Hoppa till innehåll

Jakt utan hund?


Gearhead

Recommended Posts

Jag tänkte höra vilka jaktformer på främst småvilt finns det som inte kräver mer ä tillgång till eftersökshund?

Jag är tyvärr pälsallergiker och därför funkar det inte så bra för mig att skaffa hund för ändamålet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Gearhead sa:

Jag tänkte höra vilka jaktformer på främst småvilt finns det som inte kräver mer ä tillgång till eftersökshund?

Jag är tyvärr pälsallergiker och därför funkar det inte så bra för mig att skaffa hund för ändamålet.

Vakjakt med kulgevär på räv och rådjur. Lugna skott på ostressade och helst stillastående vilt.

/Markus 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smygjakt på rådjur, lockjakt på räv, indianjakt på fågel med hagel, spårjakt på hare, toppfågeljakt. Det finns mycket kul jakter man kan bedriva utan hund jag skaffade min första jakthund förra året och då har jag jagat själv sen 01

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spendera mycket tid på din jaktmark och lär dig var viltet håller till. 

Då är det fullt möjligt å trampa upp hare, fågel å tom rådjur. Det tar lite tid å hitta platser å kanske inte lika effektivt som med hund men till slut kommer du hitta dina skafferier

M

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Daltorpet sa:

Smygjakt på rådjur, lockjakt på räv, indianjakt på fågel med hagel, spårjakt på hare, toppfågeljakt. Det finns mycket kul jakter man kan bedriva utan hund jag skaffade min första jakthund förra året och då har jag jagat själv sen 01

Indianjakt var ett nytt begrepp.

Sen kan jag väl erkänna att av era svar så har jag börjat omvärdera mina planer på att vara helt och hållet "kuljägare" till att även ta prov och skaffa hagel. Det enda provet som jag är osäker på nu är väl högvilt eftersom jag har en lättare motoriknedsätting (gick från höger till vänsterhänt efter en hjärnhinneinflammation bara några veckor gammal) och är osäker på om jag skulle hinna ladda om på de få sekunder älgtavlan står still efter stående skottet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago Gearhead sa:

Indianjakt var ett nytt begrepp.

Sen kan jag väl erkänna att av era svar så har jag börjat omvärdera mina planer på att vara helt och hållet "kuljägare" till att även ta prov och skaffa hagel. Det enda provet som jag är osäker på nu är väl högvilt eftersom jag har en lättare motoriknedsätting (gick från höger till vänsterhänt efter en hjärnhinneinflammation bara några veckor gammal) och är osäker på om jag skulle hinna ladda om på de få sekunder älgtavlan står still efter stående skottet.

Tycker du ska ta hagel också när du ändå är igång, så du är helt rätt ute! Tror jag var med och gav något tips när du ställde frågan om motorik och omladdning här förut. Jag tror du klarar det, annars kan det ju vara värt att testa skjuta med en halvautomatisk studsare. Jag har sett någon jägare som hade någon typ av svårighet med motoriken eller eller svårt med rörlighet som använde just en halvautomat av den anledningen. 
 

Lycka till!

/L

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser att du bor i Jämtland. Då kan du ju pröva att åka lite skidor. Testa att spåra en hare! Spännande till tusen. Toppfågel skrev någon redan. Finns säkert ripa någonstans i närheten. Locka Järpe ärriktigt kul. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Gearhead sa:

Indianjakt var ett nytt begrepp.

Sen kan jag väl erkänna att av era svar så har jag börjat omvärdera mina planer på att vara helt och hållet "kuljägare" till att även ta prov och skaffa hagel. Det enda provet som jag är osäker på nu är väl högvilt eftersom jag har en lättare motoriknedsätting (gick från höger till vänsterhänt efter en hjärnhinneinflammation bara några veckor gammal) och är osäker på om jag skulle hinna ladda om på de få sekunder älgtavlan står still efter stående skottet.

Haha jo det begreppet kanske bara finns här i krokarna? Men "indianjakt" är i princip uppflogsjakt eller på tryckande vilt.

Apropå din nedsättning i förmåga att ladda om, har du testat en bygelrepeter? Om inte så tycker jag att du skulle ge den en chans! Men sen så kanske du kan skjuta på den löpande älgen? Alltså att du kanske inte måste hinna skjuta medans den står still?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Daltorpet sa:

Haha jo det begreppet kanske bara finns här i krokarna? Men "indianjakt" är i princip uppflogsjakt eller på tryckande vilt.

Uppflogsjakt på egen hand utan apportör är inget jag skulle pyssla med som nybörjare.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla vilt går att jaga utan hund, smyg runt och jaga lite vad som kommer framför pipan så lär du dig mycket om skogen och djuren under tiden.

