Hoppa till innehåll

Benelli vs Benelli


LGH

Recommended Posts

Hallå där,

Ett rykande färst inköpstillstånd på en Benelli halvautomat bränner i fickan. Min tanke är att jag ska ägna luncherna under isoleringen med att väsnas med halmfläkt för att hålla arbetstiden närmare 8 timmar än 10-11.

Jag tror mig veta att Benelli Montefeltro och M2 är exakt samma mekanism förutom färg och ytbehandling (kanske någon optikinfästning som skiljer också, men det rör mig inte). Det jag däremot funderar över är vilken spång som lämpar sig bäst på en allroundbössa. Tanken är först lerduvor men även riktiga fåglar och markmål när jag väl känner mig varm i kläderna. 

Jag har inga större möjligheter att åka och testa i nuläget på grund av rådande omständigheter. M2-brickorna för att justera kolven ska ju fungera till alla varianterna (med eller utan Comfort-kolv) så jag är inte så orolig över den biten. Dessa bössor brukar dessutom kännas bra när jag klämt på dem i bunkrar de senaste fem-sex åren.

M2 har någon form av sluttande eleverad spång och Montefeltron har en platt spång.

Vilka fördelar och nackdelar finns med respektive variant? Dvs, vilken ska jag köpa för mina surt förvärvade slantar? Det kommer bli en utan Comfort-kolven i varje fall, jag är inte superimponerad av just den.

Bifogar en bild jag mästerligt knåpat ihop för att illustrera skillnaden. Överst Montefeltro ("Comfort" hos handlarna här) och nedanför en vanlig M2.

benelli-m2-vs-montefeltro.thumb.png.f5f42a6b5dabd7f7859ac07cb6e1ee87.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago LGH sa:

Vilka fördelar och nackdelar finns med respektive variant?

Krasst är det noll och ingen skillnad givet samma piplängd, sedan gillar vissa att ligga lågt mot pipan (har sina för resp nackdelar) andra vill ha lite luft runt spången ( har sina fördelar resp nackdelar).

Den mest uttalade fördelen (som jag inte delar i speciellt stor omfattning) är att den högre ventilerade spången minskar mirage jmf mot den lägre men det beror mer som jag ser det på hur bred spången är. Inte hur hög den är. Rampen på den kortare spången ska ge den optiska illusionen av att den är "lika lång".

Sedan är det väldigt personligt om man tilltar bössan omedvetet eller inte, jag vet de som tilltar 20-30 grader och vägrar erkänna att de gör det och andra som ALDRIG tilltar bössan ens när de påstår att de gör det. Är du en "omedveten lutare" - ta den med lägre spång för du får, teoretiskt sett, mindre geometriförskjutning. Skillnaden är därmed tramsigt försumbar om du inte heter Digweed i efternamn - och då är du INTE en omedveten lutare.....

personligen är jag av uppfattningen att den smalare spången är trevligare och skymmer mindre. Skolboken säger att den bredare är lättare att göra pull away med och ger bättre uppfattning om man lutar.

det med andra ord helt upp till vad du tycker bäst om.

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så länge du skippar comfort kolven så är det nog egalt.. jag hade valt Comfortmodellen.. tror den heter Comfort.. eller hette förut iaf. Skit samma. M2:an tror jag är lite granna budgetmodell.. den kan man se säljas ut billigt stundtals men det har jag aldrig sett när det gäller Comfortmodellen.

Jag saknar systemet så det nästan gör ont.. Heligt less på gas bajset som jag skjuter nu.. Men vad hjälper det, kan fan inte skjuta med dessa bössor..

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era svar.

Jag är ingen Digweed så millimetrarna spelar nog ingen roll för min del. Får se vad som finns, helt enkelt. På M2-bössorna med den lutande spången är kolven några millimeter högre känns det som, och bilden ovan verkar stöda min teori.

