Hoppa till innehåll

Side by side som bruksvapen


19Henke94

Recommended Posts

Har idag en bock som bruksvapen (slit och släng). När jag jagar markvilt med hagel så använder jag oftast en Sbs Sauer & sohn eller min drilling.
Så när jag ska på fågel jakt där det riskerar att bli många skott eller där vapnet lätt kan få lite stryk så väljer jag hagel bocken.
Men jag trivs bättre med min Sbs och upplever att jag skjuter bättre med den. Är medveten om att enklare modeller av Sauer & sohn i bästa fall räknas som en bruksbössa och min är inget undantag.
Men den är det enda arvet jag har av min morfar som är död sedan länge, och därför vill jag vara lite försiktig med den och försöka forstätta hålla den i bra skick.

Så nu letar jag en driftsäker sbs att ha som bruksvapen
Det första är priset, jag tänker mig absolut max 8 tusen men gärna lägre. Kan jag hitta en för 4-5 tusen så är det ännu bättre. Vill helst ha en engelsk modell på kolven, i övrigt så har jag inga som krav på fint ämne i kolven eller utseende/gravyr. Visst är det alltid trevligt med ett fint vapen men denna bössan skall jag kunna använda till gås, kråk och jakt vid havet utan att behöva vara försiktig.

Trångborrning tänker jag kvarts och halv, skulle de vara trängre så är det väl inga stora pengar för att öppna upp dem?
Jag skjuter inga jätte mängder på bana, men vill kunna skjuta 24g stål utan att behöva vara överdrivet orolig för min hälsa. Det kan man i de flesta vapnen om jag har förstått det hela rätt.

Givet så måste kolven passa, men vilka märken/modeller skall man titta efter och är oftast säkra kort?
Någon som har tips om en vapenhandlare som är duktig på hagelvapen?
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehh? 

Tror du finner vad du söker för typ en tusenlapp, står måååååånga gamla sbs och skräpar hos vapenhandlarna.. det enda trixiga kan vara att finna en med så pass öppen borrning men skippa det så länge. Finns som sagt rätt mycket men ngn Merkel 8 torde inte vara ngt problem att hitta, de finns i rätt modell, även med ejector.. 

Detta är lite ledsamt nästan, finns sjukt många bra bössor som står och skräpar i bunkrarna.. Jag såg ngt klipp på nätet igår där en engelsman stod och bankade fågel med en sbs.. det ser sjukt trevligt ut.. 

Gecco hittade jag en för ngr år sen.. långa pipor och trång men med ejector och engelsk kolv vidare så torde du kunna finna Aya men där vet jag inte om de finns i engelsk kolv.. Kompisen köpte en Aya för en 500:-.. eller om han fick den.. där var det dock pistolgrepp. 

Hitta en bruksbössa torde inte vara så svårt, beror lite på hur höga krav du ställer. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enig med dansken. Slit på morfars bössa, och vårda den. Rengör när den varit vid havet, låt den torka riktigt när den blivit fuktig, ta en dag om året till att resa slagmärken i träet osv. Byt ledbult vid behov. Öppna både choker och patronlägen om det behövs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

För mig vore valet enkelt: Skjuter du bra med morfars bössa så jagar du med den. Så mycket det bara går. Du hedrar du morfar och kan känna han är med dig på jakt. Blir bössan glapp byter du ledbult. Blir den FÖR sliten ställer du den undan och köper en annan. Men använd den för bövelen
Rent krasst: Bössan är inte värd några större pengar nu- och kommer inte att vara så heller när du en gång går ur tiden, men då har bössan i alla fall jagat- som den var avsedd för från början.

- med all respekt ?

