Hoppa till innehåll

Sako AII Säkerhet


228

Recommended Posts

Hej

Är intresserad av en Sako AII i 308 som jag har hittat men jag undrar hur den modellen står sig rent allmänt och säkerhetsmässigt? Hur klarar den en gasevakuering mm?  Hylsan på slutstycket verkar inte ha någon fläns så går krutgaserna rätt mot skytten då? Funkar slutstyckeshandtaget som en tredje låsklack? Skulle ni säga att den är bättre eller sämre säkerhetsmässigt än en M98?

Sen verkar den ha en ganska dum slutstycksspärr enligt mig, ser ut att kunna lossna lätt om man går med slutstycket öppet.

 

Vad är er omdömen och intryck av modellen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att du inte behöver bekymra dig över säkerheten om du köper en A2. Det finns evakueringsportar så krutgaserna går inte rakt bak mot skytten vid ett hylshaveri. Slutstycket fungerar dock inte som en tredje låsklack men slutstycket omsluter hylsbotten vilket M98 inte gör.

Sakos A-serie är av många ansedd som en av de bästa produktionsgevär som byggts så jag hade inte tvekat en sekund om bössan i övrigt uppfyller ens kriterier. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago 228 sa:

ok, men kommer inte krutgaserna läcka ut via slitsen i den vänstra klacken ?

Jo, men det är ju inget direkt öppet hål de kan rinna ut genom längre bak, så det mesta kommer att gå ut genom ingången för klacken i pipmuttern och ut i rännan om det läcker ut på vänster sida.

Till skillnad mot högersidan som har en utskuren utkastarport.

Därmed inte sagt att det är trevligt om så sker, men det är en rätt liten skaderisk där.....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago pmt sa:

 

Det finns mekanismer med högre säkerhet - men jag skulle inte säga att Sako AII ska kallas osäker eller farlig. Den är välgjord av ett material med rätt teknik som vi vet håller och funkar.

/T

 

Ok tack,då är det inte omöjligt att det blir en sån. 

Vore intressant att veta vilka mekanismer som har högre säkerhet?Tikka M65? Eller är det mekanismer med Fatbolt slutstycken ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago 228 sa:

Ok tack,då är det inte omöjligt att det blir en sån. 

Vore intressant att veta vilka mekanismer som har högre säkerhet?Tikka M65? Eller är det mekanismer med Fatbolt slutstycken ? 

Det är alltid en diskussionsfråga som beror lite på vilket haveri man utgår från eller prioriterar högst säkerhet mot.

Men ett fatboltsystem som tex Sauer 202/404 är extremt säkert. Liksom om man har små klackar med små hål i muttern pipan där klacken går in - typ Sauer 202/404. Liksom en utdragare och utstötare som sitter inuti ringen runt hylsan på stötbotten som på 202/404. Lägg sedan till en liten utkastarport som på Tikka T3 eller Sauer 202/404 så blir det ett snäpp bättre.

Sedan medför de lösningarna en del andra problem rent tillverkningsmässigt och funktionsmässigt. Men det är en helt annan fråga.

Den absolut helt säkra mekanismen finns inte. Det bara är så.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Det är alltid en diskussionsfråga som beror lite på vilket haveri man utgår från eller prioriterar högst säkerhet mot.

Men ett fatboltsystem som tex Sauer 202/404 är extremt säkert. Liksom om man har små klackar med små hål i muttern pipan där klacken går in - typ Sauer 202/404. Liksom en utdragare och utstötare som sitter inuti ringen runt hylsan på stötbotten som på 202/404. Lägg sedan till en liten utkastarport som på Tikka T3 eller Sauer 202/404 så blir det ett snäpp bättre.

Sedan medför de lösningarna en del andra problem rent tillverkningsmässigt och funktionsmässigt. Men det är en helt annan fråga.

Den absolut helt säkra mekanismen finns inte. Det bara är så.

/T

Ok, tanken på en pipbytare har också slagit mig men då har jag främst tänkt på Schultz and Larsen ( mest för att 202:an säkring verkar lite mindre genomtänkt).

Har du någon erfarenhet av S&L nyare modeller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago 228 sa:

Har du någon erfarenhet av S&L nyare modeller?

