Hoppa till innehåll

Fn Browning Double Auto


Per_B

Recommended Posts

Jag har två pipor till min FN Browning Double Auto hagelgevär. Den ena går det inte att skruva i några choker i alls. Inga gängor där framme. Den andra har en ganska märklig sak längst fram, som ser ut lite som en rekylbroms och längst fram i den så är det gängor. Jag har några lösa choker som man kan skruva i men de förlänger så att säga hela vapnet framåt! Lite märkligt...jag trodde att choke jobbade mer in i pipan....

Någon som har koll på detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Så det heter så! Tack pmt

Lite märkligt för haglen går i pipan sen så kommer de in i en "luftad" del och sedan slutligen in i en rätt trång choke! Känns som det borde bli typ tvärstopp på haglen...i det närmaste..

 

 

image.png.18d62bb7899410e86aeec4df064534af.pngimage.png.4d60e78998744fc44e7b0c272d1ad140.png  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Per_B sa:

Jag har två pipor till min FN Browning Double Auto hagelgevär. Den ena går det inte att skruva i några choker i alls. Inga gängor där framme. Den andra har en ganska märklig sak längst fram, som ser ut lite som en rekylbroms och längst fram i den så är det gängor. Jag har några lösa choker som man kan skruva i men de förlänger så att säga hela vapnet framåt! Lite märkligt...jag trodde att choke jobbade mer in i pipan....

Någon som har koll på detta?

Kult ! Dubbel Auto är balla och jag har haft en med dubbla pipor , är din ena pipa en orginal skeet ?  

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Per_B sa:

Ok! Så det heter så! Tack pmt

Lite märkligt för haglen går i pipan sen så kommer de in i en "luftad" del och sedan slutligen in i en rätt trång choke! Känns som det borde bli typ tvärstopp på haglen...i det närmaste..

 

 

image.png.18d62bb7899410e86aeec4df064534af.pngimage.png.4d60e78998744fc44e7b0c272d1ad140.png  

Som sagt, tulip choke, recess choke eller Tuula choke. I dag ansett som obsolet. Men fullt funkis. 

Finns lite om den på shotguns.se.

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Per_B sa:

Jag tror att den ena pipan är en skeet pipa Culot. Det är i alla fall en FN Browning original pipa, går inte att skruva in choker i den 

Fota av stämplarna jag återkommer hur dom ska se ut

Tebax! https://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?f=53&t=15122

**$  så borde den se ut ,  och den lär ha 0,12mm choke ish med 18,2 i grundborrning , BTW  så har jag byggt 2 st slugbössor från dubbel auto som sköt fantastiskt  bra på 80m båda hade rödpunkt.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

* designates full choke (F).

*- designates improved modified choke (IM).

** designates modified choke (M).

**- designates improved cylinder choke (IC).

**$ designates skeet (SK).

*** designates cylinder bore (CYL).

INV. designates barrel is threaded for Browning Invector choke tube system.

INV. PLUS designates back-bored barrels

Men verkligen knepigt för den andra pipan som sitter på vapnet nu och som jag kan skruva choker i har bara en stjärna! och den lösa har två men den kan man inte skruva choker i...knepigt....jag menar en pipa som är full choke är det ju ingen ide att skruva choker i....lustigt!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas fan inte att dom skruvat en cutts på en äkta Halv pipa som e jäääävligt ovanlig , då gråter jag .   
 
när jag läser nogrannare så är det * full som har cutts så grattis till högvinsten , lyllo !!

halv fixar ALLT ! 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mmm  ja så en är alltså ** designates modified choke (M). och den går inte att skruva choke i....men den andra är alltså * designates full choke (F). och den kan man skruva choke i ....är det inte konstigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Per_B sa:

mmm  ja så en är alltså ** designates modified choke (M). och den går inte att skruva choke i....men den andra är alltså * designates full choke (F). och den kan man skruva choke i ....är det inte konstigt!

Ja om din ** pipa är den utan cutts så har du en orginal halv choke. 
Som det ser ut så har dom ”offrat” Full *  pipan  och i så fall kan du parka cutts pipan i skåpet och köra 
** pipan till allt från ” seven to seventy yaaaards” Som George  Digweed sa.