Vad gäller Comfort eller inte lutar jag som sagt att skippa den dyrare kolven, oavsett om det gäller M2 (”M2 Comfortech”) eller Montefeltro (som Sako helt enkelt kallar ”Comfort”). Tycker det är en varningsklocka när ny bössa i butik gnisslar och bakkappan börjar lösas upp när den bott i en bunker hela sitt liv.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som inte är ett jätte fan av Benelli trots att dom är pålitliga och drift säkra samt att jag haft en M90 M2 i min ägo, och den hade den upphöjda spången och korta magasinröret  för 3 skott , dock lagenligt pluggat för max 2 . Idag finns visst justerbrickor på de bössor du klämmer på vilket är bra, men betänk en sak och tänk det är att bredare spång ger vikt och längre pipa ger vikt fram och likaså ger längre magasin vikt fram då pipringen förskjuts framåt. Vart jag vill komma är att alla Benelli verkar vara för klena anorektiker som inte orkar svinga en bössa över 2,9kg . Man bör inte glömma att vikt absorberar rekyl och att korta magasin gör bössan piplätt, speciellt om man väljer den idag så vanliga 66cm pipan. 

Ps: ingen av dom har speed load funktion ?

/P

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago LGH sa:

Tycker det är en varningsklocka när ny bössa i butik gnisslar och bakkappan börjar lösas upp när den bott i en bunker hela sitt liv.

Hur ser andra bössor ut som står i den bunkern? Kanske är mer fel på förvaringen än det som förvaras. Tycker jag hade märkt av samma bekymmer på min med tanke på vad jag utsatt den för.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft min M2 Comfort i snart 7 år (köptes ny) och har inte haft några problem med den - varken kolv/bakkappa eller annat.

Laddar om med allt jag matat den med, vilket till 99% är billigt 24gram stål. Har haft 2-3st light primer strikes, som jag beskyller ammon för, men i övrigt inga problem.

Jag ska även vara ärlig och säga att den inte luftas så ofta som den borde, blir mest sporadiskt lerduveskytte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Benelli Comfort med Comfort tech kolv och jag märker ingen skillnad när jag skjuter med Comfort tech kolven eller den vanliga M2 kolven som polaren har.

Min bakkappa har börjat luckra upp sig och börjat tappa ytskiktet, den börjar se allmänt risig ut så jag tänkte köpa en vanlig M2 bakkappa och sätta på.

Förhoppningsvis så kommer M2 bakkappan göra så jag inte tilltar bössan längre för den är helt platt till skillnad från comfort tech bakkappan som är lite spetsig.

Det är lite Heaven and Hell över denna bössa ibland älskar jag den ibland hatar jag den.
För vissa dagar så skammar jag nästan var ända fågel o nästa gång blir det paket av dom.
Jag tror att det har med bakkappan o göra för jag har märkt dom dagar som jag skammar det mesta så tilltar jag gärna bössan säkert 15-20 grader.
 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag saknar mina Comfortar som fan med... dock INTE bakkappan. Samma upplevelse som Draggot, många halvdöda fåglar och märkliga bomskott! Men systemet.. driftsäkerheten.. Sjukt nyfiken på en automat som Putte köpt, fritt ur minnet, Beretta ES100. Benellisystem med beretta outfit.. har jag hört.. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på det, pitchen är väl vinkeln på kolven? Tror inte den blev påverkad utöver det att nedre spetsen (tån?) är mindre spetsig och det känns som bössan inte tiltar ingår lika lätt som tidigare..

Oo upplys mig du stora hagelguru!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pitchen är vinkeln på kolvkappan, fel pitch så tenderar kolven ibland att röra sig nedåt i skottet. Med bom över som resultat....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror problemet för mig var att bössan vred sig inåt ibland, med bom lågt-vänster som följd.. 

