Hoppa till innehåll

Roligaste typ av jakt?


Gustav III

Recommended Posts

Jag är nybörjare så ber om ursäkt för de dumma frågor som följer. Jag undrar vilket typ av jakt ni tycker bäst om. Med eller utan hund? Med kulgevär eller hagelbössa? Små djur eller älgar? Jag tänker först och främst jaga för mat genom att fälla någon älg och ett par rådjur varje år. Men det blir ju för mycket mat för en person/familj ifall man kommer upp i flera älgar. Svårt att få plats i frysboxen. Tänkte om det fanns någon mer "laid back" form av jakt där man kan gå med hagelbössan i skogen med hunden och ta död på kaniner, rävar, grävlingar o.s.v. Behöver ju mat till hundarna också. Kanske gå och skjuta 3-4 kaniner varje helg så och använda de som hundmat? Hade det funkat som hobby ifall man har tillgång till mark?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

All jakt där det är du mot bytet där du verkligen måste överlista bytet där är det mest skoj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now, killer_mouse said:

All jakt där det är du mot bytet där du verkligen måste överlista bytet där är det mest skoj

Utan hund då antar jag? För hund gör väl det hela lite för enkelt kan jag tänka mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns inga dumma frågor så de e bara å ösa på! ?

Själv tycker jag att de flesta formerna av löshundsjakt är roligast men då jag själv ha en jämteblandis till älgjakten så äre klart att just denna jakt värmer hjärtat lite extra.

Sen kan jag givetvis även uppskatta att sitta å vänta eller smyga på råbock, gris, bäver, räv eller sitta med kompisarna vid gåsbulvanerna å tuta pipor för att på håll se å höra gässen komma in... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakt med spaniel är ju min favorit. Gärna under avslappnade former i goda vänners lag. Tätt följt av jakt med drivande hund exv tax efter rådjur. 

Sen är ju pürsch efter klövvilt eller vinterjakt på tjäder/orre inte helt fel heller ?

Egentligen är nog all jakt rolig när jag tänker efter. Det enda jag egentligen inte hurrar för är passkytt under älgjakt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man kalla det jakt utan hund?

Ser det mer som ett tidsfördriv om inte hunden är med.

Ett bra arbete av hunden när vi är själv i skogen är nog bästa jakten, Sen om älgen blir skjuten eller inte är inte alla gånger det viktigaste.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar variationen! :)

Men vakjakten i augusti på räv och råbock är en favorit. Det är så himla fint att sitta ute den årstiden.

Drevjakt med kortbenta hundar när det buktar duktigt är också fantastiskt spännande.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

All jakt som jag har prövat har varit rolig. Det finns egentligen ingen favoritjakt, utan allt har sin charm. Det som har gett mig minst har varit grytjakt på grävling, där man får gräva sig ner till grävlingen och avsluta med pistol. Men även det är kul när man väl gör det.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sträckande änder med min apporterande hund och smygjakt på råbock är nog mina favoriter. Änderna är så kul för man kan bara sitta där och höra när de kommer och sen samarbeta med hunden efter skott och se hur han har time of his life liksom. 
Råbock för att det är roligt att kunna växla mellan smyga och passa när man jagar själv så blir det tråkigt kan man bara resa sig och smyga en planerad rutt. Det spännande är inte att skjuta på långa håll, utan att smyga sig så nära man kan. Senaste bocken jag sköt på hemmamarken sköt jag med öppna riktmedel vilket var väldigt kul. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knipjakt & Duvjakt över vettar, kan förmodligen kompletteras med dito Gåsjakt, 

men det sistnämnda har jag aldrig upplevt ännu på riktigt nedgrävd i en åker med

halmcamo och 150 gåsvettar runtom...

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är väl jag knappast rätt person att ha synpunkter i det här ämnet, men den jaktform som lockar mig minst, är vakjakt (att sitta i torn) och den jaktform som lockar mig mest, är smygjakt på Råbock och Gris. Och som det ser ut nu, är jag hänvisad till det förstnämnda ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roughshooting med egen spaniel är nog den bästa jakten upptäckte jag när min spaniel gick bort. Så nu vill man verkligen ha ny spaniel att jaga in. Men det mesta är kul, enda som jag tycker är tråkigt är att sitta på pass på älgjakt där man "bara" får skjuta älg. Då sitter jag hellre på pass själv och väntar in vad som nu kan komma enligt tabell.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta typer av jakt har sin charm. Beror lite på vilket humör man är på. Men duvjakt (om det är bra sträck eller då slår) är roligt. Likaså att stampa hare är riktigt roligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 Jakt med långdrivande hund. Helst med få personer.

2 Kråk/duvjakt, sträckänder eller änder över vettar.

3 Vetejakt på gris.

Typ i den ordningen, men 1 o 2 är inte långt ifrån varandra.

Hade jag haft en ställande hund och vettig mark för det så hade det klart varit med på förstaplatsen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smygjakt på rå och dov är skoj.

Vetejakt på gris.

Jakt med ställande hund på gris.

Jakt med kortbenta drivande hundar i marker där det buktar bra är skoj.

Vakjakt på älg i vilttomma marker är nog bland det tråkigaste som finns iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

De jakterna tycker är roligast är dessa inte nödvändigtvis denna ordningen:

1: Smygjakt på bock.

2: Vakjakt på bock och räv, ljumma sommarkvällen.