Tackar för tipset men det är första vapnet min morfar köpte, och det första vapnet jag höll i som 4-5 åring. Kan tyckas löjligt när jag vet att den på sin höjd är värd 500-1000kr. Men vill inte riskera att det händer något med den. När jag kan skaffa en annan för några tusen som jag slipper vara jätte rädd om.
Sen vill jag inte öppna upp trångborrning och börja mecka med den. Den skall absolut användas ibland, men slipper helst att krypa ner med den i bland stenskravel eller stoppa ner den i ett lerig gås hål.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Ehh? 

Tror du finner vad du söker för typ en tusenlapp, står måååååånga gamla sbs och skräpar hos vapenhandlarna.. det enda trixiga kan vara att finna en med så pass öppen borrning men skippa det så länge. Finns som sagt rätt mycket men ngn Merkel 8 torde inte vara ngt problem att hitta, de finns i rätt modell, även med ejector.. 

Detta är lite ledsamt nästan, finns sjukt många bra bössor som står och skräpar i bunkrarna.. Jag såg ngt klipp på nätet igår där en engelsman stod och bankade fågel med en sbs.. det ser sjukt trevligt ut.. 

Gecco hittade jag en för ngr år sen.. långa pipor och trång men med ejector och engelsk kolv vidare så torde du kunna finna Aya men där vet jag inte om de finns i engelsk kolv.. Kompisen köpte en Aya för en 500:-.. eller om han fick den.. där var det dock pistolgrepp. 

Hitta en bruksbössa torde inte vara så svårt, beror lite på hur höga krav du ställer. 

Jo de kanske räcker med 1-3 tusen kronor det är ju inte en nackdel iallafall . Men jag har dålig koll på märken och modeller när det kommer till  hagel och ännu sämre när det då gäller sbs. 

Merkel 8 ska jag kolla upp lite mer. Aya har jag sett några men de jag sett ligger på mellan 12-18 tusen.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns "sämre" modeller av aya som är avgjort billigare.. men jag tror Merkel och Simson/suhl/Sauer lirar bättre mot din kravspec. Farsan har en Simson.. förmodligen exakt samma vapen som du är rädd om.. som han köpte när han började jaga. Den är slut, spucket kolvträ osv, men mycket patos i den bössan! 

Förstår att du vill vårda den du har!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår de som tycker jag bör köra med "morfar" bössa. Ska man tänka praktiskt och logiskt så är det rätt. Men jag har en bock som jag inte trivs med. Den ska bort och då kan jag lika gärna skaffa en "bruksbössa" 

Kanske ska omformulera lite. Om jag räknar bort 2-3 tusen för att länga/korta kolven och öppna patonlägen/trångborrningar.
Vilken sbs hade ni köpt  för ca 5000 kr?

Eller vilken handlare hade ni åkt till för att leta och få hjälp ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan.. vet att min farbror har en slik sbs.. ska kolla om den finns kvar, torde vara billig.. vart ju lite sugen själv :blink:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörrö hippen.

Du har väl hört ryktet att pumpen lämnat boet å en HVA 350 okuperat skåpet sen 2 år tillbaka. ?

Saknar dock pumpen i vissa lägen, fan man bara har en plats krav i garderobeländet. Vill ju ha en 22lr med inför stundande ekorrjakt om allt vill sig väl åsså en mysig lite pump man kan leka med i knät mellan varven.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago dptrapper sa:

Hörrö hippen.

Du har väl hört ryktet att pumpen lämnat boet å en HVA 350 okuperat skåpet sen 2 år tillbaka. ?

Saknar dock pumpen i vissa lägen, fan man bara har en plats krav i garderobeländet. Vill ju ha en 22lr med inför stundande ekorrjakt om allt vill sig väl åsså en mysig lite pump man kan leka med i knät mellan varven.

 

 

What?! Det var ju stort, vettigaste du gjort på länge :whistling::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago sidelock sa:

Sett ett gäng simson suhl med detta lite speciella pistolgrepp på blocket det senaste. 1000kr eller mindre.

https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/suhl_12_70_sbs__svs/89115832

Det där är en Suhl 1275.. jämfört med en Merkel 8 så är denna skapelse lika själlös som min utslitna foppa.. Första bössan farsan köpte åt mej, jag slet som ett djur men lärde mej aldrig skjuta med skiten.. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago 19Henke94 sa:

Av ovan så är 247an och Sauern Torsbo har de tveklöst mest intressanta. 

