Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• Arve
      By Arve
      Äntligen är jaktsäsongen slut, så man får tid för sina långhållsprojekt! Här är ett som någon annan kan få fortsätta med: 1st CG80 i kaliber 6,5x55. Modifierad för kikarsikte, dvs. weaverklackar, böjt slutstyckshandtag, kvartssäkring. För ovanlighetens skull är denna CG80 INTE slutskjuten på banan innan den blev jaktvapen. 
      Tror den kan bli en riktigt bra långhålls- eller bänkbössa. Allt stål är skitfint men kolven är av generation 1 och lite hemmapulad. Vikt 4,8kg utan kornring. 63cm pipa. Kortad slaglängd. Snärtig och fin tryckpunkt. Snabbfästen fram och bak, passar stödben. Sprider 25mm@90m med Norma DL och en Norlett 7x32 - sannolikt mindre med en bra skytt och ett bra sikte.
      Förste ägaren hävdar att han bara hann skjuta "typ 3000 skott" innan han investerade i en Sauer. Jag har ingen piptolk, men kan i.a.f. se att bommarna är skarpa. Svårt att fånga på bild men jämfört med min CG63 är skillnaden uppenbar. Det f.g. ägare har hunnit är att såga i kolven och montera en ställbar Anschütz-bakkappa - ful men funkis.
      Pris 1 500kr. 
      Kitt för sidosäkring kan medfölja om så önskas.
      Jag bor i Enköping, ganska nära E18 och skjutbanan. Har en kolvkamshöjare och ett äldre kikarsikte att provskjuta med. 

Fler bilder: 

• INHWAN-Wannabe
      By INHWAN-Wannabe
      Hej! 
      Någon som har testat Bushnell 12x50 Fusion 1 Mile? Skulle vara kul att höra ert omdöme i så fall. 
      Mvh/Martin 
    • BollnäsViktor
      By BollnäsViktor
      Hittar igen tråd där det enbart diskuteras Avståndsmätare,
      Stora frågan, Vad ska man köpa?
      Min Kina modell gick precis sönder och har tagit in fukt (att man aldrig lär sig att köpa riktiga grejer)
      Jag vill använda min i jakten, självklart mäta ut lite mål vid långhålls träning men fokusen ska vara
      att den ska funka så länge som möjligt vid skymmning och dåligt väder.
      Tillverkarna är många och priserna är olika
      Lecia Rangemaster,Zeiss,vortex Bushnell,Nikon, kanske är det optimala en handkikare med inbyggd avståndsmätare?
      men det känns som att det blir en helt annan peng, tänker typ på Swarre Elrange med flera
      Vilken Har du och vilken skulle du köpa idag?

• 71kO92
      By 71kO92
      Halloy, eftersom robsoft lagt ner, så startar jag även en tråd här
      Vi är 5st som ska köpa grejor från siarm.com är de nån som vill hänga på?

Frakten kommer bli gratis eftersom vi strax är uppe i 1000€ gränsen.
      Det är bra om man bor i södra delarna av svedala, för logistisk skäl, givetvis går det skicka med buss eller liknande.
      Pma mig för detaljer osv.

http://siarm.com

här är orginal tråden på robban http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=42&t=203886&p=2431372#p2431372
      Mvh 71kO92
Sign in to follow this  
Per_B

Avståndsmätare

Recommended Posts

Per_B

Vad tror ni, kan den vara ok fast den är så billig? Aldrig haft en avståndsmätare men vore roligt och bra tror jag. 

image.png.cbb2f185588ad67f92bb890ec96902d1.png

juniper

Det som hade fått mig att avstå är avsaknad av ip-klassning (åtminstone enligt deras hemsida). Tänk på att den kommer antingen vara i en yttre ficka där den utsätts för väder eller i en innerficka där den utsätts för kondens. Kollar man på widforss har de ju en ipx7-klassad bushnell för 1595:-. Sen om den är dubbelt så bra för att den nästan är dubbelt så dyr låter jag vara osagt. Det jag har lärt mig genom åren är att inom det mesta man handlar finns det en liten regel med några få undantag. Billigast är billigast av en anledning. Går man upp ett snäpp och lägger sig på snäppet över insteg brukar man få mycket pang för pengarna. Vill man sedan gå några snäpp till brukar regeln vara "lite bättre - mycket dyrare".

• Thanks 1

Per_B

Tack för inputen Juniper. Låter ju vettigt att ha vattentätt. Vad tror du om avståndsmätare överhuvudtaget, är det användbart? Tänker på rådjursjakt med kula.

Silver

Det är ett bra hjälpmedel, särskilt vid kombon: relativt små mål-hyfsad förstoring- dåligt ljus är det lätt att missbedöma avstånd och ta skott på längre håll än man borde.

