Jump to content

6,5x55 m/94 och m/41

Recommended Posts

Lyckades för ett tag sen bli med en inte helt oansenlig mängd av ovan nämnd ammunition. Frågan är bara vad jag ska göra med den ?

I runda slängar är det 380 st prj M41 blandat stål och tombakmantel. Majoriteten är fästa på laddram och åldern är ca +40 år. Förutom att hylsorna i några fall är glödgade i halsen, ser dessa ok. Ca 100 patroner är i bra skick och ligger i orginallådor om 20 patroner vardera. Dessa patroner har ser generellt ut att vara av bättre kvalitet. Har testat några patroner, men de klickar bara i min 6,5x55. 

Fick även ca 100 st m/94 dessa verkar vara daterade till före 40-talet. Ser fina ut i hylsor och kulor utan ärg. Men kommer inte ge mig på att skjuta dessa, några kartonger ser fuktskadade ut. 

Eftersom jag inte ger mig på att skjuta med några av patronerna, samt att övriga verkar svåra att få iväg funderar jag på om kulorna är något att ha? Handladdar inte själv idag, men det kan ju ändra sig. 

Hipshot

En bekant för 100 år sen slet ur kulorna och petade i jaktkulor i försvarets 7,62.. funkade tydligen för honom, han var rätt seriös iövrigt och skulle detta inte lirat hade han inte kört med detta koncept.

Sen hur/om det funkar med dessa har jag ingen aning om.

Peta i jaktkulor blir inte aktuellt, dels för att jag hittills bara lyckats generera klick. Sen vet jag inte hur bra krutet är, det rasslar i alla fall om patronerna. Sen de få jaktskott jag skjuter per år kan jag tänka mig att betala för. 

Har sökt lite, och det verkar finnas laddata för kulorna så blir nog att införskaffa kulhammare eller likvärdigt. 

• Like 1