Håller nog dem för att vara de tveklöst mest prisvärda studsarna i dag - i synnerhet om du ska ha en pipbytare.

Jämför vi S&L med motsvarande Sauer så är nog Sauern teoretiskt sett aningen säkrare - men det är som sagt ett strikt teoretiskt resonemang. Praktiken är en som regel långt mindre kategorisk om du frågar mig.

Men S&L är det vansinnigt mycket bang for the buck.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago pmt sa:

Håller nog dem för att vara de tveklöst mest prisvärda studsarna i dag - i synnerhet om du ska ha en pipbytare.

Jämför vi S&L med motsvarande Sauer så är nog Sauern teoretiskt sett aningen säkrare - men det är som sagt ett strikt teoretiskt resonemang. Praktiken är en som regel långt mindre kategorisk om du frågar mig.

Men S&L är det vansinnigt mycket bang for the buck.

/T

Tack , det är synd att det inte finns någon Butik i Sthlm som säljer S&L så man kunde klämma på en

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago 228 sa:

Ok tack,då är det inte omöjligt att det blir en sån. 

Vore intressant att veta vilka mekanismer som har högre säkerhet?Tikka M65? Eller är det mekanismer med Fatbolt slutstycken ? 

Jag var inne på en Tikka men det blev en Sako i stället bla. pga. av det här:

https://alltomjaktochvapen.se/artiklar/vapen/vapentest-tikka-m65/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En sen trådbump, jag har efter denna diskussion köpt och läst PMT:s bok Vapen och Ammunition, den var väldigt intressent och lärorik för en nybörjare som jag. En sak som jag dock inte riktigt begrep var varför en C-ring skulle vara sämre än en H-ring vid gasläckage på en M98. Jag tänkte att det borde var tvärtom dvs att det är bättre med så liten passage av gaserna som möjligt? Är det någon som kan upplysa en trögtänkt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du tänker rätt i princip, men du måste tänka ett eller två steg till.... 

C-ringen är ingen packning så det är inte så att ringen i sig kan täta. Men ringen kan när gastrycket stiger och gasen börjar accelerera leda gasen. Och dit det börjat rinna, trycker det på pga rörelseenergin som frigörs. 

C leder då alltid åt höger mot spåret i pipmutterns uttag för den högra/nedre låsklacken. Vilket är det absolut sista man vill. 

H leder åt båda..... Vilket minskar risker att det bara rinner ut genom högra urtaget. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago pmt sa:

Du tänker rätt i princip, men du måste tänka ett eller två steg till.... 

C-ringen är ingen packning så det är inte så att ringen i sig kan täta. Men ringen kan när gastrycket stiger och gasen börjar accelerera leda gasen. Och dit det börjat rinna, trycker det på pga rörelseenergin som frigörs. 

C leder då alltid åt höger mot spåret i pipmutterns uttag för den högra/nedre låsklacken. Vilket är det absolut sista man vill. 

H leder åt båda..... Vilket minskar risker att det bara rinner ut genom högra urtaget. 

/T

Ok, då är jag med, tack för förtydligandet.

En följdfråga: har en Brno ZG47 C eller H ring och får man fråga om din generella uppfattning om den modellen enligt  din kloka ordning:

1: Detaljarbete

2: Materialval

3: Konstruktion ( antar jag inte skiljer sig så drastiskt från en typiskt M98 förutom säkring och inbyggda klackar)

/ Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 passningen är genomgående bra - i synnerhet där det är kritiskt, finishen kan vara lite si-så-där här och var.... 

2 om inte spot in så jävligt nära, därtill är härdningen vad jag sett helt rätt för materialet

3 en smula förenklad 98, i snudd på alla aspekter kan man se dessa som 98 or

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago pmt sa:

1 passningen är genomgående bra - i synnerhet där det är kritiskt, finishen kan vara lite si-så-där här och var.... 

2 om inte spot in så jävligt nära, därtill är härdningen vad jag sett helt rätt för materialet

3 en smula förenklad 98, i snudd på alla aspekter kan man se dessa som 98 or

/T

Stort tack för att du delar med dig av din kunskap. 

Nu köpte jag en Sako AII Classic men det står en ZG47 i skåpet som jag har funderat på att låta göra en ny kolv till, nu blev jag inte mindre sugen =).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...