Hoppa till innehåll

Per_B

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att köpa ny bössa men kan inte bestämma mig... (funderar på att bygga om pappas studsare också.... so many tasty options så att säga :)

Väljer mellan tre olika men alla har sin egenheter som det verkar. Priset är det billigaste jag hittat för bössan helt ren. Tillkommer på detta justerbar kolvkam, kikarsikte och ljuddämpare.

Efter att ha kollat runt och funderat så fastnar jag på några detaljer, vad tror ni, är mina invändningar något att lägga vikt vid eller inte???

 

1. Winchester XPR 308W: 6995kr.

Osäker på trycket, lite högt? från fabrik 1.6kg, justerbart mellan 1.4kg (men då ramlar justerskruven ut...) upp till 2.3kg. Men om detta är något problem vet jag eg. inte... 1.6kg är kanske utmärkt på ett jaktvapen??

 

2. Sauer 100 Classic XT 308W: 10495kr.

Sidosäkring som man kan säkra av misstag (utan att märka det) när man repeterar / laddar om. 

 

3. Tikka T3x Lite Adjustable 308W: 13995 kr.

Går inte att plundra i säkrat läge.

 

Tacksam för input!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Per_B sa:

2. Sauer 100 Classic XT 308W: 10495kr.

Sidosäkring som man kan säkra av misstag (utan att märka det) när man repeterar / laddar om.

Det är nog ingen större risk att du lyckas med det, alltså säkra den vid repetering, det har inte hänt mig än under mina år och XX000-tals skott under både jakt och på bana. 

Jag vill nog ändå, trots att den är dyrast påstå att Tikkan är mest "Bang for the buck" s a s. Har faktiskt ägt just en sådan själv under en period.20160603_192748.thumb.jpg.07dbdc23a11959a887127ebed41bfcaa.jpg20160801_221019.thumb.jpg.fd4aea582f3ab9ec95d7e69f33862fe7.jpg 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att ett trycke på runt 1 till 1.5 kg är nog lämpligast på en jaktbössa vid rent skytte så kan man krypa ner runt 600-800 gram men som allt annat så blir det nästan hysteri med sånt 

gillar å snoka lite via sambons fb på jaktgrupperna där folk höjer "hundförarbössor" rakrepeterare och andra saker till skyarna  bästa var en som ville ha råd om en rävpang och fick förslaget en kortat 9,3  som vart perfekt å gå med hund å sen nån jävla skitkikare på det som han råkade ha till salu 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och fina bilder Joacim! Du måste ha köpt den tidigt när Sauer 100 Classic XT kom ut för den har inte varit ute på marknaden så värst länge eller? Sauerns tryck är för övrigt vad jag förstår väldigt enkelt justerbart (utan att ta isär något) mellan 1-2 kg, nice.

Egentligen tror jag att det blir lite för mycket kosing för mig med Tikkan så det står mest mellan Winschester eller Sauer. Har du några andra inputs om Sauern, har funkat fint eller?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att bygga om sin pappas gamla studsare tror jag är det som ger mest glädje i längden, och kommer vara något du vill behålla länge. Men tills bössan är ombyggd är det klart man behöver något för stunden att skjuta med.  Men oavsett märke så bör du köpa en begagnad istället för ny skulle jag säga. Tikka T3:or går det 13 på dussinet på blocket och liknande, ofta har bössorna inte sett mer action än älgbanan en gång om året och ett par vändor på pass under älgjakten. Finns väl inte en vapenhandlare i landet som inte har ett par Tikka T3 stående på hyllorna? Sauer 100 är väl så pass ny att den är mer ovanlig på begagnatmarknaden, Winchestern vet jag ingenting om. Men för samma pengar som dessa bössor säljs för nya kan du ju få en begagnad med ljuddämpare och kolvkamshöjning redan klart. Har en vän som köpte en begagnad Browning X-bolt för typ 12000 tror jag, då fick han med ljuddämpare och kikarsikte (ett Meopta Meostar R1 tror jag) och en lite äldre aimpoint.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för inputen klompdomp! 

