Hoppa till innehåll

Ammo for Dummies...


qvarnhill

Recommended Posts

Kände att handladdningstråden var precis rätt ställe att söka råd i...

En kompis hjälpte mig att ladda upp lite skott till min gamla 1640, han mätte och donade och talade en massa i tungor... Friflykt och allt vad det var. Hur som helst slutade det hela med en hel hög, typ 50 skott med Normas vulkankula och skotten gick med nöd och näppe stänga in i patronläget på den gamla bössan. Nu har jag bytt bort den gamla mot en nyare Zoli 1900 och testade lite försiktigt att mata i ett skott av mina "långskott" men det gick inte alls, inte på några vis!

Så, till min fråga, skulle det gå att med rätt utrustning pressa i kulorna lite mer i hylsorna? Även om precisionen inte blir brilliant så kan jag ju i vart fall skjuta upp de typ 50 smällarna i övningssyfte för det känns grisigt att ha dem stående till precis ingen nytta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga är hur långa dom är nu. Det där med att jaga rätt friflykt för älgvältar kula är att driva saken till sin spetts. Om man tittar i normas laddata( https://www.norma-ammunition.com/sv-se/laddata/9-3x62 ) så är COL 80 mm och det är totallängd på patronen för Vulkan 15 g (då skall den passa i alla bössor). Är dina längre och dom inte är krimpade bör det inte vara några problem att sätta kulorna lite djupare om man har tillgång till laddpress och kulisättningsverktyg för 9,3X62.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir det märken efter bommarna på projektilen när du försöker kamra en patron? Det är inte så att hylsorna är för dåligt kalibrerade och din gamla 1640 hade lite rymligare patronläge?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Såhär är det, glömde nämna att det handlar om 6,5 X 55 men tack för länken Mulle Mek, surfade in där och letade på rätt kaliber och fattar att det inte går så bra...

Å Dansken, jag ser inga märken MEN jag pressade inte på så hårt, gav mig så fort det blev motstånd men skottet satt kvar ändå så jag fick knuffa lite lätt på det bakifrån med läskstången.

Jag har ALLTID tyckt att skotten varit mysko men samtidigt litat på att laddaren visste vad han gjorde...

vulkan.thumb.jpg.ec46c4977197c23ea94bd8d592a40f4f.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago qvarnhill sa:

Tack för svar!

Såhär är det, glömde nämna att det handlar om 6,5 X 55 men tack för länken Mulle Mek, surfade in där och letade på rätt kaliber och fattar att det inte går så bra...

Å Dansken, jag ser inga märken MEN jag pressade inte på så hårt, gav mig så fort det blev motstånd men skottet satt kvar ändå så jag fick knuffa lite lätt på det bakifrån med läskstången.

Jag har ALLTID tyckt att skotten varit mysko men samtidigt litat på att laddaren visste vad han gjorde...

vulkan.thumb.jpg.ec46c4977197c23ea94bd8d592a40f4f.jpg

Vet inte var jag fick 9,3X62 ifrån, men problemet är det samma ser jag? Ett C.O.L på 79 mm när Norma anger 74 mm som max.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som nämnts, att försöka jaga bommarna för att minimera friflykt i en gammal 1640 och jaktammo är helt meningslöst, kan bara ställa till problem med för långa patroner och dåligt sättdjup. Det är fullt möjligt att pressa ner kulorna.

Jag är dock inte inne på samma linje som broder Dansk. Din nitiske laddkompis har i sin iver efter precision kanske halskalibrerat hylsorna, då kan de fastna rejält om det skiljer lite i patronläge. 

Du var såklart med och drog i spaken själv vid laddningen, för din kompis har naturligtvis inte varit olaglig och laddat åt annan än sig själv utan tillstånd. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MarkusR sa:

Som nämnts, att försöka jaga bommarna för att minimera friflykt i en gammal 1640 och jaktammo är helt meningslöst, kan bara ställa till problem med för långa patroner och dåligt sättdjup. Det är fullt möjligt att pressa ner kulorna.

Jag är dock inte inne på samma linje som broder Dansk. Din nitiske laddkompis har i sin iver efter precision kanske halskalibrerat hylsorna, då kan de fastna rejält om det skiljer lite i patronläge. 

Du var såklart med och drog i spaken själv vid laddningen, för din kompis har naturligtvis inte varit olaglig och laddat åt annan än sig själv utan tillstånd. ?

Oh ja, jag var synnerligen behjälplig vid laddningen...

Har fått erbjudande av en närboende forist så vi ska försöka att pressa ner kulorna så att jag i vart fall kan få skjuta upp skotten men han är mitt i en flytt och har inte full ordning på sina laddattiraljer och jag ska ägna mig åt social distansering på en ö i skärgården 6-7 veckor ty kommande måndag har vi ju fått 2000 gråsälar att licensjaga i Östersjön.

Tack till alla som brytt sig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att dra ur en kula ur hylsan, hälla ut krutet och prova att kammra densamma. Går det inte åker du på nykalibrering. Går det, är det kanske så enkelt att man helt enkelt flyttar bak kulan till godkänt COL, så länge krutet inte blir att knastra allt fördjävligt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom friflykten ser ut att vara anpassad är det som sagt sannolikt att även kalibreringen är anpassad till din gamla 1640.

Det gör att kulan måste dras ut, krutet tömmas, och hylsan kalibreras igen så att den går in i det nya patronläget. Sedan i med krut, ner med kulan till lämplig patronlängd (gärna Normas rekommenderade max) och skjut. 

Har du tur räcker det att bara trycka ner kulan. Jag brukar inte ha tur. ?

När jag är inblandad i att ladda till andra så kalibrerar jag hylsan maximalt (ner till hylshållaren) och har aldrig längre patron än rekommenderat max. Precisionen kanske inte blir maximal, och hylsorna håller inte så länge -- men det blir helt klart mindre problem i längden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Arctic sa:

Eftersom friflykten ser ut att vara anpassad är det som sagt sannolikt att även kalibreringen är anpassad till din gamla 1640.

Det gör att kulan måste dras ut, krutet tömmas, och hylsan kalibreras igen så att den går in i det nya patronläget. Sedan i med krut, ner med kulan till lämplig patronlängd (gärna Normas rekommenderade max) och skjut. 

Har du tur räcker det att bara trycka ner kulan. Jag brukar inte ha tur. ?

När jag är inblandad i att ladda till andra så kalibrerar jag hylsan maximalt (ner till hylshållaren) och har aldrig längre patron än rekommenderat max. Precisionen kanske inte blir maximal, och hylsorna håller inte så länge -- men det blir helt klart mindre problem i längden. 

Hoppas på turen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...