• Thanks 1

Per_B

Tackar! Sugen på att skaffa en helt klart!

Galne

När @merxz skulle köpa en till sambon för några år sen gav hans research att Vortex gav mest pang för pengen! Och han är rätt grundlig i sin research!

• Like 1
  • Thanks 1

Per_B

Ok Vortex, tack! jag kollar upp den!

redtop

Jag har en enkel avståndsmätare från Hylte (Genzo) som nog är ungefär i samma prisklass som den som TS länkar till.  Min mäter helt OK men optiken är som en kikare man fått i en tuggummiautomat.

Jag brukar ha med den ut på pass och mäta ut lite riktpunkter med max skjutavstånd. Till det funkar den alldeles utmärkt, men den ersätter inte på något sätt en handkikare.

• Like 2

Per_B

Ok, Redtop, tackar. Mäta ut skjutavstånd från ett pass är ju onekligen perfekt!

MagnusN

Jag har en bushnell, minns inte modell, har för mig att den kostade runt 1500 ny. Optiken är vad man kan förvänta sig, rätt dålig. I dagsljus är den OK. Den funkar dåligt när det börjar skymma och inte alls när det blir något mörkare. Om jag höll på med kikarjakt mer seriöst så hade jag köpt en Kahles kikare med avståndsmätare men det är 10k dyrare. 

Joacim
1 hour ago redtop sa:

Jag har en enkel avståndsmätare från Hylte (Genzo) som nog är ungefär i samma prisklass som den som TS länkar till.  Min mäter helt OK men optiken är som en kikare man fått i en tuggummiautomat.

Jag brukar ha med den ut på pass och mäta ut lite riktpunkter med max skjutavstånd. Till det funkar den alldeles utmärkt, men den ersätter inte på något sätt en handkikare.

Har samma mätare och kör enligt samma princip. Mäter ut ett antal riktpunkter medan ljuset är med mig, så vet jag vad jag ska förhålla mig till när mörkret faller och optiken på avståndsmätaren ger upp. 

• Like 2

charlie

Kör med biltemas å som allt annat får man vad man betalar för. 

Optiken är kass vid minsta dåligt ljus/taskig kontrast. Som ovan använder jag den mest i dagsljus för att mäta när jag fixar pass... upplever att den.är hyggligt exakt

M

• Like 1

Patrik L

Har en från Kjell&co, var någon utförsäljning för några år sedan, men ordinarie pris var nog ungefär som ovan och som övriga säger så är optiken kass, men mätningen fungerar. Min ligger dock i sitt fodral sen något år tillbaka. Jag upptäckte att man rätt lätt kan ta upp en satellitbild på de flesta jaktappar/kartsidor och mäta avstånd till punkter med sisådär 5% felmarginal. Jag har alltid mobilen med mig ändå, så varför bära på en sak till?

Hade jag sysselsatt mig med lite mer avancerat skytte på varierande håll så hade det nog varit en annan sak, men nu sätter man sig på pass tar ut avståndet till några punkter och sen sitter man ju vanligtvis rätt nöjd.

Dom gånger jag är ute och smyger så är avstånden vanligtvis så korta så det är sak samma. Känns det långt är det oftast för långt och då kan man gott röra sig närmare.

Vill du ha en och prova, så köp en, du kanske tycker att det är det bästa sen skivat bröd, men var beredd på att du kanske kommer till andra insikter.

/Patrik

• Like 1

Per_B

Tusen tack för input. Tror att jag mest kommer att använda den när jag skall skjuta rådjur på fälten. Tänker att det kan vara svårt att avgöra avstånd där ute på fältet utan några fasa punkter att hålla sig till. Men tror eg som ni säger att så värst nödvändigt är det säkert inte! Men om en relativt billig mätare gör jobbet så tror jag att jag slår till... Men ett snäpp kan man ju hoppa upp...kanske den här..

image.thumb.png.8b8999646b2bd303973110316dc91f9e.png

josc72

Jag har haft en Leopold för några tusenlappar. Den mäter ut till 600 y om förhållandena är perfekta, vilket de sällan är. Varit ok på älgjakt men så där på toppfågeljakt. Funkat men inte mer. Köpte en Leica i höstas och ångrar inte de tusenlapparna en sekund. Nu har jag en helt grym avständsmätare för många, många år. Bättre att spara några månader. Blir billigare i längden och mäter bättre.

• Like 2

Per_B

Ok! Japp den här verkar riktigt nice, fast den kostar ju en del...

image.thumb.png.508e0b6271001dff78c08fbd88e4fc4a.png

halvmiss

Kostar några tusingar mer men å andra sidan tror jag att du blir nöjd. Spara ett tag och skjut på säkra avstånd under tiden. Det viktigaste är ju inte att fälla vilt varje gång man är ute 🖐️

• Like 1