Sen jag bytte bakkappa så har jag inte upplevt samma fenomen alls ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog slå ett slag för Montefeltron. Jag har haft den i typ 4 år och jag har klämt lite på m2an och personligen gillar jag montefeltron bättre. Skönare framstock att hålla i, tycker jag! Jag har en 66cm pipa som är alldeles för kort för mig så då är det najs att spången blir "förlängd" iom att den är sänk i lådan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Skånepåg sa:

Det enda jag retar mig lite på är att jag inte köpte den med 71 pipa, den är lite viftig med 66..  

Det är det jag tjatar om  jämt !  tyvärr lyssnar få .

Jag tyckte det var skitsmart med 66 cm  men det slutade med magförlängning med typ 50-100g hagel i för att vikta den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att haft möjlighet testa 66 och 71 pipa så var valet enkelt 71 pipan hade bättre balans och lugnare sving.

Däremot har jag inget problem med backkappan hel och fin kan det vara olika "plastblandningar"

Det har gått 5-6000 smällar i byssan utan några problem blåsa rent med lite tryckluft då och då gör susen.

Leif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en comfort med comforttechkolv och är nöjd med den förutom bakkappan som en del nämner. Bössan bara går och går. Köpte den beggad när den var 10 år gammal (rätt lite skjuten iof) och jag tror att jag haft den i 5-6år.

Mediumlängd på bakkappan gör iaf att jag känner att jag hamnar för nära lådan. Den långa är bättre men jag ska byta till en limbsaver när jag får arslet ur.

Bricksystemet är fördelaktigt så att man kan kröka till kolven.

Kommer inte ihåg om det bara är montefeltro som har 2 st weaverfästen infrästa i lådan? Om man vill pilla på en aimpoint eller liknande.

Hade jag köpt idag så hade jag tagit en montefeltro men standard syntetkolv och 71 pipa.

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago MagnusN sa:

Har en comfort med comforttechkolv och är nöjd med den förutom bakkappan som en del nämner. Bössan bara går och går. Köpte den beggad när den var 10 år gammal (rätt lite skjuten iof) och jag tror att jag haft den i 5-6år.

Mediumlängd på bakkappan gör iaf att jag känner att jag hamnar för nära lådan. Den långa är bättre men jag ska byta till en limbsaver när jag får arslet ur.

Bricksystemet är fördelaktigt så att man kan kröka till kolven.

Kommer inte ihåg om det bara är montefeltro som har 2 st weaverfästen infrästa i lådan? Om man vill pilla på en aimpoint eller liknande.

Hade jag köpt idag så hade jag tagit en montefeltro men standard syntetkolv och 71 pipa.

 

 

Fundering.. Kan man inte bara skära av den här fjolliga kanten på bakkappan så den blir rak? Jag har för mej att jag skar av kappan på min första Comfort.. minns fan inte varför nu.. och sen petade tillbaka den avskurna biten med lite lim på. 

Det är ngt med bakkapappan och ev kindstödet, där ligger ngn mått fel för min del... Önskar att de hade en annan kolv, hade valt benelli systemet alla dagar i veckan före Beretta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago nuke sa:

Någon som har en bild på hur det ser ut med en limbsaver?

/Markus 

15431589801131507986147048149019.jpg

Ingen jättebra bild, men det ser rätt hyfsat ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Skånepåg sa:

15431589801131507986147048149019.jpg

Ingen jättebra bild, men det ser rätt hyfsat ut.

Hur många cm är den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Fundering.. Kan man inte bara skära av den här fjolliga kanten på bakkappan så den blir rak? Jag har för mej att jag skar av kappan på min första Comfort.. minns fan inte varför nu.. och sen petade tillbaka den avskurna biten med lite lim på. 

Det är ngt med bakkapappan och ev kindstödet, där ligger ngn mått fel för min del... Önskar att de hade en annan kolv, hade valt benelli systemet alla dagar i veckan före Beretta.

Gissar att det är skummad plast i den så om man skär i den så suger den vatten. 

 

3 minutes ago Skånepåg sa:

Ca 3 cm

15862843698793034547295531382058.jpg

Perfekt, det motsvarar tjocka originalbakkappan. Ska beställa nu så att det blir gjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...