Hoppa till innehåll

Första skjutprovet klart, garderoben kan påbörjas... med vad?


juniper

Recommended Posts

Hej!

 

Ja som titeln antyder har jag nu fixat grundprov kula och funderar lite på hur jag ska göra med min garderob samt hur det fungerar med licenser.

Licensfrågan:

Vad jag förstått kostar första licensen lite extra (~800kr) för att de ska kolla upp mig lite närmare och se så att jag har rätt vapenskåp, inga lik i garderoben, använder deodorant när jag går på stan o s v. Nästföljande kostade väl 3-400 någonting, där ska de väl bara googla på modellen och se så den passar jakt samt kolla så det inte sitter för många licenser i min flik i pärmen? 

Men om jag nu köper(lägger undan) t ex en 22lr nästa vecka och skickar in ansökan om licens. Låt säga att handläggningstiden är 10 veckor, kan jag skicka in ansökan nr 2 under dessa veckor eller måste jag vänta tills jag fått min första licens?

Anledningen till att jag frågar är att jag är spekulant på ett klass 1-vapen som jag lär skicka in ansökan på mer eller mindre direkt efter skjutprovet. Då tänkte jag att det kanske går fortare om man redan fått igång själva processen?

Garderobsfrågan.

Klass 1-vapnet är som ni kanske förstod på stycket ovan mer eller mindre bestämt. Men jag är sugen på ett klass 4 för att få till bra träning på grisbanan(lill-älgen). Givetvis tänker jag åka runt och känna och klämma hos handlare, men har än så länge bara kommit till googlingen. Jag har spanat lite och hittat följande modeller som verkar någorlunda vettiga:

CZ 455 - (OM jag nu anser att möjligheten att byta pipa är viktig), har dock läst mig till att kvalitetskontrollen felar lite då och då på CZ

Tikka T1X - Folk verkar väldigt nöjda med Tikka överlag, fast personligen är jag kluven eftersom jag inte gillar syntetkolv

Weihrauch HW66P - Vi börjar med besked närma oss smärtgränsen för vad jag vill betala. Men med tanke på kvaliteten de tryckt in i min luftpang bör ju inte en bössa för 3,5ggr priset vara sämre? Avtrycket i luftpangen är riktigt skönt, får jag samma känsla på banan blir jag definitivt inte missnöjd! Sen är ju valnöt snyggt............. Det är ju rätt mycket tyngd i den också, kanske är bra för träning men sämre för jakt?

Sako Finnfire - Även här är vi en bit in på smärtgränsen. Men folk verkar ju väldigt nöjda med Sako så det kanske passar mig också? Snyggt med trä...

 

Jag antar att det finns en uppsjö med guldklimpar på begagnatmarknaden, vad skulle ni rekommendera där? Att få ~5000kr över för att handla ammunition för är ju inte fel.......

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polisen har nyligen höjt avgifterna för ansökan om vapenlicens. Du hittar avgifterna här:
https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/handlaggningstid-och-avgift-vapentillstand/

Du kan skicka in ytterligare en ansökan under tiden din första ligger i kö/behandlas. Har du tur tar de båda på en gång och det går lite snabbare med den andra.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du inte byta pipa på 22:an så finns det ofantligt mycket mer att välja på än de du listat ovanför. Om du ska ha den enbart för träning på lillbana så kanske ett cylinderlås är att föredra, men annars så finns det ändå såååå mycket mer roligt. Stirra dig inte blind på de nya som står längst fram i handlarnas hyllor, godbitarna finns vanligtvis längst bak ;)

Cz/brno mod 2, 452, 453

Browning SA-22

Winchester 1906 , 62, 9422

Marlin 39

Savage 24

Det är väl ändå mest dina krav och dina tänkta användningsområden som får råda över det slutliga valet. 

osv, osv...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Patrik L sa:

Ska du inte byta pipa på 22:an så finns det ofantligt mycket mer att välja på än de du listat ovanför. Om du ska ha den enbart för träning på lillbana så kanske ett cylinderlås är att föredra, men annars så finns det ändå såååå mycket mer roligt. Stirra dig inte blind på de nya som står längst fram i handlarnas hyllor, godbitarna finns vanligtvis längst bak

Cz/brno mod 2, 452, 453

Browning SA-22

Winchester 1906 , 62, 9422

Marlin 39

Savage 24

Det är väl ändå mest dina krav och dina tänkta användningsområden som får råda över det slutliga valet. 

osv, osv...

 

Cylinderlås?

