Hoppa till innehåll

Leupold VX Freedom


Per_B

Recommended Posts

Vad tror ni om Leupold VX Fredom kikarsikte? De är ju väldigt billiga, men ändå med Leupolds fulla garanti vad jag förstår. Är de något att ha tro?

Ursäkta om det blev lite dubbelpost på det här inlägget men kom på att det passade bättre här!

 

image.thumb.png.ac4fa6ab20b9ba680cad36bb9a1813c9.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser nu att det står att riktmedel är icke medförstorande i annonsen ovan. Efter att ha googlat lite så vet jag nu vad det betyder, tycker spontant utan att ha jämfört att det verkar ganska bra, i alla fall vid inskjutning på en tavla. Dvs om man ökar förstoring så täcker korset eller punkten eller vad man nu har i mitten på sitt riktmedel en mindre del av tavlan. Vid jakt så kanske det inte är lika bra? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Icke medförstorande (second focal plane, förkortas ofta "SFP", riktmedlet i andra planet) är utmärkt till de flesta former av jakt och det överlägset vanligaste i moderna jaktsikten.

Ett medförstorande (first focal plane, FFP) riktmedel är mer ett måste i tävlingsskytte där du mäter avståndet med hjälp av riktmedlet i kikarsiktet - då är det tacksamt om måtten stämmer vid alla förstoringar.

Jag jagar (och skjuter) med båda typerna av riktmedel, båda fungerar utmärkt.

Jag har inga som helst erfarenheter av det siktet du länkar till.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Personligen är jag ingen finsmakare vad gäller optik. Har aldrig använt något dyrt kikarsikte. Det jag möjligen är lite orolig för är hur rattarna / mekaniken känns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Dallas Dave! Vilken bra recension!!  Tycker det ser riktigt bra ut på bössan! "Skägget" på linjen skulle inte jag upptäcka / bry mig om det minsta. Det som oroar mig lite är reglagen för höjd och vind som du skriver inte känns bra.. MEN går de att ställa in och håller sig där så visst, fine för det priset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för utvärderingen DallasD!. Känner att jag blir lite tveksam får jag säga. Tror jag kanske skall prova ett Vortex Crossfire i stället. Säkert sämre optik men kanske rattarna är bättre?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag köpte i somras ett begagnat VX-I Freedom 1,5-4X20 på auktion nere i Tyskland till rätt kurs och jag måste säga att jag är imponerad av hur krispig optiken är till det pris dessa sikten betingar..

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
På 2021-09-25 at 20:48 Per_B sa:

Ok doenitz! Jag har inte köpt ett ännu men lär nog bli ett så småningom. Hur känns rattarna för höjd och sida tycker du? Är de ok?

De är inte som på en VX-III men fungerar..

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...