Men vad tror du om att Tikka T3x inte går att plundra i säkrat läge? Har en kompis som sköt ett vådaskott på Älgjakten förra året när han skulle plundra bössan. Han köpte en ny bössa omedelbums. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämfört med många andra här på forumet så har jag inte så mycket erfarenhet, så jag hoppas de delger oss sina tankar kring din fråga men jag äger själv en bössa som inte går att plundra i säkrat läge, en Carl Gustaf 1900 (Som jag köpte begagnad ?) så jag kan ju berätta hur jag resonerar. Jag skulle säga att när jag ska plundra bössan är jag som mest noggrann med säkerheten, just eftersom den inte går att plundra i säkrat läge och därför upplever jag att det inte är ett problem. När jag ska plundra vapnet under jakt jag till att det alltid pekar mot ett kulfång, jag är mycket noggrann med att ingenting kan komma i närheten av avtryckaren innan jag osäkrar och öppnar sedan slutstycket. Så dels minimerar jag risken att bössan avfyras från första början, men även om det osannolika skulle hända ser jag till att skottet går i den minst farliga riktningen. När jag är på skjutbanan så laddar jag inte bössan förrän den pekar mot vallen och målet, och om jag förmodan inte skjuter alla patroner jag laddat så plundrar jag bössan innan jag flyttar den från målet och skjutvallen.

Så summa summarum: Är man en ansvarsfull person och beter sig som man bör när man håller ett skarpladdat vapen i händerna så är det ett väldigt minimalt problem att vapnet inte går att plundra i osäkrat läge. Att kunna plundra bössan när den är säkrad är ju en väldigt bra funktion men inte livsavgörande enligt mig.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Per_B sa:

Tack för inputen klompdomp! 

Men vad tror du om att Tikka T3x inte går att plundra i säkrat läge? Har en kompis som sköt ett vådaskott på Älgjakten förra året när han skulle plundra bössan. Han köpte en ny bössa omedelbums. 

I det läget förstår jag att han köper en ny som går att plundra säkrat men det är egentligen inte pudelns kärna... 

Att kunna plundra i säkrat läge är ingen garanti, det handlar om att göra sig van vid vapnet i alla lägen och faktiskt träna medvetet på säker vapenhantering. Säkringen/spänntangenten är inte ett skit säker om den inte hanteras korrekt. 

Tråla blocket är mitt råd - och ha tålamod. Jag vet, det är ett skittråkigt råd MEN du kommer billigast undan. Nya vapen i butik som kostar 6995:- kontra en begagnad pang för samma peng kommer vara skillnad på. För en handlare är det inga jättemarginaler på vapen men man skänker inte heller bort dem som välgörenhet. 

Detta dök upp på blocket i varierande prisklass.

https://www.blocket.se/annons/varmland/winchester_70/88496891

https://www.blocket.se/annons/orebro/browning_x_bolt__308_gangad_med_ljuddampare/88403627

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/ruger_american__308/87800252

Den sista i raden kan jag kolla på åt dig om du vill. Ett tips är att klämma å känna på en mängd olika vapen å gärna provskjuta innan du bestämmer dig. Jag vet själv med mig att det är lätt att fastna i det närmaste teoretiska diskussioner kring tryckesvikt å hur lätt den är att repetera. Läste exv i Allt om Jakt å Vapen att gamla Tikka är fullkomligt livsfarliga. Förvisso är det en miss i konstruktionen men det är lätt att såna uttalanden blir sanning...

/M

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Charlie!

Jag skall kolla dina förslag så fort jag kommer hem från jobbet! Har faktiskt inte kolla blocket utan bara på vapenhandlarnas begagnade vapen och då är det inte så väldigt billigt tycker jag, inte de jag vill ha i alla fall. Men det är klart, blocket är en annan femma!