 

Tack för tipsen! Jag har inte haft någon vidare koll på vad man ska kolla på i begagnathyllorna :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago juniper sa:

Cylinderlås?

 

Tack för tipsen! Jag har inte haft någon vidare koll på vad man ska kolla på i begagnathyllorna

Cylinderrepeter, samma funktionsprincip som den förmodade studsaren du skall träna inför?

 

Se min lista som exempel på vad som finns, inte på något sätt komplett eller vad som enbart är gångbart ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Patrik L sa:

Cylinderrepeter, samma funktionsprincip som den förmodade studsaren du skall träna inför?

 

Se min lista som exempel på vad som finns, inte på något sätt komplett eller vad som enbart är gångbart ;)

Aha! Japp, cylinderrepeter är det jag är mest intresserad av. Tack än en gång för tipsen, tänkte åka förbi kjells vapen imorgon efter jobbet för att känna och klämma lite :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago juniper sa:

Aha! Japp, cylinderrepeter är det jag är mest intresserad av. Tack än en gång för tipsen, tänkte åka förbi kjells vapen imorgon efter jobbet för att känna och klämma lite

I Sjöbo eller Götene?? Finns ju ofantliga möjligheter och få med isig någon härifrån kanske om man vill ha stöttning på bägge ställena!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Galne sa:

I Sjöbo eller Götene?? Finns ju ofantliga möjligheter och få med isig någon härifrån kanske om man vill ha stöttning på bägge ställena!

Götene, god idé du hade där!

Ställer en fråga här då, finns det någon som har lust att hänga med till Kjells imorgon och hjälpa en nybliven vilsen jägare? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är kvällen i morgon redan bokad på skojjigheter. 

Astro i Skara ska nog också åka till innan Kjell lurar på dig något. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago kkjon sa:

Tyvärr så är kvällen i morgon redan bokad på skojjigheter. 

Astro i Skara ska nog också åka till innan Kjell lurar på dig något. 

Annars kanske kkjon har andra kvällar över att assistera en vilsen nybörjare?? :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Galne sa:

Annars kanske kkjon har andra kvällar över att assistera en vilsen nybörjare?? 

Inget är omöjligt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var inne på både Kjells och Astro idag. Det verkar vara två olika skolor.

Kjells förespråkade begagnat. Av de bössorna de hade inne rekommenderade de en Husqvarna 22lr (glömde kolla om det var den med säkring åt rätt eller fel håll) samt en sida/sida som hagel vad det lider. Med vettig kikare på Husqvarnan och eventuell brotschning av trångborrning på sida-sidan landar hela kalaset på ca 10kkr. Känns helt ok för min del. Det finns utgifter så det räcker och blir över i början av jakt-karriären och jag har fått för mig att vändor till skjutbanan ger mer utbyte än häftiga vapen i början.

Astro förespråkade nytt (kan bero på få begagnade i lager). En Tikka T1x (kolven kändes som om den kom från Jula) och en ny Beretta-bock. Då landar det på ca 25 allt som allt. Känns lite väl häftigt för min del. Enligt säljaren var de största argumenten för bocken att den var lite tyngre och rejälare för banan samt lite utav en stridsvagn vad gäller hållbarhet och att jag därmed har en bössa att leka med livet ut.

Nu finns det inget som säger att jag kommer köpa allt i dessa butiker men rent spontant är jag nog mer inne på att skaffa begagnade bössor. Efter några tusen skott kanske jag har kommit fram till vad som kan passa mig och därmed kan välja klokare eller helt enkelt vara nöjd med det jag redan har. Hur hade ni resonerat i min situation?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Originalstocken till T1x är en riktigt sorglig historia, men det finns mycket kul att välja på när du vill byta ? det är också så många som byter stock på sina T3or att det brukar cirkulera en del lite bättre Tikka stockar beggat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago juniper sa:

Nu finns det inget som säger att jag kommer köpa allt i dessa butiker men rent spontant är jag nog mer inne på att skaffa begagnade bössor. Efter några tusen skott kanske jag har kommit fram till vad som kan passa mig och därmed kan välja klokare eller helt enkelt vara nöjd med det jag redan har. Hur hade ni resonerat i min situation?

Du ska ABSOLUT köpa begagnat i första hand. Jag har haft bortåt 50 olika jaktvapen de senaste 30 åren - blott två har varit nyköp.

