Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Gustav III

Jämt vs Tax?

Recommended Posts

Gustav III

Jag vill ha en drivande hund för jakt av främst älg och rådjur, men även mindre djur som hare och grävling. Vill också kunna använda för eftersök. Sedan vill jag såklart att den ska vara ett schysst sällskapsdjur också. Så jag undrar hur dessa två (jämthundar och taxar) skiljer sig i temperament, intelligens o.s.v. Och även vilken av de som passar bäst för jakten.

Har haft tax tidigare och var inte jätteimponderad av de som sällskapsdjur. Då gillade jag t.ex. Labradorer eller Chihuahas bättre. Så jag är intresserad över att veta hur Jämthunden står sig.

MagnusN

Jämte är en ställande hund som skäller vid kontakt. Man jagar djur som går att ställa som gris, älg, grävling. Visst går det att jaga annat men det kommer inte att bli bra med en tyst hund snabb hund. Tveksam etik. 

Skaffa en basset fauve de bretagne så får du en allroundhund och trevlig familjehund i samma förpackning. Min driver klövvilt, räv och hare. Skäller stånd/kontaktskall ifall han skulle komma ifatt, men det händer typ aldrig för han ligger så långt efter.

kkjon

Med den listan på vad du vill jaga ska du ha två bra hundar.  En älghund typ jämte och en långsamtdrivande, där jag självklart förordar tax. Att den inte skulle funka som sällskap finner jag som otroligt. 

Annars går du den breda vägen och köper/ tar emot en slaskhund.  Dom jagar allt om än tämligen värdelöst.  (Slaskhund = wachtel eller liknande buskskällare)

PerT

De jämthundar jag jagat med har funkat mkt bra socialt, en del av dem verkar kräva ett par år extra vid injagning. Taxen vi hade var social och jagade bra. Kompisens tax var social, funkade klockrent  på eftersök men inte på jakt.