Hoppa till innehåll

Pipbytare .22 LR (Vänster).


MrT.

Recommended Posts

Då jag går i väntans tider på en hagelbrakare måste jag sysselsätta mig med något, och (återigen har) tanken på en .22 LR dykt upp i huvudet, inte minst med tanke på att man kan öva året runt med en dyligt, i jämförelse med 6,5:an som dessutom bor ensam i skåpet.

MEN, jag tänkte ev. satsa på en pipbytare och sådana växer inte på träd (för en vänsterskytt). CZ 455 brukar nämnas i dessa sammanhang och min fråga är till er som har erfarenhet av en dyl. pang; Hur står dom sig i jämförelse med en Anschutz !?

Jag vet att Anschutz inte finns som pipbytare (?), men väl som .22 LR (som dessutom kostar nästan dubbelt i jämförelse med CZ). 

Vad säger panelen !? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Cz och Anschutz spelar inte i samma division, så är det bara. Med det sagt: Vad har du för krav på din bössa? Det är väl vad som avgör om en 455:a är ett tillräckligt bra val?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Patrik L sa:

Cz och Anschutz spelar inte i samma division, så är det bara. Med det sagt: Vad har du för krav på din bössa?

Den skall träffa målet, (om jag gör allt rätt själv) ?. Du får vara mer precis i frågeställningen om jag skall kunna ge ett bättre svar. Men finns Anschutz som pipbytare (i vänster) ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 455 och den skjuter bättre än vad jag gör, har även .17hmr pipan och det är en riktigt busig jäkel. Synd bara att den inte klassar in som klass3.

7638FEFD-C864-42A7-9A96-9A169B028A5B.thumb.jpeg.658cb57f587648d014a1df2ea247e187.jpeg
50m liggande, hade man haft bakkudde hade det nog gått plocka ihop det än mer! CCI stinger i 22lr. 

Så vill du ha skoj för en billig peng och löp och köp! Jag har en CZ455 Varmint!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Galne sa:

Jag har en 455 och den skjuter bättre än vad jag gör, har även .17hmr pipan och det är en riktigt busig jäkel. Synd bara att den inte klassar in som klass3.

7638FEFD-C864-42A7-9A96-9A169B028A5B.thumb.jpeg.658cb57f587648d014a1df2ea247e187.jpeg
50m liggande, hade man haft bakkudde hade det nog gått plocka ihop det än mer! CCI stinger i 22lr. 

Så vill du ha skoj för en billig peng och löp och köp! Jag har en CZ455 Varmint!

Ja, det där duger ju med råge ! Vad det gäller pipor, är det inte så att man kan köpa klass 2 och 3 pipor till just en sådan här CZ 455 !?

Sedan är frågan vart man skall köpa en. Jag brukar hålla mig till Torsbo, men dom har inte någon CZ i vänster, däremot en Anschutz.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago MrT. sa:

Ja, det där duger ju med råge ! Vad det gäller pipor, är det inte så att man kan köpa klass 2 och 3 pipor till just en sådan här CZ 455 !?

Sedan är frågan vart man skall köpa en. Jag brukar hålla mig till Torsbo, men dom har inte någon CZ i vänster, däremot en Anschutz.

CZ 455 finns bara i kaliber 17hmr, 22lr och 22wmr där den sista är klass 3. 

Jag köpte min begagnad på Torsbo, finns även en nyare där 455 pipor passar men minns inte modellnumret. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Galne sa:

CZ 455 finns bara i kaliber 17hmr, 22lr och 22wmr där den sista är klass 3. 

Jag köpte min begagnad på Torsbo, finns även en nyare där 455 pipor passar men minns inte modellnumret. 

Ok, klass 3 och 4 i samma bössa är ju helt o.k i vart fall, (även om det i detta nu är mest aktuellt med en .22 LR). Dessvärre hade dom inte någon i vänster inne, men det kan dom säkert krysta fram...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Ompi sa:

Jag har browning t-bolt vänster, nyskick har ägt den i ett år. Intressant ?

Skulle kunna vara intressant, men jag vet ingenting om nämnda vapen. Om det är plaststock känns det mindre lockande, om man säger så, men å andra sidan kan det kompenseras med rätt prisbild ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MrT. sa:

Den skall träffa målet, (om jag gör allt rätt själv) ?. Du får vara mer precis i frågeställningen om jag skall kunna ge ett bättre svar. Men finns Anschutz som pipbytare (i vänster) ?

Det känns som att du och Galne har rett ut det mesta redan, men för att svara lite mer utförligt: Sätter man sig ner och jämför så är det sannolikt skillnader i kvalitet, material, mekaniska lösningar osv. Den tekniska precisionen kan jag inte säga något specifikt om, men skulle jag få frågan vilken som jag TRODDE skulle skjuta bäst om man jämför två modeller från dessa tillverkare så skulle jag svara Annie sju dagar i veckan. Det betyder däremot inte att det inte finns cz'or som är bättre. Det är bara mindre sannolikt. 

Frågeställning är lite som: Vad är bäst att åka med ungarna till dagis med, Mercedes eller Skoda. Bägge fabrikaten kommer sannolikt att ta både dig och ungarna dit. 

Så, kan du leva med känslan i cz'an så funkar den garanterat för dig, vissa menar att andra fabrikat är bättre, vissa inte och det är lite dit jag ville komma. (Trycket är lite si och så på 455. 457 har jag inte pillat på)

Jag har i nuläget en 455 (min andra) med pipor i 22lr och 17hmr. Väntar på licensen på en 22wmr pipa. För att skjuta grävlingar i fälla och skator och kråkor runt gården så duger den förträffligt

Har för övrigt ingen aning om Anschutz har gjort pipbytare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Patrik L sa:

Sätter man sig ner och jämför så är det sannolikt skillnader i kvalitet, material, mekaniska lösningar osv.