För du kommer med största sannolikhet att inse att det finns roligare pangar vad det lider. Och då har man som regel pengarna tillbaka om man köper beggat. Räkna INTE med att det blir rätt bössa första gången. Eller tionde för den delen....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att svara på frågan, det är med en begränsad budget alltid bättre att leta beggat, men det kräver en viss kunskap, både om vapen och vad man faktiskt behöver. En ny hagelbock för 7000spänn på XXL är ABSOLUT inte ett bättre köp än en beggad för samma pengar. 

EDIT :

2a på bollen efter PMT ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns anledning till att det säljs många ett år gamla jaktiakit och motsvarande.

Är man lagd åt det hållet så kan man också köpa begagnat på distans med bara bildreferens när det är billigt.

Jag köpte på det sättet (som kanske inte är att rekommendera, men det var en intressant bössa till rätt pris) bössa, sikte och ljuddämpare för i snitt kanske 2500-3000 per del och är inte nämnvärt mindre nöjd än kompisen som spenderade 15 gånger så mycket på motsvarande nya prylar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Eamonn sa:

Det finns anledning till att det säljs många ett år gamla jaktiakit och motsvarande.

Är man lagd åt det hållet så kan man också köpa begagnat på distans med bara bildreferens när det är billigt.

Jag köpte på det sättet (som kanske inte är att rekommendera, men det var en intressant bössa till rätt pris) bössa, sikte och ljuddämpare för i snitt kanske 2500-3000 per del och är inte nämnvärt mindre nöjd än kompisen som spenderade 15 gånger så mycket på motsvarande nya prylar.

Ja ett kit innebär ju ofta att man får "skit som de inte blir av med på annat sätt"... Tack för stödet och tipset :)

9 hours ago MarkusR sa:

Originalstocken till T1x är en riktigt sorglig historia, men det finns mycket kul att välja på när du vill byta ? det är också så många som byter stock på sina T3or att det brukar cirkulera en del lite bättre Tikka stockar beggat. 

Har tikka trästockar? Plast är ju fruktansvärt tråkigt! :)

9 hours ago pmt sa:

Du ska ABSOLUT köpa begagnat i första hand. Jag har haft bortåt 50 olika jaktvapen de senaste 30 åren - blott två har varit nyköp.

För du kommer med största sannolikhet att inse att det finns roligare pangar vad det lider. Och då har man som regel pengarna tillbaka om man köper beggat. Räkna INTE med att det blir rätt bössa första gången. Eller tionde för den delen....

/T

Det är lite min bild av det hela också, man har en bössa, vänjer sig vid den, lär sig vad man gillar och vad man ogillar, sen byter man till en som behåller det som är rätt och rättar till det som är fel :)

 

9 hours ago MarkusR sa:

För att svara på frågan, det är med en begränsad budget alltid bättre att leta beggat, men det kräver en viss kunskap, både om vapen och vad man faktiskt behöver. En ny hagelbock för 7000spänn på XXL är ABSOLUT inte ett bättre köp än en beggad för samma pengar. 

EDIT :

2a på bollen efter PMT ?

Det skall faktiskt sägas om Astro, han sa att "det finns billiga bössor, men de ska du inte kolla på om du har för avsikt att besöka skjutbanan med jämna mellanrum". Det är väl som med mycket annat, köp kvalitet och gråt en gång :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago juniper sa:

Det är väl som med mycket annat, köp kvalitet och gråt en gång

 

I bland behöver man inte gråta för man köper kvalitet.. 

Denna i princip oanvända Miroku från tidigt 80-tal fick jag för pengar som man knappt vågar berätta om...

Tipset är att ha is i magen och bevaka forumen och Blocket. Och med stöd från kunnigt folk på detta forum.

IMG_1411.thumb.jpg.ab4b6adeac74b23ff3cfaee50cd6805a.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej! 

Jag hade köpt en cz 457 varmint. 457 har blivit mycket "mjukare" är sin föregångare. Låg öppningsvinkel på slutstycket. 

Browning har en rakrepeter som är rätt kul. 

Våga vägra Tikka.

Mvh

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago pmt sa:

Fö har du börjat i fel ände - du ska börja med hagelbössan. För det är snart vår och då öppnar banorna, och snart är det kråkjakt på ungkråkorna.

Det andra kan du lösa längre fram, om du behöver nått mer.... Då köper du en hagelbössa till. Så går det där med "klövar" över ska du se

/T

Smaken är som röven dvs klöven! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

I torsdags fixade jag även hagel och högviltprovet så nu kan jag börja kika på allvar! Vad gäller klass 1 fick det bli en HQ 640 8x57JS som jag sökte licens på i fredags. Enligt den väldigt trevliga receptionisten hos Polisen kunde jag vänta mig en licens i brevlådan om 2-3 veckor. Visst finns det en liten förhoppning om att hon talade sanning, men jag är obotlig realist så jag är nöjd om jag får den inom 2-3 månader...

