Hoppa till innehåll

Stekpannor i kolstål


Hobelius

Recommended Posts

Är de ett alternativ till dagens keramiska skitpannor?

Har de senaste 2 åren nog köpt 7-8 keramiska av hyffsad kvalitet, men lyckas tamejtusan alltid förstöra beläggningen. Förr, när det var teflon i höll de sig betydligt bättre tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har torskat helt på kolstålspannor, det är det enda i köket här nu, 6st olika modeller/storlekar. 

Funkar kanon ? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står skrivet om de buyer stekpannor i någon tråd, @hobbe rekommenderar den starkt så även andra! Själv använder jag i princip bara gjutjärn, men en de buyer står på inköpslistan!! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Skeppshult i gjutjärn som jag vårdar ömt, men den är ju faktiskt lite tung så jag är sugen på att byta ut SAMTLIGA keramiska skitpannor i köket!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde stekpanneracet före jul. Se tråden nedan.

Det jag fick lära mig vara att gjutjärns- och kolstålspannor inte ska användas för sura ingredienser som t.ex. krossade tomater, vin eller vinäger. Jag skaffade en non-stick traktörpanna för typ köttfärssås. Köttbitar steker jag numera i en DeBuyer kolstålspanna.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så rädd för syra i mina deBuyer, gör gärna bolognese i storpannan. Det blir rent och fint, men såklart blir ytan lite "rå" igen, och behöver stekas in. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte en deBuyer mycket nöjd till en början, men efter ett tag blev den väldigt kupig i botten. Tråkigt när fettet ligger ute i ytterkanterna. Har en induktionshäll tycker ändå dom borde tåla den höga värmen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig köpa en kolstål för allroundbruk, så fort du försöker göra tex bolognese eller någon sås i den så är beläggningen borta och allt bränner fast. Kolstål är dock kanske det bästa du kan ha om du steker bacon, ägg, köttbullar och liknande saker endast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Helst använder jag gjutjärnspannor/ Kastruller. Men en av de bättre pannorna är en tjockbottnad Aluminiumpanna. Jag vill minnas att det var en Teflonbeläggning i den en gång i tiden. Teflonet sitter kvar i porerna, det är år sen att det har fastnad nåt i denna panna. Och tack vare tjock botten är den fortfarande helt plan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/20/2020 at 5:50 PM, mats_bengt said:

Köpte en deBuyer mycket nöjd till en början, men efter ett tag blev den väldigt kupig i botten. Tråkigt när fettet ligger ute i ytterkanterna. Har en induktionshäll tycker ändå dom borde tåla den höga värmen.

Lite sent svar men kan ändå vara av intresse.

Problemet med induktion ligger i att man kan bränna på för mycket värme för snabbt. Kör man max med en gång så blir pannan jättevarm i mitten medan den fortfarande inte hunnit värmas upp i kanterna och då slår den sig.

Man får ha lite tålamod och värma upp pannan på lägre effekt ett tag så den hinner bli varm innan man drar upp tempen. Då håller den sig plan och fin i botten.

Givetvis samma när den ska sköljas ur. Låt pannan svalna innan du slår i vatten i den, annars kyls den för snabbt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...