Hoppa till innehåll

Bygga om Huskvarna 1640 (6,5x55) från 1962


Per_B

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att bygga om pappas Huskvarna 1640 6,5x55 från 1962. Nu har den en otäck rekyl....

Vad tror ni det kostar om jag lämnar in den till en vapensmed och säger att jag vill ha en rak syntetkolv med gummi bakkappa och en ljuddämpare? 10 000 ?

Är det så man går till väga? Jag kan ju beställa en kolv själv först och ta med den till vapensmeden, kanske blir billigare totalt om jag beställer rätt kolv vill säga...

Tacksam för input!

 

Per

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ombyggnadsprojekt är som regel långt mer än så.... Det handlar om att få det man inte kan hitta på marknaden utan att göra det unikt, för en själv efter eget huvud.

Vill du bara "en rak syntetkolv med gummi bakkappa och en ljuddämpare" så är det förmodligen enklare och betydligt billigare om du trålar blocket och hittar just exakt det - en 1640 i en halvkass rapplig plastkolv med lågprisljuddämpare. Sådana garagekonverteringar rasslar runt på blocket snudd på dagligdax till rätt små pengar. Det är allt annat än byggen, det är som regel garagekonverteringar på amatörnivå.

Halva iden med att bygga är ju att tråla marknaden efter den optimala kolven (utifrån dina behov då, inte mina eller någon annans), kombinera det med den ultimata ljuddämparen (för just dina behov), hitta rätt fästen och sikte, för att inte tala om tryck, rätt profil på slutstyckshandtaget och tusen och en andra små detaljer. Ett äkta bygge ska egentligen aldrig kunna bli riktigt klart. Det blir liksom alltid någon detalj kvar som är "för dålig" eller "som kan bli bättre".

Det första du ska göra hur som är att gå till en smed och se till att han tar upp urtaget i pipan för utdragaren och byta den till en m/96 utdragare så du slipper modellens akilleshäl. När han ändå har av pipan kan du be honom gänga den med så är det klart. 

Efter det börjar själva resan.

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fanns jaktbutiker i Sverige som sålde Hogue-stockar färdiginpassade för Hva 1640. Tror dock de är slutsålda. Men det går ju alltid att ringa och kolla. Annars kan en duglig smed ganska lätt fixa en stock åt dig. Hva 1600 är ett lite speciellt system...M98-stockar passar inte rakt av, utan det krävs anpassning (urtagningar + bäddning). Inte raketvetenskap i.o.f, men du får inte ha tummen helt mitt i handen. Har själv passat in en kompis arvegods från far sin, 1600 med stålbeslag, i en Boyds laminatstock. Blev en fin förstabössa till kompisens son...som alltså jaktar vidare med sin farfars bössa :)

https://m.jaktbutiken.se/artikel/houge-stock-anpassad-husqvarna-1640

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Det finns ingen anledning att reparera något som inte är trasigt. Rätt hanterat och alltid mata skott från magasinet håller utdragaren hur länge som helst

Normalt sett så ja. Men så läser man på nått forum om modellens akilleshäl och sedan kan han inte sova på nätterna.

Du vet lika väl som jag vilka mörka drivkrafter ett äkta bygge vilar på.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-23 at 18:12 Dansken sa:

Jag har bytt 2 utdragare på 1600 sen jag öppnade verksamheten så jag ser det inte som något stort problem.

Sa aldrig att det var det heller.

Men folk som ska göra ett bygge tänker inte som normala människor. Det beror förmodligen på att det är räfflad pipa, tankarna börjar snurra okontrollerat då....

/T

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago pmt sa:

Sa aldrig att det var det heller.

Men folk som ska göra ett bygge tänker inte som normala människor. Det beror förmodligen på att det är räfflad pipa, tankarna börjar snurra okontrollerat då....

/T

??? +100

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lutar nu åt att bara montera en gummi-bakkappa på kolven och låta montera en ljuddämpare. Först tänkte jag ju byta kolv och avtryckare också men tror jag ångrat mig. 

Ljuddämpare= 1000 kr (gänga) + 3500kr (dämpare) = 4500 kr

Bakkappa inkl montering = ungefär 1000 kr 

Nytt trycke inkl montering = 3500 kr

Ny houge kolv för 1640 med aluminiumunderbeslag = 3800 kr (kolv) + 1400kr-2500kr (montering/anpassning)..= 5750kr

Gör man allt så kostar det 4500 + 1000 + 3500 + 5750 = 14750...... lite mycket

 

Bara dämpare och bakkappa = 5500 kr ...mer lagom känns det som!

Antar att det borde göra underverk för rekylen och trycket kan jag vårda lite så blir det nog helt ok! Hittade förövrigt ett bra recept på hur man gör det av Dansken

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har jag råd att bygga om båda mina 1640 -  6,5x55 och 9,3x62. Borde summera ihop till 2x5500 = 11000kr, vilket är helt ok för två användbara bössor tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag köpte en kolv på jaktbutiken som skulle vara klar för min 1640 30.06 för 3895kr

Det slutade med att jag slipade ur plastbäddningen som dom gjort och gjorde om hela paketet så jag blev nöjd. 

Har köpt en till 1640, nu i 6,5. Ska köpa en stock till m98 =2000kr slipar om den själv och bäddar. Betydligt billigare och bättre. Fick även tåg på ett original underbeslag i stål, så i och för sig underlättar det lite...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Houge's kolvar är ju asfula! Dansken har ju nyss köpt en Boyds för under 3000 kr. Jag har också haft Boyd och tycker laminat, där man dessutom kan välja färg, är grymt mycket snyggare. Den är säkert lite tyngre än en Houge men om nu 6,5:an stöter för mycket blir den ju bara skönare att skjuta. Kanske inte behövs någon dämpare mot rekylen då. Nu börjar det bli riktigt billigt....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag har nu kommit i mål med mitt lilla projekt när det gäller att sminka en gris för en billig peng. Utan att bygga.

HVA 1640 med ljuddämpare, 2 st Vortexsikten, ett billigt patronfodral som höjer kolven efter smak.

 

Jag vet jaktvloggarna med Strasser är avundsjuka innerst inne.😉

1570854E-3001-4D73-8E29-B682993ACE26.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om du tycker rekylen är besvärlig kan man prova att räta upp kolven lite, gjorde det på storebror till 1640:in i denna tråd: misslyckas man är de bara köpa en boyds eller motsvarande.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...