/P

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Ja om din ** pipa är den utan cutts så har du en orginal halv choke. 
Som det ser ut så har dom ”offrat” Full *  pipan  och i så fall kan du parka cutts pipan i skåpet och köra 
** pipan till allt från ” seven to seventy yaaaards” Som George  Digweed sa.

/P

 

Nä, han säger "ijjjååååårds".... Maken till rotvälska har ingen hört.

Zee ze låjne.... (See the line). 

/T

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 "Chokesytemet" som sitter längst fram på den ena pipan som är märkt (*) har en liten skruv på undersidan. Jag har inte provat att ta bort det. Antar att den är fullt löstagbar och att den bara klämmer mot pipans utsida, inget hål i själva pipan antar jag. Verkar ju lite bakvänt att ha den monterad på pipan som redan är full choke. 

Den andra pipan är märkt ** (Modified Choke, M), kanske bättre att sätta den pipan på bössan då och inte sätta på cutts chokesystemet. 

 

20200315_085114.jpg

20200315_090640.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah nu förstår jag vad du menar med offrat pipan! För att sätta på Cutts chokesystem så har de kapat pipan som är märkt (*, full choke).

 

Den andra pipan är klart längre och märkt (**), Modified Choke

 20200315_091246.thumb.jpg.a954b0709aa5b938e13efa070fe48950.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vad som händer med Full choke pipan (*) när man kapar den typ 15 cm som de har gjort här på min FN Browning Double Auto? Innebär det då att den i princip är fullt öppen nu?? Sitter inbyggd pipchoke i de yttersta 15 cm så att säga?? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Per_B sa:

Är det någon som vet vad som händer med Full choke pipan (*) när man kapar den typ 15 cm som de har gjort här på min FN Browning Double Auto? Innebär det då att den i princip är fullt öppen nu?? Sitter inbyggd pipchoke i de yttersta 15 cm så att säga?? 

Högst sannolikt är den ren cylinder. 

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ahh nu börjar det klarna för mig!  Tack för all input!  Så de kapade pipan som hade full choke 15 cm (vilket alltså innebär att den blir helt öppen) och monterade på Cutts Lyman chokesystem med möjlighet att då få en pipa som går från fullt öppen (tror det är den korta choken som jag har i nu till att bli fullt chokade eller mer om man skruvar i en lång smal choke.

Pipan som var märkt ** (Modified Choke, M) och som tydligen är lite av en allaround ändå sparade de som den var...

Tack för all hjälp!

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago pmt sa:

Sagt av smålänning.... ?

Nja, importerad från jämtland så jag har iaf begåvats med förmågan att säga "r" ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Per_B sa:

 "Chokesytemet" som sitter längst fram på den ena pipan som är märkt (*) har en liten skruv på undersidan. Jag har inte provat att ta bort det. Antar att den är fullt löstagbar och att den bara klämmer mot pipans utsida, inget hål i själva pipan antar jag. Verkar ju lite bakvänt att ha den monterad på pipan som redan är full choke. 

Den andra pipan är märkt ** (Modified Choke, M), kanske bättre att sätta den pipan på bössan då och inte sätta på cutts chokesystemet. 

 

20200315_085114.jpg

20200315_090640.jpg

JA!!! Ställ cutts pipan i skåpet och använd ** pipan .

jag hade gjort en Slug pipa av den med Cutts .

/P

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago charlie sa:

Nja, importerad från jämtland så jag har iaf begåvats med förmågan att säga "r" ?

Så surjämten hamnade i Småland.... 

Smaland, Smaland, jamt å standut! 

/T

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Culot!

Den pipan med Cutts är ju redan kapad ca 15 cm så förmodligen full öppen om man tar bort Cutts systemet på den.

Fråga 1: Behöver jag göra något ytterligare med pipan för att den skall funka fint till slug?

Fråga 2: Bara vildsvin man använder slug till eller??

Fråga 3: Om man skall skjuta slug behöver man kanske ett rödpunktssikte / kikarsikte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...