3: Råjakt med drivande hund, egen hund och helst bara nära vänner.

4: Vakjakt på vildsvin, perfekt när man jobbar kväll och vill koppla ner.

5: Uppflogsjakt på skogsfågel, riktigt mysigt om man känner att man behöver promenera av sig eller reka nya marker.

6: Grävlingsjakt med ställande hund. Helst med en nära vän i augusti.

7: Vakjakt på vinterhare en stjärnklar natt. Allt är så friskt ute och det ger ofta skottchans med 22wmr.

8: Trädskällarjakt helst själv med hunden i augusti-september.

9: Ripjakt med 22LR, trevligt med ett gäng nära vänner där man åker skidor och bor i stuga i fjällvärlden.

10: Järpvissling riktigt trevlig jakt med 22lr när man får några timmar över och är slut i kropp och själ.

11: Bäverjakt på våren, långa ljusa dagar nära ett vattendrag. Behövs efter vintern.

12: toppfågeljakt hård jakt när man vill ha lite tuffare tag än ripjakten, helst med en god vän.

13: Kråkfågeljakt i gömsle, riktigt kul jakt som man kan bedriva nära gården med 22lr. Blir ofta fällt vilt.

14: Råttjakt med 22lr på gården när man verkligen behöver få skjuta och inte har tid att åka till skogs. Den jakt som bedrivs mest (Alla andra dagar man inte jagar något annat) Härligt att bara kunna sitta ute 45 minuter när man kvällat djuren för att sedan kunna lägga sig och ändå hunnit med något byte.

15: Rävlock på vintern När man vill jaga och övriga jakten är slut sen länge. Det är också spännande då det är rejäl utmaning.

16: Mårdjakt med 22lr, helst tillsammans med en god vän, sällan att man ser eller skjuter men när man väl gör det så är det superkul. 

17: Jakt på Kanadagäss bedrivs på gården, gärna med en god vän. Har man tur kan det komma 2-3 stråk på en dag och då blir det en del kött samt skyddsjakt.

18: Vakjakt på duvåtel. Sköna tidiga höstkvällar och är väldigt goda även om man behöver ett par.

19: Fällfångst både med slagfälla och levandefälla. En jakt man bedriver samtidigt som andra jakter. Det roliga med detta är väl mest att man lär känna rovdjuren och blir glad om man väl lyckas med rätt placering och bete. Sen är det ju en god viltvård.

20:Klappjakt det brukar annordas några gånger med byn och det kan ju vara kul om man känner sig social. Drevkarl föredrar jag i den jaktformen. Mest för att det ger tillfälle att prata med folket i byn och alla är oftast glada och brukar avsluta dagen med festligheter.

21: Grytjakt, denna jakt är rolig när det går bra men kan vara riktigt jobbig när det inte går bra. Endast kända fungerande gryt utan för mycket sten och bara med väldigt god vän.

22: Harjakt med lågbenta hundar och få goda vänner. Gärna ska dreven vara max en timme.

23: Älgjakt med ställande hund, då endast som hundförare.

24: Vakjakt på älg under efterjakten med några få deltagare. Det är sällan den jaktformen blir av då det oftast skjuts  fullt men vissa år kan det bli någon kalv kvar och då sluter få upp.

 

Sen finns det ju mycket annat som är roligt men mitt största krav är man ska kunna bedriva jakten ensam eller med någon nära vän/vänner. Jaktlag och jaktguider tar lite av charmen med att vara ute. Hellre sitter jag i mjölkboden och pyrschar råttor en timme än sitter som passkytt på älgjakt med 10+personer där det inte händer ett jota och man inte kan avbryta eller byta jaktform/vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-05 at 22:50 charlie sa:

Jakt med spaniel är ju min favorit. Gärna under avslappnade former i goda vänners lag. Tätt följt av jakt med drivande hund exv tax efter rådjur. 

Sen är ju pürsch efter klövvilt eller vinterjakt på tjäder/orre inte helt fel heller ?

Egentligen är nog all jakt rolig när jag tänker efter. Det enda jag egentligen inte hurrar för är passkytt under älgjakt. 

Spanieljakten är kul om det är rätt folk.. Skitviktigt! Där kan man gå och tjafsa hela dagen, man behöver inte vara så jätteförsiktigt. 

På 2020-03-06 at 18:38 Ken1 sa:

Som "roligaste" jakten håller jag nog ruffshooting på Gotland. Är det lovligt vilt är det bara att skjuta. Till det kommer den totala friheten där. Rabbis hare räv änder gäss svart o vitfågel duvor. (Rådjur skjuter jag hemma)

+1 på detta med tillägget att komplettera en spaniel/kortdrivare med en tax/långdrivare ger så mycket mer jakt! Öht så är Gotland lite nirvana variationsrikt och ofta jävligt roligt skytte! Och då inte bara hageljakten utan även smygandet med kula kvälls/nattetid ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hipshot sa:

Spanieljakten är kul om det är rätt folk.. Skitviktigt! Där kan man gå och tjafsa hela dagen, man behöver inte vara så jätteförsiktigt. 

 ?

Precis, man behöver inte sitta knäpptyst å stirra in i en tall ? utan kan gå å munhuggas lite ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hänger mer på personerna man jagar med än jaktform för min del. Rätt människor så kan det vara en fantastisk dag även med dåliga hundar, pissväder och inga vilt.

/Markus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...