Så nu tänkte jag börja kika på 22lr och hagel på allvar.

Eftersom jag kommer använda 22lr väldigt frekvent har jag gått ifrån tanken på en HQ och tog en tripp till Astro igår igen. Jag var inställd på att "vafan, jag kan lika gärna köpa en tikka, det ska ju vara en volvo 740 och då borde den tåla några tusen bulor om året i många år". Men nej, när jag stod där med PET-flaskan mot axeln och kände på repeteringen och avtrycket väcktes bara en avsky inom mig. Jag vill ha träkolv, vettig mekanism och ett fint avtryck!  Jag kände på en Quad men det var inget som tilltalade mig heller...

Då tittade jag vid sidan om Tikkan och såg en Anschütz (skulle tippa på en 1416, var lite småstressad eftersom jag inte hade så många minuter att slå ihjäl). Repeteringen kändes kanon, stocken var helt ok och avtrycket var gudomligt!

Så nu undrar jag vad man bör kika efter när man har riktat in sig på Anschutz?

På 2020-02-22 at 21:07 Brunker sa:

Hej! 

Jag hade köpt en cz 457 varmint. 457 har blivit mycket "mjukare" är sin föregångare. Låg öppningsvinkel på slutstycket. 

Browning har en rakrepeter som är rätt kul. 

Våga vägra Tikka.

Mvh

Ja Tikka blir det ingen... Kände på en 455 men den föll mig inte riktigt i smaken, det rimmade helt enkelt inte. Men en 457 kanske är något helt annat?

På 2020-02-23 at 11:07 pmt sa:

Fö har du börjat i fel ände - du ska börja med hagelbössan. För det är snart vår och då öppnar banorna, och snart är det kråkjakt på ungkråkorna.

Det andra kan du lösa längre fram, om du behöver nått mer.... Då köper du en hagelbössa till. Så går det där med "klövar" över ska du se

/T

HAHA! Eftersom det är mest klövar runt knuten hemma kommer det nog mestadels bli jakt på det också. Så jag får väl ha mina kulvapen som ett "nödvändigt ont" då ;)

Jag tycker att kul-djungeln är snårig men har väl börjat navigera i den. Hagel-djungeln verkar ännu värre, jag är helt vilsen! Det jag vet är att jag vill ha en sida-sida, 12-70, kvarts halv, engelsk kolv och dubbeltryck. Om jag skulle tycka att den är olämplig för banan kan det ju bli att den enbart används till jakt och att jag köper en bock för att skapa fina orange damm-moln.

Men för att återgå till sbs, var bör man leta, vad bör man leta efter? jag tänker att upp emot 5-6kkr borde man få tag i en fin gammal kvalitetsbössa. Men jag har ingen aning om vad det är för kvalitet på en 310AS, Merkel 147E, Sauer & Sohn, Gyttorp std o s v...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago juniper sa:

Så nu undrar jag vad man bör kika efter när man har riktat in sig på Anschutz?

Leta upp en beggad som har vettig kikare, modellen är rätt ointressant. Det är rätt få problem med dessa, och den som orkar skjuta ut en 22LR pipa är icke av kvinna född. 

Beggade är dock vanligen extremt lortiga.

4 hours ago juniper sa:

Ja Tikka blir det ingen... Kände på en 455 men den föll mig inte riktigt i smaken, det rimmade helt enkelt inte. Men en 457 kanske är något helt annat?

Ärligt talat nej, den är till det sämre den med. Ingen dålig bössa, men det är liksom inte en Anschutz. 

4 hours ago juniper sa:

Men för att återgå till sbs, var bör man leta, vad bör man leta efter? jag tänker att upp emot 5-6kkr borde man få tag i en fin gammal kvalitetsbössa. Men jag har ingen aning om vad det är för kvalitet på en 310AS, Merkel 147E, Sauer & Sohn, Gyttorp std o s v...

Beror lite på hur pass mycket meck du står ut med. En hagelpang måste passa, gör den inte det är resten rätt ointressant. Sedan vilka som skit och vilka som är kanel finns det drivor med trådar om. 

Men det är enklare att börja och se om du kan hitta nått som passar något så när. Sedan får man se vad man behöver göra åt den. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...