Helt säkert så.

17 minutes ago Patrik L sa:

Den tekniska precisionen kan jag inte säga något specifikt om, men skulle jag få frågan vilken som jag TRODDE skulle skjuta bäst om man jämför två modeller från dessa tillverkare så skulle jag svara Annie sju dagar i veckan.

Helt säkert så.

17 minutes ago Patrik L sa:

Det betyder däremot inte att det inte finns cz'or som är bättre. Det är bara mindre sannolikt. 

Bättre och bättre. Precisionen Galne uppvisar med sin bössa ovan, duger gott åt mig. Till nästan halva priset...

17 minutes ago Patrik L sa:

Så, kan du leva med känslan i cz'an så funkar den garanterat för dig,

Det kan jag säkert. För skillnaden i pris mellan en CZ och en Anschutz kan jag köpa ett hyfsat sikte (begagnat) att montera på. Jag menar, det behöver ju inte vara en Swarre (även om det hade varit nice). 

17 minutes ago Patrik L sa:

Jag har i nuläget en 455 (min andra) med pipor i 22lr och 17hmr. Väntar på licensen på en 22wmr pipa. 

Hm. Jag hade uppfattningen att pipor inte tog upp en plats i vapengarderoben, eller har jag missat något här !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Patrik L sa:

För att skjuta grävlingar i fälla och skator och kråkor runt gården så duger den förträffligt

Duger den åt dig, duger den sannolikt åt mig.

16 minutes ago Patrik L sa:

Har för övrigt ingen aning om Anschutz har gjort pipbytare...

Har inte hittat något som indikerar att dom har en pipbytare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

 

Hm. Jag hade uppfattningen att pipor inte tog upp en plats i vapengarderoben, eller har jag missat något här !?

Jag köpte bössan begagnad med enbart pipa i 22lr, har sedan kompletterat med dom andra allt eftersom. Inget konstigare än så.  Extra pipor tar, som du skriver, ingen plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Patrik L sa:

Extra pipor tar, som du skriver, ingen plats.

Aha, då var jag inte ute i periferin, då. Tackar för klargörandet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag klampar in här i tråden men nu blev jag nyfiken!  Finns det en cz 455 i vänsterutförande?  Eller är det bara kolven som är i vänster? 

Redigerad med cykelkalle
Felstavning
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago cykelkalle sa:

Förlåt att jag klampar in här i tråden men nu blev jag nyfiken!  Finns det en cz 455 i vänsterutförande?  Eller är det bara kolven som är i vänster? 

Finns eller snarare fanns, så tillvida att modellen utgått. Men, jag har varit i kontakt med CZ och frågat om dom avser att tillverka några .22:or (i den nya produktlinjen) i vänsterutförande och det är planerat, men dom kunde inte säga när.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt roliga nyheter!  Tikka kommer ut med sin t1x i vänster till i år om man ska tro info i deras nya katalog. Men jag vill ju gärna ha en pipbytare. Får hoppas de kommer ut med en inom snar framtid. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago cykelkalle sa:

Riktigt roliga nyheter!  Tikka kommer ut med sin t1x i vänster till i år om man ska tro info i deras nya katalog. Men jag vill ju gärna ha en pipbytare. Får hoppas de kommer ut med en inom snar framtid. 

Den som lever får se.  Men Tikka släpper väl en med plaststock då, kan jag tänka ? !? Dessutom lär enTikka kosta betydligt mer än en CZ. Men som sagt, den som lever får se...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja Tikka kör med litekolven på den precis som den som finns i höger idag. Vill man ha original trästock blir man nog tvungen att hitta en hunterstock i vänster att köpa loss och byta. Precis som många vänsterskyttar vet redan så kommer det inte bli billigt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago cykelkalle sa:

Ja Tikka kör med litekolven på den precis som den som finns i höger idag. Vill man ha original trästock blir man nog tvungen att hitta en hunterstock i vänster att köpa loss och byta. Precis som många vänsterskyttar vet redan så kommer det inte bli billigt. 

Ja, jag misstänkte det. Väntar på en CZ i vänster istället (med trästock från fabrik), alternativt en Anschutz som sannolikt kostar som en Tikka, men den har ingen pipbytare, precis som Tikkan (?)

Har redan ett inköpstillstånd för en hagelbrakare som ligger och väntar på att omsättas till hårdvara, så det går ingen nöd på mig, dessutom har jag ju halvsjuan och några hundra övningsplugg att göra mig av med, så ingen ko på isen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

455 finns inte i vänster. Den senaste vänsterbössan cz har gjort är 452 och den är inte någon pipbytare. 
 

Tråkigt nog finns det inga pipbytare i vänster. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-24 at 10:24 2310jensen sa:

Den senaste vänsterbössan cz har gjort är 452 och den är inte någon pipbytare. 
 

Tråkigt nog finns det inga pipbytare i vänster.

Det var mer än jag kände till. Har varit i kontakt med CZ om dom kommer att ha en .22:a i vänster i sitt produktsortiment och det kommer dom att ha, men dom visste inte när produktion skulle ske. Dessvärre glömde jag fråga om den i så fall kommer i utförande som pipbytare, men det får väl framtiden visa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...