En kompis jagar rätt mkt duva med sin småviltsstudsare när dom slår i "topp", kul enkel jakt som man kan bedriva under en lång period i början av hösten. 

Spåra hare går fint, gärna så snart som snön tillåter, hare är bökigt på skidor men går man blir det lättare. Mård går också att spåra på snö.

Locka järpe, orrbulvaner/vakjakt på höstspel, vak och lockjakt på räv och rådjur.

Fällfångst är något som är intressantare än de flesta tror och går fint att kombinera smygturer med att mata i fällor, kanske få hem en mård eller mink osv. Räv och grävling går också i fälla.
Sedan kan du ha tur att träffa trevliga människor som låter dig följa på hundjakt, det brukar lösa sig eftersom.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Daltorpet sa:

Haha jo det begreppet kanske bara finns här i krokarna? Men "indianjakt" är i princip uppflogsjakt eller på tryckande vilt.

Apropå din nedsättning i förmåga att ladda om, har du testat en bygelrepeter? Om inte så tycker jag att du skulle ge den en chans! Men sen så kanske du kan skjuta på den löpande älgen? Alltså att du kanske inte måste hinna skjuta medans den står still?

OKej. Då är jag med för jag kände inte igen uttrycket i boken. ;)

Tyvärr känner jag ingen som har en sådan och skjutbanan som jag kommer hyra bössan av lär väl bara ha en vanlig repeter. :)
Hur menar du nu? Jag lär ju hinna skjuta på den stående eftersom det är ju där utgångspunkten är. Och man måste väl klara tre löpande och tre stående? Men måste man klara en löpande och en stående på rad, det vill säga under samma serie? Eller är huvudsaken att man får ihop de där träffarna?

Sen som svar till Silver så fällfångst är helt klart något som jag blev intresserad av redan på gymnasiet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med lite övning tror jag du kommer fixa älgbanan, sitter som skjutledare och ser alla möjliga konstiga tekniker men de flesta brukar få in träffarna efter lite övning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Gearhead sa:

OKej. Då är jag med för jag kände inte igen uttrycket i boken.

Tyvärr känner jag ingen som har en sådan och skjutbanan som jag kommer hyra bössan av lär väl bara ha en vanlig repeter.
Hur menar du nu? Jag lär ju hinna skjuta på den stående eftersom det är ju där utgångspunkten är. Och man måste väl klara tre löpande och tre stående? Men måste man klara en löpande och en stående på rad, det vill säga under samma serie? Eller är huvudsaken att man får ihop de där träffarna?

Sen som svar till Silver så fällfångst är helt klart något som jag blev intresserad av redan på gymnasiet.

Nu är det länge sen, men senast jag läste reglerna så var du tvungen att klara 4 skott i rad för att få en godkänd serie. DVS 2 stillastående och två löpande. Sen skall du få ihop 3 sådana serier. Och det märkliga är att du teoretiskt skulle kunna skjuta över hundra underkända serier mellan varje godkänd. Och det skulle ändå vara godkänt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago henke67 sa:

Nu är det länge sen, men senast jag läste reglerna så var du tvungen att klara 4 skott i rad för att få en godkänd serie. DVS 2 stillastående och två löpande. Sen skall du få ihop 3 sådana serier. Och det märkliga är att du teoretiskt skulle kunna skjuta över hundra underkända serier mellan varje godkänd. Och det skulle ändå vara godkänt. 

Nej, ett provtillfälle innebär maximalt 9 serier. Med andra ord skall man sätta 3 av 9. I övrigt har du rätt.

Man kan dock nyttja käpp eller björnstöd om man vill vilket kraftigt förenklar.

https://jagareforbundet.se/utbildning/jagarexamen/jagarexamensprov/praktiskt-hogviltprov-kulgevar/

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang din motorik och rädsla för att inte hinna ladda om. https://jagareforbundet.se/utbildning/jagarexamen/jagarexamensprov/funktionsnedsattning/

Men om du är vänsterhänt bör det väl finnas någon klubb i jämtland som har en vänsterbössa? Annars finns det säkert någon medlem i klubben som kan tänka sig att låna ut en halvautomat. Tittar du i länken i mitt förra inlägg ser du att det är godkänt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago juniper sa:

Nej, ett provtillfälle innebär maximalt 9 serier. Med andra ord skall man sätta 3 av 9. I övrigt har du rätt.