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Per_B sa:

Tack Dansken! Det var onekligen ett bra pris. Jag får läsa på lite om bössan. Tex tryckpunktsbaserad avtryckare...jag får läsa på!

Bra bruksbössa som ofta skjuter bra till väldigt bra. För det priset borde det klart vara en kandidat. Vill du sen ha ett direkttrycke så har jag ett oanvänt Timneytrycke liggandes. ?
Finns även gott om bra tillbehör om lusten att pimpa till bössan råkar infinna sig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet inte om det är något fel på tryckpunktsbaserad avtryckare, visste inte riktigt vad det är bara :) eller vad det är för någon skillnad mot direkttrycke.. det var mest det.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Per_B sa:

Hej!

Vet inte om det är något fel på tryckpunktsbaserad avtryckare, visste inte riktigt vad det är bara :) eller vad det är för någon skillnad mot direkttrycke.. det var mest det.

 

Inget fel på det men inte så vanligt på jaktbössor utan mer vanligt på tävlingsbössor. Men är ofta lite av en tycke och smakfråga vad man föredrar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill bara passa på att inflika att jag inte ägt någon Sauer 100 utan endast den T3x Lite adjusteble på bilderna. 

Att kunna plundra bössan i säkrat läge är ingen big deal för mig. Går det att göra, då gör jag det givetvis men jag anser att det mer handlar om att lära sig handskas med sitt vapen. Ge fan i att ha fingrar i varbygeln vid plundring osv så kommer det funka bra oavsett.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har nu kommit på vad vilka "krav" jag har på en studsare, om någon vet vilken som passar in så berätta gärna!

- 308w

- Säkringen skall inte gå att säkra av misstag vid repetering

- Minst 4 skott i magasinet (+  med 5 skotts magasin och + om det inte sticker ut )

- Avtryckaren skall vara justerbar mellan 1 - 2 kg (typ)

- Slutstycke skall löpa bra vid repetering, ingen "byrålådseffekt"

- Skall gärna gå att plundra i säkrat läge

- Skall vara gängad för ljuddämpare från fabrik

- Helst justerbar kolv-kam monterat och klart 

- Skall gärna kosta under 20 000 i paket med ljuddämpare och kass kikarsikte

 

Vad tror ni, har jag missat något? Begär jag för mycket?

Jag tror att Tikka T3x Light adjustable är närmast. Det den saknar är att redan 3 skotts magasinet sticker ut lite och 5 skotts magasinet mycket samt att den inte går att plundra i säkrat läge men annars så verkar den kanon. 

De studsare jag har övervägt är:

- Tikka T3X  

- Sauer 100 xt Classic

- Sauer 101 xt Classic

- Browning AB3

- Browning X-Bolt

- Winchester XPR

Har jag missat någon i den prisklassen tro...

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja, kikarsiktet är den dyraste/viktigaste delen.

ja inte om du öper en bössa för 50k,, men en bössa fö15k så anser jag inte ett kikarsikte för 5k är en bra kombo,, hellre tvärt om.

eller 10+10k

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast jag tänker mer att jag vill ha en bössa jag är nöjd med. Har jag dessutom riktig tur så visar det sig att det kassa siktet de skickar med faktiskt duger till mig...gör det inte det så blir det en uppgradreing av sikte när jag har pengarna för det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt beror på vilka krav du har på din jakt och sikte.

Mitt första sikte var ett Burris 3-9 som jag jagade med i ca 10 år.
På den tiden så hade man bara studsaren till Älg jakten och Bock pyrsen men det fungerade siktet ok till.
Självklart så hade jag kunnat jagat bock en kvart eller två extra om jag hade haft ett bättre sikte men detta spelade mig inte någon större roll på den tiden.
Det viktigaste var att siktet var skottfast.

