Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
19Henke94

Side by side som bruksvapen

Recommended Posts

pmt
54 minutes ago 19Henke94 sa:

Oj jätte stort tack! Eventuellt kör jag neråt på fredag, eller tisdag nästa vecka.

Lovar inget men med lite framförhållning så ...

/T

• Like 1

pmt

Där gjorde du nog ett litet klipp.... Det är en ovanligt trevlig italienare, den där.

/T

• Like 2

228
12 hours ago 19Henke94 sa:

Det blev en Angelo zoli som kändes helt rätt när jag tog i den. Kolven skall förlängas lite och borrningen blir kvart och halv till att börja med. Så nu är det bara att vänta på licensen.

Jätte tack till pmt som tog sig tiden att visa mig lite vad man kan titta efter på begagnade hagelvapen. Riktigt roligt att lyssna på personer som kan sin sak.

Till er som inte läst den så kan jag varmt rekommendera ”En liten bok om hagelskytte” jag har läst nästan hela helgen. 

A7F94FDF-6D39-4EBC-AD52-9859B0B3C790.jpeg

Riktigt fin bössa , lägg gärna upp fler bilder på den. 

• Like 1

Hipshot

Exakt! Vad fan är det för ngt? Aldrig sett i sida/sida innan.. är det äkta sidolås eller?

Kul!!

• Like 1

19Henke94
1 hour ago Hipshot sa:

Exakt! Vad fan är det för ngt? Aldrig sett i sida/sida innan.. är det äkta sidolås eller?

Kul!!

Ja du... jag vet faktiskt inte riktigt, hittar inte jätte mycket information om angelo zoli sbs. Men det är ett äkta sidolås vad jag har förstått.

Jag fortsätter leta information och länkar om jag hittar något. 

19Henke94
8 hours ago 228 sa:

Riktigt fin bössa , lägg gärna upp fler bilder på den. 

Har inte fler bilder i dagsläget, får lägga upp lite fler sen när jag fått licensen

• Like 1

pmt
30 minutes ago 19Henke94 sa:

Ja du... jag vet faktiskt inte riktigt, hittar inte jätte mycket information om angelo zoli sbs. Men det är ett äkta sidolås vad jag har förstått.

Jag fortsätter leta information och länkar om jag hittar något. 

Jo, det är nog ett äkta sidolås, och den är inte gjord av Zoli. Den är såld av Zoli under zolis namn, så det är lite av ett detektivarbete du har framför dig. 

/T

• Like 2

19Henke94
1 hour ago pmt sa:

Jo, det är nog ett äkta sidolås, och den är inte gjord av Zoli. Den är såld av Zoli under zolis namn, så det är lite av ett detektivarbete du har framför dig. 

/T

Nu gjorde du det inte mindre spännande :D 

Jag ska nog kunna hitta någon information, så småningom iallafall..

19Henke94

Inte helt lätt detta, har ju bara någon enstaka bild att utgå från och något serie nummer skrev jag ju inte ner...

Men vad jag kan hitta än så länge så verkar det som att tillverkarna F.lli Rizzini (Rizzini bröderna) samarbetade med en Rinaldo Zoli. Detta blev då Zoli Rizzini vapen.

på bilder är det väldigt likt och jag gissar att det skulle kunna vara en zoli rizzini

Men varför det då står Angelo zoli på detta vapen har jag inte lyckats lista ut. 
kanske Rinaldo zoli, hade någon kontakt med företaget Angelo zoli och de tillverkade vapen åt dem som sen såldes under namnet Angelo zoli.

Roligt att leta fakta, men blir nog lättare när jag får hem vapnet så jag kan undersöka det lite bättre.

pmt

Angelo Zoli och Antonio Zoli var i princip två marknadsnamn från samma producent. Typ som Simson och Merkel är i dag. Det som står på bössan är vad den som sålde den ville att det skulle stå. Det har som regel extremt lite med vem gjort den att göra.... I vissa fall räckte det att det var ngn som hade en agent i Sverige så såldes allt som gick genom agenten under samma "namn". Titta bara på vad som sålts under namnet Baikal. Det finns ingen tillverkare eller fabrik som heter så..... 

Sedan, så där rent upplysningsvis, alla i den italienska vapenröran är släkt. Eller gifta. Eller bägge delar. 

• Like 1

19Henke94
6 minutes ago pmt sa:

Angelo Zoli och Antonio Zoli var i princip två marknadsnamn från samma producent. Typ som Simson och Merkel är i dag. Det som står på bössan är vad den som sålde den ville att det skulle stå. Det har som regel extremt lite med vem gjort den att göra.... I vissa fall räckte det att det var ngn som hade en agent i Sverige så såldes allt som gick genom agenten under samma "namn". Titta bara på vad som sålts under namnet Baikal. Det finns ingen tillverkare eller fabrik som heter så..... 

Sedan, så där rent upplysningsvis, alla i den italienska vapenröran är släkt. Eller gifta. Eller bägge delar. 

Släkt och gifta är ingen bra kombo :laugh:

Okej märker snabbt att man vet extremt lite om hur vapen branschen fungerar. Har i min okunskap trott att det som står på vapnet är även den som är tillverkaren.

Bör man kunna hitta Rizzini någonstans på vapnet ? Eller har de tillverkat den och sen stämplat och märkt angelo zoli? 

pmt

Du borde kunna hitta ett trade mark nån stans på insidan - typ på piplanet eller i baskylen bord. 

Men det behöver inte vara där. 

/T

• Like 1

charlie
10 hours ago pmt sa:

Du borde kunna hitta ett trade mark nån stans på insidan - typ på piplanet eller i baskylen bord. 

Men det behöver inte vara där. 

/T

Lite som vanligt med hagelvapen - det borde finnas där men inte nödvändigtvis fast kanske. 

Ibland känns det lättare att dricka två koppar kaffe å skita ut en igelkott än att hitta rätt i tillverkardjungeln 😂

pmt
5 minutes ago charlie sa:

Lite som vanligt med hagelvapen - det borde finnas där men inte nödvändigtvis fast kanske. 

Ibland känns det lättare att dricka två koppar kaffe å skita ut en igelkott än att hitta rätt i tillverkardjungeln 😂

Så länge igelkotten kommer medhårs eller medpigs så är det nog aningen lättare....

/T

• Haha 1

19Henke94

Nu är licensen på väg med posten, så blir förhoppningsvis avhämtning antingen imorgon eller på lördag.
Jädrar vad kul, länge sedan man var så taggad över att hämta ett vapen. :D

• Like 2

19Henke94

Licensen kom i fredags men lördagen körde ihop sig totalt. Så jag får vänta tills på onsdag med att hämta den....

• Like 1
  • Sad 1