Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Per_B

Sikta med en Hagelbössa

Recommended Posts

HuggyBear
17 hours ago, Alex01 said:

Siktar man inte när man skjuter med slug ??

Jo! Men slug är inte hagel! Inte ens när den skjuts ur hagelbössan! 

Per_B

Nära nu!!! Böcker på väg!!!

image.png.7411e2bf65f4519dbd310de8ab7b1f56.png

pmt

Jag sa aldrig att de skulle börja med att plantera några träd.... Det tar ett par dagar extra.

/T

• Haha 1

228

Återkom gärna med recension av Rudbecks bok  sen, jag har PMT:s bok sen innan.

Per_B

Nu har jag varit och hämtat mina böcker ("Toppa ditt hagelskytte" av Alexandra Rudbeck samt "En liten bok om hagelskytte" av Tobias Hassel ) också, nice! Känns lite lustigt att toppa sitt hagelskytte när jag knappt skjutit hagel överhuvudtaget men bör ju inte vara någon nackdel att läsa på lite :)

Patrik L

"Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett"

Lär du dig rätt från början blir det lättare i längden, tro mig...

• Like 1

Per_B

Jag har kommit halvvägs i Tobias Hassels bok "En liten bok om hagelskytte". En lite missvisande titel då den är en rätt omfattande bok om hagelskytte :).  Jag lär mig massor och tar fram hagelbössan och ser vilken uppställning som passar mig och varför! Rekommenderas!

Inspirerad av boken så har jag nu granskat min SbS lite mer noga. Det är en Sauer & Sohn m/8 från 1952. Kolven är (enligt superamatören mig) skränkt ganska lite och relativt lång. Det bör i alla fall vara så för när jag ställer upp och lägger an så måste jag stå rätt snett mot målet för att bössan skall hamna rätt mot kind och höger öga. "Stanbury" ställning enligt boken. Jag vet inte säkert om det är så jag egentligen vill stå men det är så jag får stå för att bössan skall passa mig. Inget av detta hade jag reflekterat över innan och jag förstår nu vad Charlie menar med att det underlättar om de som han lär ut hagelskytte till har läst på lite innan.    

Jag har jag läst ut "Toppa ditt Hagelskytte" och den var informativ, tydlig och lättläst. Man läser ut den på under timmen men sen kan man alltid gå tillbaka och titta på bilderna för uppställning mm. Rekommenderas!

• Like 2

228

👍får komplettera bibliotek med den 

• Like 1

Per_B

Gör du rätt i 228, båda böckerna är riktigt bra.

• Like 1

pmt
12 hours ago Per_B sa:

Jag har kommit halvvägs i Tobias Hassels bok "En liten bok om hagelskytte". En lite missvisande titel då den är en rätt omfattande bok om hagelskytte :).  Jag lär mig massor och tar fram hagelbössan och ser vilken uppställning som passar mig och varför! Rekommenderas!

Nej, det är en väldigt liten bok egentligen, det går att dra på si-så-där 900 - 1000 sidor till. 

Att sedan ytterst få (förmodligen ingen) funnit någon vett och sans i det är en annan femma. Jag la nivån där jag kände att de flesta kan ta till sig och ha nytta av informationen, då blev det så mycket sidor det blev. Läser du ordentligt ser du rätt snart att vissa saker bara "är" utan egentlig diskussion eller motivering. Det är mao saker jag helt sonika bara glider över. 

Den är inte skriven för att berätta hur du ska/bör göra utan hur du kan göra, och varför. Vilket du upptäckt alldeles själv.

Alexandras bok har jag redan blivit av med 3 exemplar på.... Den är ruggigt effektiv om du står på banan. 

/T

• Like 1

Per_B

Det var en smula oväntat kanske, riktigt sköj att läsa om hagelskytte! Gillade mina två böcker ("En liten bok om hagelskytte" och "Toppa ditt hagelskytte") skarpt så nu har jag köpt tre till om hagelskytte på bokbörsen: Hagelskytte av Bendz Tage, Hagelskytte utan bom : en flyktskytts problem av Kleberg, Klas, samt Jaktskyttekonsten med hagelgevär av Knöppel, Arvid. Är något av en samlare så det är ju roligt att hitta fler! 

pmt

Knöppel är väl kanske mest en historisk notis. Hans åsikter om kolvträ och kvaliteter på kolvträ är rätt magstark med dagens mått mätt.....

/T

4570

Heller ikke enig i alt Knöppel skriver. Spes hans hang til (allt för) höga överslag, men hans bok anser jag likväl är et måste för den över middels interesserte.

• Like 1