Nu när jag har det mesta inom jakt prylar så blir man mer petig och då vill jag ha ett drevjakts sikte, ett mörker sikte ett långhållssikte osv men som nybörjare ett skottfast sikte 3-9 går hur bra som helst.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-23 at 21:59 klompdomp sa:

Jämfört med många andra här på forumet så har jag inte så mycket erfarenhet, så jag hoppas de delger oss sina tankar kring din fråga men jag äger själv en bössa som inte går att plundra i säkrat läge, en Carl Gustaf 1900 (Som jag köpte begagnad ?) så jag kan ju berätta hur jag resonerar. Jag skulle säga att när jag ska plundra bössan är jag som mest noggrann med säkerheten, just eftersom den inte går att plundra i säkrat läge och därför upplever jag att det inte är ett problem. När jag ska plundra vapnet under jakt jag till att det alltid pekar mot ett kulfång, jag är mycket noggrann med att ingenting kan komma i närheten av avtryckaren innan jag osäkrar och öppnar sedan slutstycket. Så dels minimerar jag risken att bössan avfyras från första början, men även om det osannolika skulle hända ser jag till att skottet går i den minst farliga riktningen. När jag är på skjutbanan så laddar jag inte bössan förrän den pekar mot vallen och målet, och om jag förmodan inte skjuter alla patroner jag laddat så plundrar jag bössan innan jag flyttar den från målet och skjutvallen.

Så summa summarum: Är man en ansvarsfull person och beter sig som man bör när man håller ett skarpladdat vapen i händerna så är det ett väldigt minimalt problem att vapnet inte går att plundra i osäkrat läge. Att kunna plundra bössan när den är säkrad är ju en väldigt bra funktion men inte livsavgörande enligt mig.

Va, plundrar ni?!!! Det där skottet bränner man ju av i en stubbe så jaktkompisarna skall få något att fundera över.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Droggot sa:

Allt beror på vilka krav du har på din jakt och sikte.

Mitt första sikte var ett Burris 3-9 som jag jagade med i ca 10 år.
På den tiden så hade man bara studsaren till Älg jakten och Bock pyrsen men det fungerade siktet ok till.
Självklart så hade jag kunnat jagat bock en kvart eller två extra om jag hade haft ett bättre sikte men detta spelade mig inte någon större roll på den tiden.
Det viktigaste var att siktet var skottfast.

Nu när jag har det mesta inom jakt prylar så blir man mer petig och då vill jag ha ett drevjakts sikte, ett mörker sikte ett långhållssikte osv men som nybörjare ett skottfast sikte 3-9 går hur bra som helst.

ok, jag har den uppfattningen av att det som oftast strular är siktet eller ringarna,, ja om nu skytten gjort sitt.

alltså väldigt sällan som bössan sprider utan antingen skytten,siktet eller fästet,, men det är endast min erfarenhet.

därför kör jag med sadel för att ta bort en faktor.

men absolut duger ett 3-9 OM det är skottfast och sitter korrekt.

 

hehe, troligen skulle man lägga 50% på övningspatroner......

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago ozzian sa:

ok, jag har den uppfattningen av att det som oftast strular är siktet eller ringarna,, ja om nu skytten gjort sitt.

alltså väldigt sällan som bössan sprider utan antingen skytten,siktet eller fästet,, men det är endast min erfarenhet.

därför kör jag med sadel för att ta bort en faktor.

men absolut duger ett 3-9 OM det är skottfast och sitter korrekt.

 

hehe, troligen skulle man lägga 50% på övningspatroner......

Jo det har du rätt i fästen och sikte är nog det viktigaste.
På min studsare satte säljaren på aluminium fästen (Rookie som jag var trodde jag det var stål) som var nära att orsaka en skadeskjutning på en älg som tur var så tog skottet i taggutskottet så den damp rakt ner men kulan satt ca 30 cm från där jag sikta.

När jag undersökte fästena så fick jag skruven till fästet i handen skruven hade gått rakt av.
Efter det låter jag aldrig en säljare montera något :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...