Vanliga m8 eller m47 är som regel svårbedömda, kvaliteten skiftar nått enormt på dem. Lite bättre modeller är som regel betydligt jämnare i kvaliteten. 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago pmt sa:

Av ovan så är 247an och Sauern Torsbo har de tveklöst mest intressanta. 

Vanliga m8 eller m47 är som regel svårbedömda, kvaliteten skiftar nått enormt på dem. Lite bättre modeller är som regel betydligt jämnare i kvaliteten. 

/T

Tack för svar, har du något tips på duktig handlare i Skåne trakten som man kan få hjälp av? Nu är väl detta lite enklare vapen i en lägre prisklass mot vad du normalt pysslar med men är det någon man skall fråga så är det dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago pmt sa:

 och Sauern Torsbo har de tveklöst mest intressanta. 

/T

Men...men...den har ju samma framstock  som min Sauerdrilling har och du hatar framstocken på min Sauerdrilling!

Har pmt äntligen sett ljuset i tunneln:woot: vad blir nästa aha upplevelse tro?  

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Mad Mike sa:

Men...men...den har ju samma framstock  som min Sauerdrilling har och du hatar framstocken på min Sauerdrilling!

Har pmt äntligen sett ljuset i tunneln:woot: vad blir nästa aha upplevelse tro?  

/Mike

Det går att rätta till.... Kolvmakarna ska också leva. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago 19Henke94 sa:

Tack för svar, har du något tips på duktig handlare i Skåne trakten som man kan få hjälp av? Nu är väl detta lite enklare vapen i en lägre prisklass mot vad du normalt pysslar med men är det någon man skall fråga så är det dig.

Störst utbud, men dyrast är Kjell i Sjöbo. 

Billigast är nog Jakt&Friluftsgården utanför Lund. Men där krävs det nog att du har lite koll. 

I dina kläder hade jag försökt pruta 247an lite, de brukar gå för runt 6 - 6500.

Övriga har som regel rätt lite vettigt i hyllan alla dagar i veckan, utan då får man tråla över tid. 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Det där är en Suhl 1275.. jämfört med en Merkel 8 så är denna skapelse lika själlös som min utslitna foppa.. Första bössan farsan köpte åt mej, jag slet som ett djur men lärde mej aldrig skjuta med skiten.. 

My bad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Merkel 8 är grejer. Går att ha ihjäl trappor med!? Sköt rätt hyffsat med min. Har den på ön som rabbisbössa perfekt att trycka taggtråd med. Och jaga sjöfågel. Köpt för 2 backar öl och såld för en Famous Grouse 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar, blir nog en resa till ett par vapen handlare för att kolla, känna och klämma. Men om jag inte betalar alldeles för mycket och håller mig till de nämnda märkena och modellerna så borde jag vara ganska safe. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago 19Henke94 sa:

Tackar för alla svar, blir nog en resa till ett par vapen handlare för att kolla, känna och klämma. Men om jag inte betalar alldeles för mycket och håller mig till de nämnda märkena och modellerna så borde jag vara ganska safe. 

Skulle du ramla ända ner mot Sjöbo/Lund/Staffanstorp kan du ju höra av dig, det kan hända att jag har en stund över så ska jag ge dig en "crash course" i beggade svs i en kasun.

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago pmt sa:

Skulle du ramla ända ner mot Sjöbo/Lund/Staffanstorp kan du ju höra av dig, det kan hända att jag har en stund över så ska jag ge dig en "crash course" i beggade svs i en kasun.

/T

Oj jätte stort tack! Eventuellt kör jag neråt på fredag, eller tisdag nästa vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...