Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

19Henke94

Skjutstöd?

Recommended Posts

19Henke94

Har börjat snegla lite åt ett nytt skjutstöd. Det skall vara ett stöd med 4 ben, som ger stöd både fram och bak på kolven.
Nu finns det en hel del olika på marknaden och i varierande prisklass. Vilket stöd skall man välja?

Seeland Erase   ca 1000 kr

4 stable stick  ca 1500 kr

Viper flex  ca 2000 kr

Jakele Z4s ca 3500 kr

Är det någon som vet om prisskillnaderna är motiverade, Vill ju inte köpa något skräp, men samtidigt inte betala mer i onödan.
Jekele ser väldigt fin ut och kanske har det lilla extra. Men 3,5 tusen är lite väl bra för ett skjutstöd som man kanske lutar mot bilen
och sen backar över andra gången man är ute. Visst har dom livstids garanti så kanske det är värt det men det tror jag inte att de har.

Seeland har ju skumgummi handtag och jag kan tänka att detta gör stödet ganska ljudlöst, samt ett bra pris.

Viper-Flex är väl det som är mest välkänt, dock såg det lite meckigt ut att ställa in höjden, men detta var rätt länge sen så de kanske har uppdaterat det på de nyare. 

Någon som har testat eller har något av dessa stöden och kan hjälpa mig att välja?

tecno

Ett alternativ kanske, kommer väl en recension framöver från @lindgren

lindgren
40 minutes ago, tecno said:

Ett alternativ kanske, kommer väl en recension framöver från @lindgren

Jag köpte ett viper flex Elit
Har testat ett Seeland ... och beslöt mig för ett viper flex, för att jag är ~185cm
Mina kriterier är . Lätt höj och sänkbar.. (viper flex är enkel som en modern krycka!)
Skapligt lätt.
Inte rappligt. (tyst)

Man skjuter bra som tusan med dessa stöd, även luftbössan!
Men det är dyra pinnar.

• Like 1

Sako_Finnbear

Jag tillverkade ett eget av rundstav och tre hopsvetsade skruvar som "gångjärn".

Skoj och nästan gratis!😁

IMG-3972.jpg

IMG-3973.jpg

IMG-3974.jpg

• Like 1

Nissen

Snyggt!

hs_merkel

20190817_054739.thumb.jpg.f056eff4a9f140e9cbbdfda1f70e21d5.jpg

Har kört detta stöd som gjordes för 80kr  några åt nu,mycket stadigt. Denna bild är från 17 augusti. Sköt en bock på 270m då.

• Like 2

19Henke94

Tackar för allas svar. kände på viper flex och 4 stable stick nu i helgen, än så länge leder viper flex.
4 stable stick var jäkligt smidig och nätt, men benen var lite "vobbliga". Viper flex kändes bättre och värd pris skillnaden.

Trodde inte jag skulle få möjlighet att känna på Seelands men det kommer jag få göra. Så jag avaktar tills dess. Men det lutar åt viper flex just nu.

19Henke94
På 2020-03-28 at 19:47 hs_merkel sa:

20190817_054739.thumb.jpg.f056eff4a9f140e9cbbdfda1f70e21d5.jpg

Har kört detta stöd som gjordes för 80kr  några åt nu,mycket stadigt. Denna bild är från 17 augusti. Sköt en bock på 270m då.

270 meter ståendes  :blink: Nog för att stöden veckar bra, Men det hänger ju på träning iof :)
Bra mycket billigare än att köpa. vad har du använt för material? 

henke67
15 hours ago hs_merkel sa:

De är sjukt stadigt. Blomma pinnar från jula.

Jag köpte en billig variant (Inte så billig som blompinnar) från Engelsson. De där snörena han sätter dit på slutet på filmen tycker jag är onödiga. Men att ha en "hylla" där fram så man kan flytta bössan lite i sidled utan att lyfta stödets ben från marken underlättar betydligt.

lindgren

Fan, nu måste jag göra ett eget bara för att ett i vardera bilen.. jefla ilandsproblem

Fördelen är att jag har mitt köpta att ta måtten från.

underbron

"Blompinnarna" är är svårslagna när det kommer till prisvärde. 

