Hoppa till innehåll

Per_B

Recommended Posts

Hej!

Funderade på att köpa en Winchester XPR 308W. Den har samma avtryckare som Winchester m70 och är fabriksinställd på 1.6 kg (går att justera mellan 1.4kg - 2.2kg men det är inte så lätt).

Eftersom jag inte har en aning om vad som är bra eller hur det känns så tänkte jag att det vore bra att kolla på bössor jag har! Så jag köpte mig en digital fiskevåg med krok och band en tunn lina runt avtryckaren, kopplade till kroken i fiskevågen och drog i fiskevågen tills det klickade på ett par bössor. Jag drog många gånger i varje bössa i lite olika vinklar och med lite olika snören. Detta fick jag:

 

6.5x55, Husqvarna 1640 från 1962. = 2.1 kg

.22 salongsgevär Anschutz modell 1416 = 1.2 kg

 

Jag tycker faktiskt att 1.2 kg är lite för lätt och får säga att 2.1 kanske är lite trögt men inga större problem. Känns som att 1,6 kan bli fint på ett jaktgevär eller vad tror ni?

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detdär är så olika. Jag själv kör alltid med väldigt lätta trycken och skulle inte vara nöjd med det.  Medans andra tycker 3kg funkar.

 

Mao du får känna eftet själv?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer! Det här med tryckesvikter är väldigt individuellt. Jag föredrar så lätt som möjligt, gärna ner mot 7-800g. 

Mvh Joacim 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Holz, Jag är väldigt orutinerad, inte skjutit något djur överhuvudtaget faktiskt... så 1.6 kg mycket rent tryck (enligt tester på winchester XPR) blir nog bra då hoppas jag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En vanesak. Mina trycken skulle många säga är för lätta. Lika tunga på fågelbössan i 6 XC som på älgbössan i 9,3x62. Men med varma händer, träning och medvetenhet (avsaknad av nervositet) gör man inte bort sig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Traditionellt sett ska trycket vikt stå i direkt proportion till rekylen eftersom stor rekyl som regel kräver ett rätt stadigt tag om bössan. Runt 40% av rekylen absorberas i händerna om skytten har en korrekt anläggning och korrekt skjutstil. Desto stadigare tag desto hårdare tryck för att avfyringen ska bli kontrollerad. 

Sett i det perspektivet är runt kilot på en 22a helt korrekt. Liksom 1,3 - 1,5 på en normal klass 1 och minst 1,5 på en hagelbössa. 

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att fylla vatten i  en Petflaska så den väger den tyckesvikt man önskar, häng den sedan i en fiskelina i avtryckaren och justera så den precis kan hänga utan att det går av.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...