med den saken ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norma anger 5 år numera på hemsidan, vill jag minnas, vid test så har ammo, samma laddning över tio år inte samma V0 och träffläge, VT någon gång på tidig 00-tal, 

men att ammon, rätt lagrad behåller funktion o prestanda i upp till 70 år 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Christian N sa:

men att ammon, rätt lagrad behåller funktion o prestanda i upp till 70 år 

Då dyker osökt frågan upp; Vad/hur är rätt lagrad !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Christian N sa:

Svalt, tempstabilt och relativt torrt./C

Svalt är väl kanske svårt att uppnå, men dom står i vapenskåpet som i sin tur står i sovrummet. Vanlig inomhusmiljö,  m a ord. Men jag får väl se till att smälla upp dom, istället för att bekymra mig över förvaringen, antar jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skrev 800 plugg, räcker lagom till semestern och sedan är det dags att ladda upp nya inför höstsäsongen och till dess hinner dom inte bli gamla så oroa dig inte för åldern på ammunitionen? skjut och var glad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago thjona sa:

räcker lagom till semestern och sedan är det dags att ladda upp nya inför höstsäsongen

Jo, men precis ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago thjona sa:

dig inte för åldern på ammunitionen? skjut och var glad

Will do ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hade redovisning i klubben häromdagen och det hade gått åt 4300 6,5:or och övriga har skjutit ca. 300 skott, han som tävlar mest och jag hade skjutit ca 4000 skott, klubbkompisen skjuter mer än mig? och mycket bättre.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago thjona sa:

Vi hade redovisning i klubben häromdagen och det hade gått åt 4300 6,5:or och övriga har skjutit ca. 300 skott, han som tävlar mest och jag hade skjutit ca 4000 skott, klubbkompisen skjuter mer än mig? och mycket bättre.

Ja, jag vet ju inte vad/hur er livssituation ser ut, men jag har ett heltidsjobb, och en del av den lediga tid jag har till mitt förfogande framöver, hade jag tänkt viga åt jakt ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande situation och detta är förbrukningen för banskytte med 6,5 sedan tillkommer banskytte 22LR, luftgevär och jakt det har blivit lite mer tid nu när barnen har flyttat hemifrån men två tillfällen i veckan skjuts det på ett ungefär

Det är kul när det smäller

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago thjona sa:

två tillfällen i veckan skjuts det på ett ungefär

Kan inte låta bli att fundera över hur ni har tillgång till skjutbana !? Den jag har närmast till (kulbanan), är stängd fram till Mars/April, beroende på hur vädret (tjälen) utvecklar sig framöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan svara för mej  kula å hagel fri tillgång till bana så länge skyttet sker mellan 9-20 och ingen tjäle I vallen  22lr mellan 9-21 på grisbanan 

Så kan skjuta mycket om jag bara vill 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är tillåtet att skjuta eller inte beror delvis på vilken fyllning som finns i skjutvallen vi har sågspån och då blir säsongen längre för den blir inte frusen på samma sätt som en grusvall även säkerhetszonen bakom vallen påverkar hur det är möjligt att skjuta skjuta när det blir kallt ute. Och skjutbanan ligger så till att vi inte har några restriktioner men vi skjuter på "vettiga tider" för att vi skall kunna ha dessa generösa tider om det behövs för något evenemang. Det är fler föreningar på detta "skjutområde" med olika inriktningar jaktskytte, banskytte, lerduva och ofta skjuter vi på samma tider och då är det lugnt övriga tider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan konstatera att förutsättningarna till övningsskjutning  skiljer sig åt för respektive.  Hagelbanan är öppen (där jag håller till), men då jag ännu inte har något hagelvapen i min ägo, hjälper det inte mig i detta nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...