Men rör sig viltet, typ räv som letar sork på nyslagen vall, så är är den plana ytan man lägger förstocken mot på en viperflex (och liknande) en fördel.

Men viktigast är nog användarträning.  Det är påfallande mycket fäktande att komma i färdigställning själv jämfört med de gånger när man haft en guide med sig som ställt upp käpparna.

• Like 1

hs_merkel

Träning. Mina är moddade nu mer så främmre är bara en alminimum u list så du kan flytta bössan fram och tillbaka. Mycket oknyt har dem inbringa. Snören är ett måste. 

S

• Like 2

henke67

Om man hittar ett lämpligt träd att sätta axel/rygg mot så funkar dylika stöd tom på toppfågeljakt. Jag har ofta haft problem med att så fort man lägger sig ner så är någon "skit" ivägen. 

Jag har dock hört (host...) att det kan vara bra att undvika träd med allt för mycket/lös upplega! 

• Haha 2

underbron

Skall väl tilläggas att aluminium viperflex avger en del metalliskt ljud när man knäpper i sär dem.

Möjligen hade det blivit bättre om man klädde dem med tejp, vilket iofs vore bra ur camouflagehänseende också.

Nu är ju oftast viltet en bra bit bort när man behöver hjälp av lavett så kanske inte så stort problem irl.

PAS

Hockeytejp strategiskt applicerad är bra. Matt i sin struktur och isolerar mot visst onödigt "klonk". /P

19Henke94

Fick som sagt klämma på ett par seeland och kvaliteten är bättre på viper flex inget snack. Men inte så pass mycket att det övertygade mig  att betala mer än dubbla priset.
Köpte mina idag och har bara hunnit klämma på dom och torrträna ytterst lite än så länge.
Jag är 187 cm lång och höjden var inga problem för min del, från optimal inställning så har jag mer än en decimeter till att höja dem om det skulle behövas.

Sitter skumgummi på tre ställen på varje ben. 2 mindre bitar längst upp och längst ner som enbart är till för ljuddämpning, en större bit på mitten som är för att hålla handen på när man bär stödet. 
Det verkar funka bra för att dämpa ljudet. Mindre bra var att de inte var limmade utan de var rörliga på varje ben. Kanske finns någon smart anledning till det men jag tyckte det var lite irriterande.
Löste detta provisoriskt genom att sätta en liten bit tejp på varje skumgummibit. Men dessa skall limmas för en mer permanent lösning.

Ska testa skjuta lite med dem under helgen. Dock kan jag direkt säga att om man smyg jagar ofta och redan innan vet att man kommer använda stödet väldigt mycket, så hade jag kört på viper flex. 
Men vi får se hur länge budget varianten håller och jag återkommer hur  vida jag blir nöjd eller missnöjd.

228

Har du hunnit skjuta med stödet ? Återkom gärna med en recension sedan.

19Henke94

Än så länge är jag nöjd med dom, smidiga och tysta att använda. De dyrare stöden känns snäppet bättre, tex Viper-Flex. Men de kostar också dubbelt så mycket. Så man får nog göra en avvägning om hur mycket man kommer använda dom. Smyg jagar man väldigt mycket så ska man nog satsa på ett dyrare stöd. Men om man som jag inte kommer använda dom överdrivet mycket så klarar man sig nog bra med Seeland stödet. Har som sagt inget direkt att klaga på men har inte hunnit hårdtesta det riktigt heller.

Helt klart är att dessa modellerna med stöd både fram och bak på kolven är helt oslagbara för jaktskytte. Det blir inte som att sitta i skjutbänk men faktiskt inte långt därifrån.

• Like 1

19Henke94

Använt dem lite mer nu och har fortfarande inget att invända mot. Lätta och tysta att fälla ut, smidigt att bara flytta framstocken lite i sida om målet flyttar sig. Igår stod jag och plinkade med 22an i 45 minuter.
Utgångsläge med vapnet på axeln och stödet ihopfällt, sen 1 skott och börja om. riktigt kul och med lite träning så kan man nog skjuta riktigt fina träffbilder. Bästa 5 skotts serien igår mätte 35mm på 45 meter. Sämsta serien med något slängskott låg väl ändå strax över snusdosan.

• Like 1