Man kan dock nyttja käpp eller björnstöd om man vill vilket kraftigt förenklar.

https://jagareforbundet.se/utbildning/jagarexamen/jagarexamensprov/praktiskt-hogviltprov-kulgevar/

Som jag skrev var det tydligen ett tag sedan jag läste reglerna! Det här var en bra förbättring!  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago juniper sa:

Ang din motorik och rädsla för att inte hinna ladda om. https://jagareforbundet.se/utbildning/jagarexamen/jagarexamensprov/funktionsnedsattning/

Men om du är vänsterhänt bör det väl finnas någon klubb i jämtland som har en vänsterbössa? Annars finns det säkert någon medlem i klubben som kan tänka sig att låna ut en halvautomat. Tittar du i länken i mitt förra inlägg ser du att det är godkänt.

Det är där också som jag precis som jag nämnt i den tråd jag tror du hänvisar till att jag är så rolig att jag har bättre motorik i vänster hand. Men mitt högra öga är det dominerande ögat, och därmed är jag trots min vänsterhänthet högerskytt. Och jag träffar bra med min högra sida utan det är just repeterräörelsen som jag är lite osäker på. Nu har vi förvisso kommit lite från ämnet men ändå. ^_^ I första hand så ska jag satsa på hagel och kula grund iallafall. Men jag ska kolla lite med jaktskytteklubben vad de eventuellt har för svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försök ordna en halvautomat så kommer älgen att gå som en dans.

Hur som helst, kråkjakt över bulvaner eller med uv är trevlig jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-09 at 16:45 MagnusN sa:

Försök ordna en halvautomat så kommer älgen att gå som en dans.

Hur som helst, kråkjakt över bulvaner eller med uv är trevlig jakt.

Jag ska kolla med min farbror vad han eventuellt har för bössor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

För att slippa starta en ny tråd med en fråga frågar jag här. Efter klarade skytteprov och licensinförskaffning? Sker det då en till bakgrundskontroll när man köper sitt jaktvapen eller räknar handlaren med att man är ren för att man har licensen?  På ett sätt är det ju bra med en extra koll men samtidigt blir det ju även dubbelarbete för polisen kan jag tänka mig och de har ju redan bordet rätt fullt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När hen visar upp sin jägarexamen, i samband med hens 1a licens, kollar polisen upp så hen är lämplig att... Leka :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Gearhead sa:

För att slippa starta en ny tråd med en fråga frågar jag här. Efter klarade skytteprov och licensinförskaffning? Sker det då en till bakgrundskontroll när man köper sitt jaktvapen eller räknar handlaren med att man är ren för att man har licensen?  På ett sätt är det ju bra med en extra koll men samtidigt blir det ju även dubbelarbete för polisen kan jag tänka mig och de har ju redan bordet rätt fullt.

Du kan skaffa inköpstillstånd eller också tittar du ut ett vapen och söker på just det vapnet!

Vid första licensen så gör polisen en "större" koll av din vandel. Oavsett vad för vapen du söker på. Sen är vapen 2-4 bara en avgift. vapen 5-6 kan innebära motivering men det brukar inte vara allt för svårt. Kanske inte lämpligt att skriva roligt dock ;)

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago danielj sa:

Du kan skaffa inköpstillstånd eller också tittar du ut ett vapen och söker på just det vapnet!

Vid första licensen så gör polisen en "större" koll av din vandel. Oavsett vad för vapen du söker på. Sen är vapen 2-4 bara en avgift. vapen 5-6 kan innebära motivering men det brukar inte vara allt för svårt. Kanske inte lämpligt att skriva roligt dock ;)

//Danielj

Jo jag vet att vid första licensansökan görs det en bakgrundskoll och det här i Jamtland kan det ta en månad eller längre innan man får sin licens, förutsatt att man bedöms lämplig. :) Anledningen till att jag frågar är just för att om butiken då sen ska göra en bakgrundskontroll när man köper vapnet så blir det dels lite dubbelarbete eftersom polisen har ju just gjort en för licensens del och sedan som jag ser det kanske halva jakten går innan man får sitt vapen på grund av handläggningstiderna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sörmland har typ +12v vid andra vapen.. Eller mer.. änså..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Gearhead sa:

Anledningen till att jag frågar är just för att om butiken då sen ska göra en bakgrundskontroll när man köper vapnet så blir det dels lite dubbelarbete eftersom polisen har ju just gjort en för licensens del och sedan som jag ser det kanske halva jakten går innan man får sitt vapen på grund av handläggningstiderna.

Butiken kontrollerat genom att titta på din legitimation och ditt bevis på jägarexamen, i övrigt är det upp till polisen.

Du får oavsett återkomma och hämta bössan när du fått ut licensen.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...